Jako pierwszy producent samochodów, Volkswagen już w 2018 roku zobowiązał się do realizacji celów klimatycznych zawartych w Porozumieniu Paryskim. Do 2050 roku koncern zamierza osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla. Poniżej opisujemy działania jakie na rzecz klimatu podejmuje koncern – w zakresie pojazdów, ich produkcji oraz współpracy z partnerami.
Reklama
„Kryzys klimatyczny jest największym wyzwaniem naszych czasów – powiedział Herbert Diess, Prezes Zarządu Koncernu Volkswagen.”
Przyszłość należy do aut elektrycznych
Ważnym elementem rzeczywistej ochrony klimatu jest zwrot w stronę samochodów elektrycznych. Zespoły napędowe składające się z akumulatora i silnika elektrycznego są najmniej uciążliwe dla środowiska spośród wszystkich rodzajów napędu – taki wniosek wynika z wielu badań naukowych. Trzy renomowane instytuty badawcze przedstawiły w 2020 roku wspólny raport na ten temat. Są to Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change (MCC), Potsdam Institut für Klimafolgenforschung (PIK) oraz Paul Scherrer Institut (PSI). Z badań wynika, że zalety samochodów elektrycznych dla środowiska znacznie wzrosły w ciągu ostatnich lat. Spowodował to rozwój technologii produkcji akumulatorów, ich dłuższa żywotność i większe wykorzystanie energii odnawialnej w Europie.
„W porównaniu z autami wyposażonymi w silniki spalinowe produkcja samochodów elektrycznych wymaga wprawdzie większej ilości energii, jednak wyrównuje się to po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów eksploatacji, o ile auta są zasilane „zielonym prądem”” – twierdzi Christian Bauer, ekspert PSI.
Dostawy pojazdów elektrycznych koncernu Volkswagen w 2020 roku
Koncern Volkswagen zamierza stać się wiodącym przedsiębiorstwem w dziedzinie elektrycznej mobilności i do końca 2025 roku zainwestuje w jej rozwój łącznie 35 miliardów euro. Ofensywa w tej dziedzinie już się rozpoczęła – w 2020 roku marki należące do koncernu dostarczyły 231.600 samochodów elektrycznych, czyli trzy razy więcej niż w 2019 roku. Popularne okazały się również auta hybrydowe typu plug-in – klientom dostarczono ich 190.500 (+175 procent). Do 2030 roku koncern Volkswagen zamierza wprowadzić na rynek około 70 pojazdów z wyłącznie elektrycznym napędem, z których 20 już znajduje się w sprzedaży. Do końca dekady w ofercie znajdzie się ponadto około 60 modeli hybrydowych – ponad połowa z nich już jest produkowana.
Techniczną i finansową podstawą ofensywy w dziedzinie samochodów elektrycznych jest modułowa platforma konstrukcyjna MEB stworzona specjalnie do budowy takich aut. Skonstruowane w oparciu o nią pojazdy wyróżniają się dużym zasięgiem, przestronnym wnętrzem i znakomitymi właściwościami jezdnymi. Pierwszym modelem elektrycznym zbudowanym na platformie MEB, który znalazł się w sprzedaży jest Volkswagen ID.3. Model ID.4 to z kolei pierwszy elektryczny SUV marki Volskwagen. Obydwa samochody są produkowane w fabryce w Zwickau w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Emisję, której dzisiaj nie udaje się uniknąć Volkswagen rekompensuje angażując się w certyfikowane projekty służące ochronie klimatu.
Stworzona specjalnie do budowy samochodów elektrycznych: modułowa płyta podłogowa MEB
Elementem „elektrycznej ofensywy” Volkswagena są nie tylko samochody, lecz również prąd ze źródeł odnawialnych wykorzystywany do zasilania akumulatorów elektrycznych aut. Do ładowania akumulatora w domu służy w Niemczech „Naturstrom” oferowany przez należącą do Volkswagena firmę Elli. W Polsce właścicielom aut elektrycznych Grupy Volskwagen oraz osobm planującym zakup takich samochodów, zieloną energię oferuje Polenergia (https://www.emobility.vw.polenergia.pl/). Za każdą kilowatogodzinę zużytej energii do sieci jest przekazywana taka sama ilość prądu pochodzącego ze źródeł odnawialnych, wytwarzanego przez elektrownie wiatrowe czy panele słoneczne. Ponadto w ramach spółki IONITY kilka firm samochodowych, w tym Volkswagen, rozbudowuje sieć stacji ładowania wzdłuż głównych europejskich dróg. Ładowarki te także zailane są zieloną energią.
