Toyota zarejestrowała w USA najwięcej patentów na nowe technologie ze wszystkich producentów samochodów. Firma już po raz ósmy z rzędu zajęła pierwsze miejsce w Property Owners Association Rankings. Amerykański urząd U.S. Patent and Trademark Office zarejestrował w 2021 roku ponad 2 700 patentów Toyoty.
Toyota liderem technologicznym
Toyota zarejestrowała w 2021 roku w Urzędzie Patentowym Stanów Zjednoczonych 2753 patenty – więcej niż jakikolwiek inny producent samochodów. Tak wynika z najnowszego rankingu opracowywanego co roku przez Intellectual Property Owners Association (IPO). Wiele z nich dotyczyło badań nad nowymi bateriami do samochodów. Wśród zgłoszonych projektów znalazły się także systemy zautomatyzowanej jazdy, części samochodowe, oprogramowanie, sztuczna inteligencja i nowe materiały. To już ósmy rok z rzędu, kiedy Toyota zarejestrowała więcej patentów w USA niż jakikolwiek inny producent z branży motoryzacyjnej.
– Bardzo nas cieszy, że zostaliśmy docenieni jako globalny lider technologiczny, czego potwierdzeniem są tysiące patentów zgłoszonych przez Toyotę – powiedziała Sandra Phillips-Rogers, główny radca prawny i dyrektor ds. różnorodności Toyota Motor North America. – Liczba wydanych patentów jest świadectwem ogromnych wysiłków badawczo-rozwojowych Toyoty oraz zespołów, które wprowadzają te technologie w życie.
Prawie 10 miliardów dolarów inwestycji w R&D
Toyota należy do największych innowatorów w branży motoryzacyjnej i największych inwestorów w rozwój nowych technologii mobilności. W roku fiskalnym 2021 (w okresie 1.04.2020-31.03.2021) koncern przeznaczył na badania i rozwój 9,87 miliarda dolarów w skali świata – to trzeci najlepszy wynik wśród producentów samochodów.
Największe przedsięwzięcia rozwojowe Toyoty na świecie
Za największe inwestycje Toyoty w badania i rozwój odpowiada mający siedzibę w Japonii holding Woven Planet, do którego należą spółki Woven CORE, Woven Alpha i Woven Capital. Zadaniem Woven CORE jest opracowanie i wdrożenie technologii zautomatyzowanej jazdy, zaś Woven Alpha bada nowe możliwości biznesowe wykraczające poza obecną działalność Toyota Motor Corporation, takie jak eksperymentalne miasto Woven City, otwarty system operacyjny Arene dla programowalnych samochodów czy Automated Mapping Platform – otwarta platforma do generowania precyzyjnych map HD na podstawie danych zbieranych przez zautomatyzowane samochody. Woven Capital to inwestycyjne ramię Woven Planet Group. Fundusz ten o wartości 800 mln dolarów specjalizuje się we wspieraniu start-upów z branży motoryzacyjnej i technologicznej.
W Stanach Zjednoczonych głównym ośrodkiem R&D firmy jest istniejące od 2016 roku spółka Toyota Research Institute, która specjalizuje się w autonomicznych pojazdach, systemach bezpieczeństwa, robotyce, sztucznej inteligencji i rozwoju nowoczesnych materiałów. Toyota przeznaczyła na jej funkcjonowanie przez pierwsze pięć lat miliard dolarów. Toyota Research Institute prowadzi badania nad systemem półautonomicznej jazdy Guardian, który wspiera kierowcę w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach na drodze, oraz nad w pełni autonomicznym systemem Chauffeur.
Elektryfikacja napędów
Toyota jest najbardziej znana na świecie z technologii zelektryfikowanych napędów, które rozwija od lat 90. Obecnie firma oferuje globalnie ponad 40 nisko- lub bezemisyjnych modeli, w tym pełną gamę aut z napędem hybrydowym czwartej generacji, hybrydy plug-in, auta elektryczne na baterie oraz pojazdy elektryczne na wodór, takie jak wodorowy sedan Mirai czy wodorowy autobus miejski SORA. W połowie 2022 roku do sprzedaży trafi nowy bateryjny samochód elektryczny bZ4X – średniej wielkości SUV z napędem AWD, który jako pierwszy powstał na nowej platformie eTNGA. Do 2030 roku gama bezemisyjnych aut elektrycznych Toyoty będzie liczyła 30 modeli.
– Zestawienie naszych patentów z 2021 roku odzwierciedla nasze wielkie zaangażowanie w rozwój elektryfikacji pojazdów. Świadczą o tym choćby pionierskie technologie baterii oraz nowe technologie internetowe, które wpisują się w transformację Toyoty z producenta samochodów w dostawcę nowych rozwiązań mobilności – dodał Frederick Mau, radca prawny ds. własności intelektualnej i dyrektor ds. licencjonowania patentów Toyota Motor North America.
źródło: Toyota