Rok 2024 ma dobre perspektywy, jeżeli chodzi o rozkwit inwestycji przemysłowych na terenie Polski. Wzrost PKB, obniżenie stóp procentowych oraz ustabilizowanie inflacji dają podstawę do poprawy poziomu inwestycji. Jakie jeszcze czynniki wpływają na zmiany w sektorze inwestycyjnym? Z jakimi mamy do czynienia wyzwaniami i trendami? Tego wszystkiego dowiemy się z poniższych wypowiedzi największych polskich ekspertów.
Reklama
Jakie czynniki wpływają na atrakcyjność Polski jako lokalizacji dla inwestycji przemysłowych?
Polska uznawana jest za lidera regionu Europy Środkowo-Wschodniej, który od lat przyciąga uwagę inwestorów z całego świata, głównie dzięki korzystnej lokalizacji. Centralne położenie na kontynencie stawia nas jako doskonały punkt dystrybucyjny dla rynków zarówno na Zachodzie, jak i na Wschodzie. Wiele międzynarodowych firm, szczególnie tych działających w sektorze e-commerce, doceniło już rozwiniętą infrastrukturę transportową, w tym sieć autostrad i połączeń kolejowych czy rozwinięte porty, które ułatwiają logistykę. Naszym atutem w porównaniu do innych europejskich krajów pozostaje duży dostęp do wykwalifikowanych kadr, a także niższe koszty pracy. Wiele zagranicznych firm korzysta również ze wsparcia rządowego w postaci zachęt finansowych i zwolnień podatkowych. // ANNA GŁOWACZ dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, AXI IMMO
Jakie wyzwania może napotkać przedsiębiorstwo od etapu planowania inwestycji po jej realizację?
Firmy, które zdecydują się na przeniesienie działalności do Polski, muszą odnaleźć się w porządku prawnym i administracyjnym kraju. Dla niektórych podmiotów, zwłaszcza z odległych rynków, wyzwania mogą pojawić się na każdym etapie inwestycji przemysłowej. Na etapie planowania konieczne jest dokładne zrozumienie aspektów legislacyjnych i regulacje dotyczące otoczenia biznesowego oraz analiza ryzyka inwestycyjnego. Ważne również jest dokładne zaplanowanie kosztów inwestycji, zarówno początkowych, jak i związanych z utrzymaniem i operacjami. Wyznania będą mniejsze, jeśli podmiot będzie korzystał z partnerów krajowych znających specyfikę konkretnych sektorów i rynków. // ANNA GŁOWACZ dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, AXI IMMO
Jakie trendy w obszarze inwestycji przemysłowych obserwuje się na polskim rynku?
W obliczu globalnych perturbacji związanych z większą regionalizacją łańcuchów dostaw umieszczenie części produkcji w naszym regionie pomaga firmom w elastycznej reakcji na zmiany sytuacji. Już dziś Polska jest jednym z głównych ośrodków przemysłowych, któremu udało się przekonać azjatyckie firmy do przeniesienia produkcji baterii elektrycznych. Oczekujemy, że kolejne inwestycje w tzw. nearshoring będą tylko kwestią czasu i dodatkowo wpłyną na rozwój lokalnego sektora magazynowego. // ANNA GŁOWACZ dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, AXI IMMO
Jakie czynniki wpływają na atrakcyjność Polski jako lokalizacji dla inwestycji przemysłowych?
Polska jest jedną z najbardziej atrakcyjnych w Europie lokalizacji dla inwestycji przemysłowych, co potwierdzają kolejne badania i raporty, w których nasz kraj jest wymieniany przez inwestorów i firmy produkcyjne jako istniejące już lub rozważane miejsce prowadzenia działalności. Głównymi czynnikami powodującymi obserwowaną w Polsce już od kilku lat stale rosnącą liczbę inwestycji w nowe zakłady przemysłowe oraz rozbudowę istniejących mocy produkcyjnych są rozwinięta infrastruktura, dostęp oraz geograficzną bliskość do rynków Unii Europejskiej (w tym przede wszystkim Niemiec), duże i stale rosnące zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowo-produkcyjnej oraz konkurencyjne wynagrodzenia pracowników. // PRZEMYSŁAW PIĘTAK Supply Chain Advisory Director CBRE
Jakie wyzwania może napotkać przedsiębiorstwo od etapu planowania inwestycji po jej realizację?