Produkcja samochodów: większa oszczędność – mniej dwutlenku węgla
W swoich fabrykach koncern Volkswagen zwiększa oszczędność zużycia energii i zmniejsza emisję dwutlenku węgla. Do 2025 roku do produkcji każdego pojazdu ma być zużywane o 45 procent mniej energii i emitowane o 45 procent mniej CO2 niż w 2010 roku. 45-procentowa redukcja będzie dotyczyć również odpadów i ścieków – zgodnie z celem zawartym w strategii „goTOzero”.
Liczne zakłady koncernu podejmują pionierskie działania i już dzisiaj prowadzą produkcję w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Są wśród nich fabryki w Brukseli, Györ (obydwie AUDI), Vrchlabi (SKODA), Crewe (Bentley) oraz w Zwickau i Dreźnie (obydwie należą do marki Volkswagen).
Na przykład fabryka w Brukseli do produkcji elektrycznego Audi e-trona już od 2012 roku wykorzystuje „zielony prąd”. Na dachach zakładowych budynków znajdują się ponadto urządzenia fotowoltaiczne o łącznej powierzchni 107.000 m2. Drugim ważnym elementem obok ekologicznej energii elektrycznej jest zaopatrzenie w ciepło również pochodzące z odnawialnych źródeł. Emisję CO2, której obecnie nie sposób wyeliminować zakład rekompensuje projektami związanymi z kredytami węglowymi.
Z kolei w zakładzie w Zwickau w Saksonii w sposób neutralny pod względem bilansu CO2 wytwarzane są pierwsze modele z rodziny ID. – Volkswageny ID.3 i ID.4. Produkuje się je zgodnie z dewizą: zmniejszać zużycie energii, a emisję dwutlenku węgla, której nie da się uniknąć, rekompensować w inny sposób. Ważnym elementem jest tu np. prąd ze źródeł odnawialnych, wytwarzany przez elektrownie wodne, farmy wiatrowe czy urządzenia fotowoltaiczne. Fabryka jest zaopatrywana w tego rodzaju energię elektryczną przez Volkswagen Kraftwerk GmbH, a pozostałą część wytwarza własny blok grzewczy. Jest on zasilany gazem ziemnym, co jest znacznie bardziej korzystne dla środowiska niż produkcja energii z węgla. Ponadto ten niezwykle efektywny blok pokrywa 70 procent zapotrzebowania fabryki na ciepło.
Elektryczny Volkswagen ID.4 jest wytwarzany w Zwickau w sposób neutralny pod względem emisji CO2.
Eko zmiany w logistyce
Koncern Volkswagen stawia na rozwiązania korzystne dla klimatu także w dziedzinie logistyki. Na przykład transport akumulatorów do modeli ID.3 i ID.4 od 2020 roku odbywa się koleją oraz – na ostatnim etapie – z wykorzystaniem elektrycznych samochodów ciężarowych. Dzięki wdrożeniu „zielonego łańcucha logistycznego” emisja dwutlenku węgla ma się zmniejszyć o około 11.000 ton rocznie – to tyle, ile każdego roku wytwarza miejscowość z ponad tysiącem mieszkańców.
Do części transportu morskiego nowych samochodów w Europie Volkswagen wykorzystuje certyfikowane paliwo z odpadów pochodzenia roślinnego. Wytwarza się je m.in. ze zużytego oleju wykorzystywanego w gastronomii i w przemyśle spożywczym. Dzięki temu ilość dwutlenku węgla emitowanego przez statki transportowe jest mniejsza o ponad 85 procent.
Statek transportowy podczas tankowania. Do przewozu części samochodów Volkswagen wykorzystuje statki zasilane paliwem z odpadów pochodzenia roślinnego.
Nasi partnerzy: przejrzysta sieć dostaw
Koncern Volkswagen rozwija nie tylko przyjazne dla klimatu sposoby produkcji, lecz również przejmuje odpowiedzialność za cały łańcuch dostaw. W 2019 roku koncern stworzył „sustainability rating”, według którego dokonuje audytu swoich partnerów handlowych według takich kryteriów, jak przestrzeganie praw człowieka, ochrona środowiska czy korupcja. Szeroki i przejrzysty system ułatwia ponadto rozpoznanie innych zagrożeń. Obejmuje on poddostawców, rafinerie, huty, kopalnie czy firmy recyklingowe i został opracowany we współpracy z agencją RCS Global specjalizującą się w analizie łańcuchów dostaw. Główny nacisk położono na 16 surowców, w tym potrzebne do produkcji akumulatorów – kobalt, lit, grafit i nikiel.
