Spis treści
Raport World Robotics 2024, opracowany przez International Federation of Robotics, wskazuje na dynamiczny wzrost sprzedaży robotów usługowych o 30% w skali światowej. Prognozy sugerują, że do końca 2025 roku wartość tej branży wyniesie 239,23 mld USD, a w Polsce rynek ten będzie rozwijał się w tempie 5,52% w latach 2023 -2027.
Szczególnie istotny jest fakt, że 71% robotów mobilnych znalazło zastosowanie w intralogistyce w fabrykach i magazynach – czyli w miejscach, gdzie dziś zatrudnia się tysiące pracowników, których rynek odczuwa ciągły deficyt. Czy roboty wkrótce zastąpią człowieka i rozwiążą problem z brakiem rąk do pracy? – komentuje Grupa Opteamic, dostawca kompleksowych usług outsourcingu procesowego i pracy tymczasowej.
Automatyzacja w logistyce i produkcji koncentruje się głównie na eliminacji powtarzalnych i obciążających fizycznie zadań, takich jak kompletacja zamówień, załadunek i transport wewnętrzny. Można więc przyjąć wniosek, że wraz z postępem automatyzacji niektóre stanowiska pracy mogą zostać ograniczone lub zlikwidowane. Jednak, kiedy przyjrzymy się bliżej temu zagadnieniu, to w rzeczywistości robotyzacja nie prowadzi do całkowitej redukcji zatrudnienia, a raczej do jego zmiany. Zwiększy się zapotrzebowanie na pracowników do prac wspierających, nadzorczych czy uzupełniających. Co więcej, w okresach wzmożonego ruchu towarów czy wzrostów produkcji ludzie nadal będą niezbędni tam, gdzie adaptacyjność i szybka reakcja są kluczowe.
Gdzie człowiek a gdzie robot?
Wraz z automatyzacją prostych zadań i czynności rośnie zapotrzebowanie na pracowników zajmujących się monitorowaniem i nadzorem nad procesami. Powierza się im kontrolę jakości, bieżącą obsługę systemów automatycznych czy reagowanie na nieprzewidziane sytuacje. Automatyzacja nie eliminuje też magazyniera czy pracownika na produkcji:
Jak mówi Jakub Kizielewicz, prezes Grupy Opteamic – „Zwiększa się zapotrzebowanie na elastyczność zatrudnienia. Roboty pozwalają firmom na większą wydajność, ale wciąż wymagają wsparcia ludzi, zwłaszcza w przypadku awarii, reorganizacji procesów czy adaptacji do nowych wymagań rynkowych. Tutaj kluczową rolę mogą odegrać agencje pracy tymczasowej i outsourcingu procesowego w dostarczaniu personelu na zmieniające się potrzeby firm. Sezonowe wzrosty produkcji, nagłe zwiększenie liczby zamówień czy reorganizacja procesów logistycznych sprawiają, że zapotrzebowanie na elastyczne formy zatrudnienia wzrasta.”
To właśnie gotowość do pracy w dynamicznym środowisku, umiejętność szybkiej adaptacji do nowych warunków i współpracy z systemami automatyki stają się najbardziej cenionymi kompetencjami na rynku pracy. A od pracowników coraz częściej oczekuje się podstawowej obsługi interfejsów maszyn czy współpracy z automatycznymi systemami transportowymi.
Automatyzacja a brak rąk do pracy
Polska, podobnie jak wiele krajach europejskich, boryka się z malejącą demografią i coraz większymi niedoborami siły roboczej. Automatyzacja umożliwia zastosowanie rozwiązań, pozwalających firmom utrzymać wysoką wydajność przy mniejszej liczbie dostępnych pracowników.
– Zmiany jakie mogą zajść na rynku pracy będą dotyczyć form zatrudnienia – zwiększy się popyt na te bardziej elastyczne. Te formy zatrudnienia oferują już dzisiaj agencje pracy tymczasowej i outsourcingu procesowego, zwłaszcza w dostarczaniu pracowników na stanowiska wspierające nowe zautomatyzowane procesy, a także w pomaganiu firmom w dostosowaniu się do nowych warunków rynkowych – podkreśla Jakby Kizielewicz z Grupy Opteamic.
Ewolucja zamiast rewolucji
Roboty mogą przejmować powtarzalne zadania, ale to ludzie nadal będą zapewniać efektywność i elastyczność, które są niezbędne do sprawnego funkcjonowania łańcuchów dostaw czy zakładów produkcyjnych. Tutaj automatyzacja nie oznacza końca pracy ludzkiej, lecz jej ewolucję. Ludzie nadal będą niezastąpieni w elastycznym reagowaniu na potrzeby rynku, obsłudze niestandardowych sytuacji oraz wsparciu procesów technologicznych. Kluczowym partnerem dla producentów i operatorów logistycznych pozostaną agencje outsourcingu procesowego, które będą w stanie zapewniać elastyczność w dostępie do wykwalifikowanej i dostosowanej do nowych realiów siły roboczej.
źródło: Opteamic