Trzej liderzy branży w zakresie zrównoważonych rozwiązań dla przemysłu szklarskiego łączą się, aby współpracować nad innowacyjną technologią, aby zwiększyć wytrzymałość, a tym samym znacznie zmniejszyć wagę szklanych butelek . Dassault Systèmes, Ardagh Group i EXXERGY rozpoczną w styczniu 2022 roku testy „wirtualnego bliźniaka” kultowej butelki Johnnie Walkera firmy Diageo, aby zbadać i opracować powłokę, która umożliwi zmniejszenie wagi szklanej butelki bez żadnych kompromisów jego siła i kształt – po raz pierwszy w branży.
Wirtualna próba będzie pionierem w zakresie zrównoważonych innowacji opartych na nauce, które pozwolą skrócić czas i zmniejszyć koszty potrzebne do testowania produktów szklanych, a jednocześnie ograniczyć surowce i energię zużywaną w tym procesie. Wirtualny bliźniak to cyfrowa reprezentacja produktu lub procesu w czasie rzeczywistym, która służy do modelowania, wizualizacji i przewidywania nowych innowacji przed przeprowadzeniem jakichkolwiek prób fizycznych.
W ramach próby zbadana zostanie i opracowana nowa zewnętrzna powłoka szklanej butelki w celu zmniejszenia mikropęknięć na szklanej powierzchni, dzięki czemu szkło będzie znacznie lżejsze przy jednoczesnym zachowaniu jego wytrzymałości. Lekka szklana butelka zachowa 100% zdolność do recyklingu, a jeśli pomyślnie przejdzie wirtualną próbę, zostanie poddana testom szklanych butelek od lata 2022 roku.
Grupa Ardagh, wiodący światowy dostawca zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych, będzie współpracować z EXXERGY, międzynarodową firmą konsultingową działającą w sektorach energii odnawialnej i szkła, w celu zbadania i opracowania powłok dla światowego lidera napojów Diageo, producentów ginu Johnnie Walker, Smirnoff i Gordon’s. Dassault Systèmes zapewni kontraktowe usługi badawcze, wykorzystując swoje aplikacje BIOVIA do stworzenia wirtualnego bliźniaka powłok w nanoskali, symulacji ich interakcji z powierzchnią szkła i przetestowania ich skuteczności.
– Grupa Ardagh jest pionierem w zmniejszaniu wagi szkła i jako wiodący światowy dostawca nieskończenie recyklingu, zrównoważonych opakowań metalowych i szklanych, jesteśmy odpowiedzialni za odpowiedź na wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, przed którymi wszyscy stoimy. Wspólnie z naszymi klientami i partnerami w łańcuchu dostaw chętnie badamy potencjał cyfryzacji, aby wprowadzać nowe i innowacyjne rozwiązania w zakresie lekkich ciężarów – skomentował John Sadlier, Chief Sustainability Officer w Ardagh Group.
Odciążenie szkła jest jednym z rozwiązań zmniejszających wpływ sektora szklarskiego na emisję CO₂, a emisja dwutlenku węgla zostanie zmniejszona zarówno podczas produkcji butelek, jak i transportu wyrobów gotowych. Jeśli ten wspólny projekt zakończy się sukcesem, będzie to znaczący przełom dla wirtualnej technologii bliźniaczej we wspieraniu ambicji przemysłu szklarskiego w zakresie zrównoważonego rozwoju i umożliwieniu dekarbonizacji całego sektora.
– Istnieje coraz pilniejsza potrzeba zmiany naszych sposobów produkcji i konsumpcji. Musimy wszystko przemyśleć i odważyć się wyobrazić sobie najśmielsze inicjatywy w zakresie zrównoważonego rozwoju — powiedziała Florence Verzelen, wiceprezes wykonawczy ds. przemysłu, marketingu i zrównoważonego rozwoju w Dassault Systèmes. – Korzystając z technologii wirtualnych bliźniaków Dassault Systèmes, firmy mogą projektować i symulować radykalnie różne nowe, zrównoważone materiały, produkty i procesy w rekordowym czasie. Mogą mieć rację, ale za pierwszym razem są zrównoważone.
– W Diageo zrównoważony rozwój i szczególnie zrównoważone opakowania są kluczowym priorytetem. Cieszymy się, że możemy być częścią tej pionierskiej próby, która obejmuje zasady naszej platformy Diageo Sustainable Solutions, która zachęca do innowacji i współpracy w opracowywaniu naukowych rozwiązań dotyczących wpływu zmian klimatycznych. W naszej strategii Society 2030 zobowiązaliśmy się do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto we wszystkich operacjach do roku 2050 lub wcześniej, a jeśli to badanie zakończy się sukcesem, będzie to wielki krok w kierunku osiągnięcia tego celu – powiedziała Lucy Fishwick, dyrektor ds. zakupów, Diageo.
źródło: Dassault Systèmes