Wyzwaniami, z którymi często muszą borykać się firmy produkcyjne, są przede wszystkim biurokracja, nieprzewidywalność zmian prawnych, problem z uzyskaniem odpowiednich pozwoleń, trudności w dostępie do finansowania, ryzyko kursowe oraz dostępność wykwalifikowanej siły roboczej, zwłaszcza w pobliżu największych ośrodków miejskich. // PRZEMYSŁAW PIĘTAK Supply Chain Advisory Director CBRE
Jakie trendy w obszarze inwestycji przemysłowych obserwuje się na polskim rynku?
W obszarze inwestycji przemysłowych głównym obserwowanym obecnie trendem jest nearshoring, rozumiany jednak przede wszystkim nie jako „przenoszenie produkcji z Chin do Polski”, co raczej obsługa sąsiednich krajów Europy Zachodniej (w tym w szczególności Niemiec) ze zlokalizowanych w Polsce i innych krajów CEE zakładów produkcyjnych oraz centrów logistycznych. Nowe inwestycje przemysłowe z pewnością ułatwia fakt, że zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowo-przemysłowych w Polsce stale rosną, pod koniec 2023 r. po raz pierwszy przekraczając ponad 30 mln m2. Rosnąca konieczność uwzględniania w strategiach firm aspektów ESG powoduje również – także w obszarze nieruchomości produkcyjnych i logistycznych – coraz większe zainteresowanie inwestycjami w rozwiązania zapewniające bardziej zrównoważony rozwój, w tym m.in. w odnawialne źródła energii. // PRZEMYSŁAW PIĘTAK Supply Chain Advisory Director CBRE
Jakie czynniki wpływają na atrakcyjność Polski jako lokalizacji dla inwestycji przemysłowych?
O atrakcyjności Polski jako lokalizacji inwestycji przemysłowych decyduje kilka czynników. Po pierwsze, położenie i infrastruktura, które pozwalają na doskonałą komunikację z Europą Zachodnią, ale także krajami bałtyckimi i leżącymi na wschodzie. Po drugie, fakt, że jesteśmy dużym krajem w regionie i mamy wartościowy rynek zbytu. Z kolei doświadczenia związane z pandemią czy wojną w Ukrainie, a także obecne utrudnienia związane z transportem przez Kanał Sueski skłaniają inwestorów do podejścia „nearshoring”, czyli poszukiwania możliwości produkcji czy outsourcingu usług w krajach sąsiadujących ze sobą. Te atuty uzupełniają także warunki związane z zakupem nieruchomości w Polsce.
W porównaniu z krajami Europy Zachodniej Polska ma nadal wysoką podaż gruntów inwestycyjnych, a ich ceny są atrakcyjne z punktu widzenia zagranicznych inwestorów. Dodatkowym atutem jest fakt, że w Polsce procesy administracyjne związane z inwestycjami przemysłowymi są krótsze niż w innych europejskich krajach, nawet tych z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Ważne także pozostają zachęty dla zagranicznych inwestorów w postaci preferencyjnych stawek podatków, grantów na rozwój – czy to wynikających z inwestycji w specjalnych strefach ekonomicznych, czy umów zawieranych z przedstawicielami władzy centralnej.
W decyzjach o inwestycjach w Polsce istotną rolę odgrywa też dobrze wykwalifikowana kadra pracownicza. Nadal dosyć wysoka podaż pracowników oraz stosunkowo niskie koszty pracy, zwłaszcza w porównaniu z innymi krajami unijnymi, to istotne czynniki decydujące o konkurencyjności Polski. Istotne w tym kontekście są także kwestie kulturowe – jako kraj pogranicza potrafimy łączyć wschodnią i zachodnią mentalność. // MACIEJ CHMIELEWSKI Senior Partner, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers
Jakie wyzwania może napotkać przedsiębiorstwo od etapu planowania inwestycji po jej realizację?
Atutem Polski dla inwestorów poszukujących nowych kierunków jest jej przewidywalność. Stabilny system polityczny to ważny element długoterminowego planowania i strategii biznesowej, a Polska zdecydowanie spełnia ten warunek (po wyborach jesienią 2023 r. zaufanie zagranicznych inwestorów do sytuacji w Polsce jeszcze bardziej wzrosło). Warto podkreślić, że w Polsce bardzo istotne są kwestie dotyczące zrównoważonego rozwoju nie tylko z punktu widzenia firm, ale także lokalnych społeczności i władz.