W ramach projektu „Cobalt for Development” Volkswagen wraz z innymi przedsiębiorstwami angażuje się w poprawę warunków w małych kopalniach w Demokratycznej Republice Konga. W południowym Kongo znajduje się 70 procent światowych złóż kobaltu – surowca niezbędnego do produkcji akumulatorów samochodów elektrycznych. Pilotażowy projekt ma na celu poprawę zdrowia i bezpieczeństwa, a także warunków życia mieszkańców okolicznych gmin.
Volkswagen Group Components wdrożył w Salzgitter pilotażową linię recyklingu akumulatorów.
Volkswagen zamierza również odzyskiwać większą część surowców stosowanych w akumulatorach aut elektrycznych. Stanie się to szczególnie istotne, gdy mniej więcej od końca lat 20. zacznie się pojawiać większa liczba zużytych akumulatorów. Celem jest odzyskiwanie ponad 90 procent takich surowców jak lit, nikiel czy kobalt. Już dzisiaj Volkswagen Group Components prowadzi w Salzgitter pilotażową linię poddającą recyklingowi do 3.600 akumulatorów rocznie.
W drodze do realizacji celów klimatycznych Porozumienia Paryskiego
Niezależna inicjatywa Science Based Targets potwierdziła w 2020 roku, że cele w zakresie ochrony klimatu jakie postawił sobie koncern Volkswagen spełniają warunki zawarte w Paryskim Porozumieniu Klimatycznym. Koncern zamierza do 2030 roku zmniejszyć o 30 procent (w porównaniu z rokiem 2018) ilość dwutlenku węgla emitowanego podczas produkcji i użytkowania samochodów. To element działań zmierzających do ograniczenia wzrostu temperatury na Ziemi do poziomu dużo niższego niż dwa stopnie Celsjusza.
W realizację celów Porozumienia Klimatycznego Volkswagen angażuje się wspólnie z innymi europejskimi firmami. Reprezentują one różne branże, mają łączne obroty w wysokości 600 miliardów euro rocznie i zatrudniają 1,7 miliona pracowników. Firmy te wspierają paryskie cele klimatyczne wyznaczone na rok 2050, politykę Zielonego Ładu Unii Europejskiej oraz plany wyznaczenia jeszcze ambitniejszych celów UE w zakresie ochrony klimatu. Do tej grupy przedsiębiorstw należą ABB, AkzoNobel, Eon, Enel, Iberdrola, A.P. Moller Maersk, Phillips, SAP, Scania, Schneider Electric, Siemens i koncern Volkswagen.
CEO Herbert Diess opowiada się ponadto za stworzeniem lepszych warunków politycznych w zakresie ochrony klimatu, na przykład poprzez przyspieszenie transformacji energetycznej czy wprowadzenie odpowiednich opłat za emisję szkodliwych substancji.
„Wprowadzenie jednolitych dla różnych branż i obowiązujących w całej Europie opłat za emisję CO2 spowoduje zwiększenie aktywności w tych dziedzinach, w których da się osiągnąć najwięcej. Zmniejszyłoby to konieczność stosowania skomplikowanych regulacji i przyspieszyło zmiany” – argumentuje Diess.
Wśród doradców ds. transformacji koncernu w przedsiębiorstwo neutralne dla klimatu znajdują się członkowie niezależnej Rady ds. Zrównoważonego Rozwoju. W 2020 roku Volkswagen przedłużył o dwa lata współpracę z politycznymi, gospodarczymi i naukowymi ekspertami skupionymi w Radzie. Jej rzecznikiem jest Georg Kell, dyrektor-założyciel United Nations Global Compact, największej niezależnej inicjatywy przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Georg Kell stwierdził: „Transformacja Volkswagena ma fundamentalne znaczenie dla niemieckiej i europejskiej gospodarki. Moim zdaniem jest bardzo ważne, żeby Volkswagen zdefiniował się na nowo i podążał prostą drogą naprzód. Najlepsze, co Volkswagen może zrobić dla ochrony klimatu, to przejąć rolę pioniera i pokazać, że to jest możliwe.”
Georg Kell jest rzecznikiem niezależnej Rady ds. Zrównoważonego Rozwoju. Twierdzi, że „Najlepsze, co Volkswagen może zrobić dla ochrony klimatu, to przejąć rolę pioniera i pokazać, że to jest możliwe”.
Radial, czołowy dostawca rozwiązań w zakresie realizacji zamówień e-commerce B2C, należący do belgijskiej grupy bpost, zaprezentował swój magazyn w Polsce i przedstawił zainstalowaną w nim automatykę. Gościem specjalnym była profesor Aleksandra Przegalińska, ekspert AI oraz futurolog.