Inwestorzy, którzy mają już wypracowane polityki związane z prowadzeniem dialogu społecznego, pozwalające na zmniejszenie negatywnego wpływu inwestycji na lokalną infrastrukturę i są otwarci na wypracowywanie rozwiązań, nie napotykają zbyt wielu formalnych niedogodności. Wyzwaniem nadal pozostają kwestie finansowania inwestycji, ale wiążą się one nie tylko z Polską, ale sytuacją makroekonomiczną krajów rozwiniętych. Choć, co warto podkreślić, Polska pomimo trudniejszego otoczenia gospodarczego i nieco utrudnionego dostępu do finansowania w 2023 r. przyciągała nowych inwestorów.
W zeszłym roku nasz kraj zajął 14. miejsce na świecie i 4. w Europie pod względem wartości napływających inwestycji. Omawiając wyzwania związane z planowaniem i realizacją inwestycji, nie możemy zapominać o nieprzewidzianych zdarzeniach, które w ostatnich latach często miały duży wpływ na proces inwestycyjny. Zarówno pandemia, jak i wybuch wojny w Ukrainie miały wpływ na przerwanie łańcuchów dostaw i utrudniony dostęp do surowców. Jednak w obydwu tych sytuacjach Polska unikała głębszych kryzysów, co daje optymistyczne perspektywy potencjalnym inwestorom. // MACIEJ CHMIELEWSKI Senior Partner, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers
Jakie trendy w obszarze inwestycji przemysłowych obserwuje się na polskim rynku?
Bardzo silnym trendem, który obecnie ma wpływ na inwestycje przemysłowe, są kwestie związane z ESG. Odbywa się to na wielu płaszczyznach. Po pierwsze, coraz więcej korporacji międzynarodowych ma swoje polityki dotyczące zrównoważonego rozwoju i realizuje je w praktyce w nowych procesach inwestycyjnych. Poszukują one zarówno nieruchomości spełniających odpowiednie kryteria dot. wpływu na środowisko naturalne, ale także takich, które ograniczają wpływ na lokalne społeczności. To powoduje, zwłaszcza w przypadku inwestycji brownfield, że poszukiwane są certyfikowane nieruchomości lub takie, które mają potencjał certyfikacyjny.
Drugim istotnym trendem jest rozwój w Polsce branży elektromobilnej. Ten segment prawdopodobnie będzie rozwijać się w kolejnych latach. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie ze strony inwestorów poszukujących miejsca produkcji baterii samochodowych, a Polska jest jednym z rozważanych kierunków. Decydują o tym dostępność gruntów, dobrze wykwalifikowana kadra, dobre ośrodki naukowe, a także podaż gruntów spełniających odpowiednie kryteria. Kolejnym trendem, który ma wpływ na inwestycje przemysłowe w Polsce, jest rozwój transportu morskiego.
W Gdańsku obecnie trwa budowa kolejnego głębokowodnego nabrzeża w terminalu kontenerowym Baltic Hub, która ma się zakończyć w 2024 r. W ostatnich dniach 2023 r. została potwierdzona również rozbudowa portu w Świnoujściu. W Gdyni natomiast ma zostać ukończona budowa portu zewnętrznego, która umożliwi obsługę kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax o długości do 430 m. Planowana jest również modernizacja portu w Elblągu, która może mieć znaczący wpływ na aktywizację woj. warmińsko- -mazurskiego. To wszystko może spowodować, że regiony nadbałtyckie w Polsce zaczną przyciągać więcej inwestorów. // MACIEJ CHMIELEWSKI Senior Partner, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers
Jakie czynniki wpływają na atrakcyjność Polski jako lokalizacji dla inwestycji przemysłowych?
Polska zawdzięcza swoją atrakcyjność inwestycyjną unikatowej kombinacji kilku atutów. Strategiczne położenie kraju oferuje łatwy dostęp do głównych europejskich rynków. Dysponujemy zasobami wykwalifikowanych pracowników przy relatywnie konkurencyjnych stawkach wynagrodzeń, mamy rozwiniętą infrastrukturę transportową i logistyczną. Do tego ogromny rynek wewnętrzny, stabilną gospodarkę oraz zachęty finansowe i wsparcie władz dla firm inwestujących w Polsce. Te czynniki sprawiają też, że Polska staje się głównym beneficjentem procesów nearshoringu czy friendshoringu, czyli przenoszenia produkcji bliżej rynków zbytu w ramach skracania i zwiększania bezpieczeństwa łańcucha dostaw. W samej Polsce – w formule BTS lub BTO – Panattoni dostarczyło dotąd blisko 4 mln m2, w tym wiele zaawansowanych technologicznie zakładów produkcyjnych. // MACIEJ ZAWADA Development Director, Panattoni BTS
Jakie wyzwania może napotkać przedsiębiorstwo od etapu planowania inwestycji po jej realizację?
Przedsiębiorstwa muszą wziąć pod uwagę szereg specyficznych czynników, takich jak np. zapewnienie odpowiedniej infrastruktury technicznej i energetycznej czy nieco dłuższe procesy administracyjne związane z pozyskaniem gruntów i uzyskaniem niezbędnych zezwoleń, zwłaszcza gdy teren inwestycji nie jest objęty aktualnym miejscowym planem zagospodarowania. // MACIEJ ZAWADA Development Director, Panattoni BTS
Jakie trendy w obszarze inwestycji przemysłowych obserwuje się na polskim rynku?
Trendem, który mocno wkroczył do budownictwa przemysłowego, jest ekologia. Regułą stają się inwestycje w obiekty energooszczędne, zasilane odnawialnymi źródłami energii. Panattoni wdraża te rozwiązania zgodnie z najwyższymi standardami certyfikacji środowiskowej, obecnie na bardzo wysokim poziomie BREEAM Excellent. Sprzyja to ochronie środowiska, ale również oferuje przedsiębiorstwom produkcyjnym wymierne korzyści finansowe dzięki redukcji kosztów operacyjnych, zwłaszcza w zakresie energii, bo branże przemysłowe są bardzo energochłonne // MACIEJ ZAWADA Development Director, Panattoni BTS
Jakie czynniki wpływają na atrakcyjność Polski jako lokalizacji dla inwestycji przemysłowych?
Polska jest atrakcyjnym krajem dla inwestycji przemysłowych m.in. ze względu na lokalizację w Europie oraz potencjał rynku wewnętrznego, a także jakość kapitału ludzkiego. Mamy naprawdę dobrze wykształcone kadry, które również trafiają do Harden Construction. Jesteśmy też członkiem UE z dobrym dostępem do zachodnich rynków przy ciągle relatywnie niskich kosztach prowadzenia działalności. Pandemia uruchomiła proces zwany nearshoringiem, czyli przenoszeniem produkcji do krajów bliższych rynkom zbytu. Ma to na celu skrócenie łańcuchów dostaw, które zostały w czasie pandemii bardzo mocno nadszarpnięte. W efekcie coraz więcej inwestycji przenosi się do Polski, co widać m.in. w danych ekonomicznych, ale dostrzegamy to też my jako generalny wykonawca powierzchni przemysłowych. // PAWEŁ FIUCZEK dyrektor zarządzający, Harden Construction
Jakie trendy w obszarze inwestycji przemysłowych obserwuje się na polskim rynku?
Jako Harden Construction, realizując inwestycje, dostrzegamy, że coraz większy nacisk kładzie się na ekologiczne i środowiskowe rozwiązania. Bardzo dużą wagę przywiązuje się do zachowania bioróżnorodności i tego, by inwestycje jak najmniej ingerowały w środowisko naturalne. Ponadto wielu inwestorów decyduje się na wykorzystywanie zielonej energii. Coraz większą wagę przywiązuje się do efektywności energetycznej obiektów i uzyskiwanie dla nich certyfikatów środowiskowych takich jak BREEAM, LEED czy DGNB na coraz to wyższych poziomach. Zmiany klimatyczne oraz niedawny kryzys energetyczny sprawiły, że firmy zaczęły kontrolować, ile energii jest zużywane oraz ile energii mogą same wytworzyć, montując m.in. panele fotowoltaiczne na dachach. // ŁUKASZ KOZERSKI dyrektor operacyjny, Harden Construction
Jakie wyzwania może napotkać przedsiębiorstwo od etapu planowania inwestycji po jej realizację?
Wyzwań jest całe mnóstwo: od stricte administracyjnych po ekonomiczne. Ostatnie lata pokazały, że największym wyzwaniem był całkowity brak przewidywalności. Ceny materiałów budowlanych oraz ich dostępność potrafiły się zmieniać z dnia na dzień. Rosły ceny surowców oraz koszty pracy, a przy tym wszystkim nie pomagał rosnący koszt kapitału. To wszystko sprawia, że proces realizowania inwestycji ostatnimi czasy był bardzo nieprzewidywalny i wymagał od nas podejmowania nierzadko bardzo odważnych decyzji. Jako Harden Construction musieliśmy sobie poradzić z tymi niespodziewanymi sytuacjami i to nam się udało, choć rynkowych wyzwań było całe mnóstwo. // MICHAL TUREK Business Development Manager, Harden Construction
Kamper kojarzy nam się z niezależnością i swobodą, do których polskie społeczeństwo coraz częściej dąży. Jeżeli dodamy do tego nutkę przygody oraz obcowanie z naturą to otrzymamy otrzymamy odpowiedź na pytanie dlaczego caravaning w Polsce rozwija się w tak dynamicznym tempie. Rys. 1. Kamper firmy VANDALVAN. Na rynku znajdziemy wiele rodzajów kamperów, a możliwości ich spersonalizowania…
Jednym z priorytetów Continental jest maksymalne wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu oraz rozwój gospodarki cyrkularnej. Doskonałym przykładem naszych dążeń jest współpraca z Pyrum Innovations w zakresie odzysku sadzy z opon wycofanych z eksploatacji. Dzięki tej innowacyjnej technologii, która pozwala na odzysk materiałów do produkcji nowych opon, jesteśmy bliżej realizacji celu, jakim jest osiągnięcie 40% materiałów…
Globalne ocieplenie i związane z nim zmiany klimatu są coraz bardziej zauważalne również w Polsce: według danych opublikowanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej średnia temperatura powietrza w 2023 r. wyniosła w Polsce 10°C i była aż o 1,3 stopnia wyższa od średniej rocznej wieloletniej (czyli trzydziestoletniej, liczonej od 1991 do 2020). Cytując ekspertów z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, 2023…
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookies list
Cookie name
Active
Niniejszy dokument określa zasady przetwarzania danych osobowych pozyskanych za pośrednictwem serwisu www.nowoczesny-przemysl.pl („Serwisem”) zwane poniżej Polityką Prywatności.
Serwis prowadzi i pełni funkcję jego administratora danych Rafał Wasilewski prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą TEAL MEDIA RAFAŁ WASILEWSKI z siedzibą pod adresem ul. Wilczak 16a/155, 61-623 Poznań, posługujący się numerem NIP: 5992694504 (TEAL MEDIA)
Dane osobowe pozyskiwane przez TEAL MEDIA za pośrednictwem Serwisu są przetwarzane zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
TEAL MEDIA dokłada szczególnej staranności do poszanowania prywatności Użytkowników odwiedzających Serwis.
TEAL MEDIA pozyskuje informacje dotyczące użytkowników, tj. osób fizycznych dokonujących czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z ich działalnością, osób fizycznych prowadzących we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową i dokonujących czynności prawnej związanej i niezwiązanej bezpośrednio z ich działalnością (gdy czynności nie posiadają dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) oraz osób fizycznych reprezentujących osoby prawne lub jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną.
Dane osobowe użytkowników są zbierane w przypadku tzw. subskrypcji biuletynu informacyjnego (newslettera), w celu wykonania umowy, której przedmiotem jest usługa świadczona drogą elektroniczną, w razie wyrażenia zgody przez osobę, której dane dotyczą na wykonanie tej umowy (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), a nadto w razie korzystania z usługi formularza kontaktowego w Serwisie w celu wykonania umowy świadczonej drogą elektroniczną, z uwagi na niezbędność tych danych do wykonania umowy o świadczenie usługi formularza kontaktowego (art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
Korzystanie z usługi formularza kontaktowego wymaga podania imienia, a z subskrypcji biuletynu informacyjnego ponadto adresu e-mail.
Serwis może pozyskiwać ponadto: adres IP przypisany do komputera użytkownika lub zewnętrzny adres IP dostawcy internetu, a nadto nazwę domeny, nazwę przeglądarki (z wersją), czas dostępu oraz nazwę systemu operacyjnego (z wersją).
Serwis może również pozyskiwać ponadto tzw. dane nawigacyjne, w tym informacje o użytych przez użytkownika linkach i odnośnikach, jak i informacje o pozostałych czynnościach, podejmowanych w Serwisie, w celu ułatwienia korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawy funkcjonalności tych usług (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
Serwis może ponadto pozyskiwać inne dane niezbędne dla ewentualnego ustalania, dochodzenia i egzekucji roszczeń w zakresie minimalnym, koniecznym do ustalenia odpowiedzialności użytkownika takie jak: imię, nazwisko, dane dotyczące korzystania z usług jeżeli roszczenia wynikają ze sposobu, w jaki użytkownik korzysta z Serwisu, w celu ustalenia, dochodzenia i egzekucji roszczeń oraz obrony przed roszczeniami w postępowaniu przed sądami i innymi organami państwowymi(art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
Przekazanie danych osobowych do TEAL MEDIA jest dobrowolne, jednak brak podania wyżej określonych danych uniemożliwia świadczenie przez TEAL MEDIA, a tym samym skorzystanie z usługi formularza kontaktowego lub subskrypcji biuletynu informacyjnego.
W celu prowadzenia Serwisu, w tym poprawy jego funkcjonalności i jakości świadczonych usług, wyżej określone dane przekazywane mogą być dostawcom usług, z których korzysta TEAL MEDIA przy prowadzeniu Serwisu.
Dostawcy usług, którym przekazywane są dane w większości przypadków podlegają poleceniom TEAL MEDIA co do celów i sposobów przetwarzania tych danych i podmioty te przetwarzają dane osobowe wyłącznie na polecenie TEAL MEDIA
TEAL MEDIA aktualnie nie korzysta z dostawców usług, którym przekazywane są dane, którzy sami ustalają cele i sposoby wykorzystania danych osobowych Użytkowników (jak np. usługi płatności elektronicznych oraz bankowe).
TEAL MEDIA współpracuje z dostawcami usług, którzy mają siedziby w Polsce lub w innych państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).
Dane użytkowników przechowywane są przez okres czasu odpowiadający okresowi przedawnienia roszczeń jakie może podnosić TEAL MEDIA i jakie mogą być podnoszone wobec niego (w przypadku wyrażania zgody, od dnia jej wyrażenia; w przypadku odwołania zgody, od dnia odwołania, w w przypadku, gdy zgoda nie jest wymagana, od dnia wykonania umowy przez TEAL MEDIA).
TEAL MEDIA wykorzystuje dane nawigacyjne w celu zapewnienia lepszej funkcjonalności świadczonych usług, analizy danych statystycznych, a także w celu podstawowego administrowania Serwisem.
Subskrypcja biuletynu informacyjnego (Newsletter) wiąże się z wysyłaniem przez TEAL MEDIA na wskazany przez użytkownika wiadomości elektronicznych zawierających informacje, w tym informacje handlowe.
Zgodnie z obowiązującym prawem TEAL MEDIA udostępnia dane osobowe uprawnionym organom państwowym na ich żądanie, w szczególności jednostkom organizacyjnym Prokuratury, Policji, Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Serwis korzysta z plików cookies. W razie wyrażenia zgody przez użytkownika mogą być one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Pliki cookie nie zawierają danych umożliwiających identyfikację użytkownika; służą jedynie do dostosowania usług do indywidualnych preferencji i rzeczywistych potrzeb użytkowników, w szczególności poprzez możliwość opracowania ogólnych statystyk odwiedzin Serwisu i świadczonych usług.
TEAL MEDIA wykorzystuje dwa typy plików cookies:
Cookies sesyjne: po zakończeniu sesji danej przeglądarki lub wyłączeniu komputera zapisane informacje są usuwane z pamięci urządzenia. Mechanizm cookies sesyjnych nie pozwala na pobieranie jakichkolwiek danych osobowych ani żadnych informacji poufnych z komputerów użytkownika.
Cookies trwałe: są przechowywane w pamięci urządzenia końcowego użytkownika i pozostają tam do momentu ich skasowania lub wygaśnięcia. Mechanizm cookies trwałych nie pozwala na pobieranie jakichkolwiek danych osobowych ani żadnych informacji poufnych z komputera Użytkownika.
TEAL MEDIA wykorzystuje cookies własne w celu analiz i badań oraz audytu oglądalności, a w szczególności do tworzenia anonimowych statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają z Serwisu, co umożliwia ulepszanie jej struktury i zawartości.
TEAL MEDIA wykorzystuje cookies zewnętrzne w celu:
popularyzacji Serwisu za pomocą serwisu społecznościowego facebook.com (administrator cookies zewnętrznego: Facebook Inc z siedzibą w USA lub Facebook Ireland z siedzibą w Irlandii);
zbierania ogólnych i anonimowych danych statycznych za pośrednictwem narzędzi analitycznych Google Analytics (administrator cookies zewnętrznego: Google Inc z siedzibą w USA).
Mechanizm cookies jest bezpieczny dla komputerów użytkowników Serwisu, w szczególności tą drogą nie jest możliwe przedostanie się do komputerów użytkowników wirusów lub innego niechcianego oprogramowania lub oprogramowania złośliwego.
Użytkownik ma możliwość ograniczenia lub wyłączenia dostępu plików cookies do komputera, przy czym skorzystanie z takich ograniczeń może wpłynąć na ograniczenie usług świadczonych przez Serwis.
TEAL MEDIA może gromadzić adresy IP użytkowników. Adres IP to numer przydzielany komputerowi osoby odwiedzającej Serwis przez dostawcę usług internetowych. Numer IP umożliwia dostęp do internetu. W większości przypadków jest przypisywany komputerowi dynamicznie, tj. zmienia się przy każdym połączeniu z internetem. Adres IP jest wykorzystywany przez TEAL MEDIA przy diagnozowaniu problemów technicznych z serwerem, tworzeniu analiz statystycznych (np. określeniu, z jakich regionów notujemy najwięcej odwiedzin), jako informacja przydatna przy administrowaniu i udoskonalaniu Serwisu Internetowego, a także w celach bezpieczeństwa oraz ewentualnej identyfikacji obciążających serwer, niepożądanych automatycznych programów do przeglądania treści Serwisu.
Serwis zawiera linki i odnośniki do innych stron internetowych. TEAL MEDIA nie ponosi odpowiedzialności za zasady ochrony prywatności na nich obowiązujące.
Użytkownikowi przysługuje prawo do cofnięcia zgody w rozumieniu art. 7 ust. 3 RODO.
Zgoda może być w każdym czasie cofnięta. Cofnięcie zgody ma skutek od chwili wycofania zgody, co nie wpływa na przetwarzanie danych przed jej cofnięciem.
Cofnięcie zgody nie wywiera żadnych negatywnych prawnych skutków, lecz uniemożliwia dalsze świadczenie usług przez TEAL MEDIA, które mogą być świadczone jedynie za zgodą.
Użytkownikowi przysługuje prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w rozumieniu art. 21 RODO.
Wniesienie sprzeciwu możliwe jest w każdym czasie – z przyczyn związanych z szczególną sytuacją użytkownika – i wobec przetwarzania jego danych osobowych, w tym profilowania, jeżeli TEAL MEDIA przetwarza jego dane w oparciu o prawnie uzasadniony interes, np. marketing produktów i usług TEAL MEDIA, prowadzenie statystyki korzystania z poszczególnych funkcjonalności Serwisu oraz ułatwienie korzystania ze Serwisu Internetowego, a także badanie satysfakcji.
Sprzeciw może być wyrażony w formie wiadomości e-mail.
Jeżeli sprzeciw użytkownika TEAL MEDIA. uzna za zasadny a TEAL MEDIA nie będzie miał innej podstawy prawnej do przetwarzania danych osobowych, dane osobowe użytkownika wobec przetwarzania których użytkownik wniósł sprzeciw zostaną usunięte niezwłocznie.
Użytkownikowi przysługuje prawo do usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”) w rozumieniu art. 17 RODO.
Użytkownik ma prawo do żądania usunięcia wszystkich lub niektórych danych osobowych.
Użytkownik ma prawo żądania usunięcia danych osobowych, jeżeli:
dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w których były przetwarzane;
wycofał określoną zgodę, w zakresie w jakim dane osobowe były przetwarzane w oparciu o jego zgodę;
wniósł sprzeciw wobec wykorzystywania jego danych w celach marketingowych;
dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem;
dane osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego przewidzianego w prawie Unii lub prawie Państwa członkowskiego, któremu TEAL MEDIA podlega;
dane osobowe zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego.
Pomimo żądania usunięcia danych osobowych, w związku z wniesieniem sprzeciwu lub wycofaniem zgody, TEAL MEDIA może zachować pewne dane osobowe w zakresie, w jakim przetwarzanie jest niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, jak również do wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania danych. Dotyczy to w szczególności danych osobowych obejmujących: imię, nazwisko, adres e-mail, które to dane zachowywane są dla celów rozpatrywania skarg oraz roszczeń związanych z korzystaniem z usług TEAL MEDIA, czy też dodatkowo adresu zamieszkania/adresu korespondencyjnego, numeru zamówienia, które to dane zachowywane są dla celów rozpatrywania skarg oraz roszczeń związanych z zawartymi umowami sprzedaży lub świadczeniem usług.
Użytkownikowi przysługuje prawo do ograniczenia przetwarzania danych w rozumieniu art. 18 RODO.
Użytkownik ma prawo do żądania ograniczenia przetwarzania jego danych osobowych. Zgłoszenie żądania, do czasu jego rozpatrzenia uniemożliwia korzystanie z określonych funkcjonalności lub usług, z których korzystanie będzie się wiązało z przetwarzaniem danych objętych żądaniem. TEAL MEDIA nie będzie też wysyłał żadnych komunikatów, w tym marketingowych.
Użytkownik ma prawo do żądania ograniczenia wykorzystania danych osobowych w następujących przypadkach:
gdy kwestionuje prawidłowość swoich danych osobowych – wówczas TEAL MEDIA ogranicza ich wykorzystanie na czas potrzebny do sprawdzenia prawidłowości danych, nie dłużej jednak niż na 7 dni;
gdy przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem, a zamiast usunięcia danych użytkownik zażąda ograniczenia ich wykorzystania;
gdy dane osobowe przestały być niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub wykorzystywane ale są one potrzebne użytkownikowi w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
gdy wniósł sprzeciw wobec wykorzystania jego danych – wówczas ograniczenie następuje na czas potrzebny do rozważenia, czy – ze względu na szczególną sytuację – ochrona interesów, praw i wolności użytkownika przeważa nad interesami, które realizuje TEAL MEDIA, przetwarzając dane osobowe użytkownika.
Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do danych w rozumieniu art. 15 RODO.
Użytkownik ma prawo uzyskać od TEAL MEDIA potwierdzenie, czy przetwarza dane osobowe, a jeżeli ma to miejsce, użytkownik ma prawo uzyskać dostęp do swoich danych osobowych; uzyskać informacje o celach przetwarzania, kategoriach przetwarzanych danych osobowych, o odbiorcach lub kategoriach odbiorców tych danych, planowanym okresie przechowywania danych Użytkownika albo o kryteriach ustalania tego okresu (gdy określenie planowanego okresu przetwarzania danych nie jest możliwe), o prawach przysługujących użytkownikowi na mocy RODO oraz o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego, o źródle tych danych, o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu oraz o zabezpieczeniach stosowanych w związku z przekazaniem tych danych poza Unię Europejską; użytkownik może również uzyskać kopię swoich danych osobowych.
Użytkownikowi przysługuje prawo do sprostowania danych w rozumieniu art. 16 RODO.
Użytkownik ma prawo do żądania od TEAL MEDIA niezwłocznego sprostowania dotyczących jego danych osobowych, które są nieprawidłowe. Z uwzględnieniem celów przetwarzania, użytkownik, którego dane dotyczą ma prawo żądania uzupełnienia niekompletnych danych osobowych, w tym przez przedstawienie dodatkowego oświadczenia, kierując żądanie na adres TEAL MEDIA wskazany poniżej.
Użytkownikowi przysługuje prawo do przenoszenia danych w rozumieniu art. 20 RODO.
Użytkownik ma prawo otrzymać swoje dane osobowe, które dostarczył, a następnie przesłać je do innego, wybranego przez siebie, administratora danych osobowych. Użytkownik ma również prawo żądać, by dane osobowe zostały przesłane przez Serwis bezpośrednio takiemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe. W takim przypadku Serwis prześle dane osobowe użytkownika w postaci pliku w formacie csv, a w innym w razie posiadania przez Serwis takich możliwości technicznych.
W razie wystąpienia przez Użytkownika z uprawnieniem wynikającym z powyższych praw, TEAL MEDIA spełnia żądanie albo odmawia jego spełnienia niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca po jego otrzymaniu. Jeżeli jednak – z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań – TEAL MEDIA nie będzie mógł spełnić żądania w ciągu miesiąca, spełni je w ciągu kolejnych dwóch miesięcy informując Użytkownika uprzednio w terminie miesiąca od otrzymania żądania – o zamierzonym przedłużeniu terminu oraz jego przyczynach.
TEAL MEDIA przekazuje kopię standardowych klauzul umownych na żądanie użytkownika skierowaną na adres TEAL MEDIA w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania.
Użytkownikowi przysługuje do TEAL MEDIA prawo do składania skarg, zapytań i wniosków dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz realizacji przysługujących mu uprawnień.
Użytkownikowi przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w razie naruszenia jego praw do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych w RODO.
Wątpliwości dotyczące treści Polityki Prywatności należy kierować na adres e-mail: redakcja@nowoczesny-przemysl.pl
Polityka Prywatności została sporządzona w oparciu o stan prawny na dzień 1 marca 2021 r.
Zmiany Polityki Prywatności mogą być dokonywane przez ogłoszenie w Serwisie z przynajmniej 7-dniowym wyprzedzeniem.