W podwarszawskim magazynie Radial Poland odbyło się spotkanie dla potencjalnych klientów firmy zatytułowane „Reshaping business with new technologies: automation, AI, chatbots”. Przedstawiciele firm e-commerce i sprzedaży bezpośredniej mieli okazję zajrzeć za kulisy tego nowoczesnego obiektu. Spotkanie było także okazją do dyskusji na temat integracji automatyki, robotyki i sztucznej inteligencji w e-commerce, sprzedaży bezpośredniej i usługach fulfillment.
Kreatywność i pomysłowość to przewaga konkurencyjna. Niekonwencjonalne podejście do problemów zawsze jest atutem. Na przykładzie koncepcji firmy Blastec Projektowanie i Budowa Maszyn pokażemy w jaki sposób można wykorzystać standardowe elementy do niestandardowych zastosowań. Wszystko to z myślą o skutecznym rozwiązaniu problemu klienta. Precyzyjnie, szybko i w budżecie.
Modernizacja maszyn i urządzeń narzuca nam pewne ograniczenia. Musimy wykorzystać istniejącą infrastrukturę, zmienić jak najmniej, działać szybko i przede wszystkim skutecznie. Kreatywne podejście do problemów jest w tym kontekście kluczowe. Zobaczmy zatem jak można zmodernizować przenośnik pod kątem bezpieczeństwa używając tylko kilku elementów.
Najnowsze badanie w branży magazynowej pokazuje dobitnie, że zachodzi właśnie radykalna zmiana w podejściu automatyzacji. Dekadę temu trudno było sobie wyobrazić, że w 2023 roku ponad jedna trzecia firm korzystać będzie z robotów w swoich magazynach.
Aż 43 proc. firm planuje inwestycję w automatykę magazynową w ciągu najbliższych trzech lat, a 37 proc. firm w branży już korzysta z robotów – wynika z badania Peerless Research Group. To statystyka, która dekadę temu wydawałaby się dość abstrakcyjna. Kiedy zsumujemy obie te liczby, otrzymamy obraz branży, w której automatyzacja stanie się standardem dla 80 proc. firm. Co więcej, 13 proc. firm, choć nie będzie inwestować w roboty w najbliższych trzech latach, ma to w planach w dłuższej perspektywie. Aż 93 proc. firm z branży logistycznej nie widzi więc innej alternatywy w dobie rosnącej inflacji, coraz większej indywidualizacji produktów i oczekiwań odbiorców, a także niedoborów kadrowych.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookies list
Cookie name
Active
Niniejszy dokument określa zasady przetwarzania danych osobowych pozyskanych za pośrednictwem serwisu www.nowoczesny-przemysl.pl („Serwisem”) zwane poniżej Polityką Prywatności.
Serwis prowadzi i pełni funkcję jego administratora danych Rafał Wasilewski prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą TEAL MEDIA RAFAŁ WASILEWSKI z siedzibą pod adresem ul. Wilczak 16a/155, 61-623 Poznań, posługujący się numerem NIP: 5992694504 (TEAL MEDIA)
Dane osobowe pozyskiwane przez TEAL MEDIA za pośrednictwem Serwisu są przetwarzane zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
TEAL MEDIA dokłada szczególnej staranności do poszanowania prywatności Użytkowników odwiedzających Serwis.
TEAL MEDIA pozyskuje informacje dotyczące użytkowników, tj. osób fizycznych dokonujących czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z ich działalnością, osób fizycznych prowadzących we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową i dokonujących czynności prawnej związanej i niezwiązanej bezpośrednio z ich działalnością (gdy czynności nie posiadają dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) oraz osób fizycznych reprezentujących osoby prawne lub jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną.
Dane osobowe użytkowników są zbierane w przypadku tzw. subskrypcji biuletynu informacyjnego (newslettera), w celu wykonania umowy, której przedmiotem jest usługa świadczona drogą elektroniczną, w razie wyrażenia zgody przez osobę, której dane dotyczą na wykonanie tej umowy (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), a nadto w razie korzystania z usługi formularza kontaktowego w Serwisie w celu wykonania umowy świadczonej drogą elektroniczną, z uwagi na niezbędność tych danych do wykonania umowy o świadczenie usługi formularza kontaktowego (art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
Korzystanie z usługi formularza kontaktowego wymaga podania imienia, a z subskrypcji biuletynu informacyjnego ponadto adresu e-mail.
Serwis może pozyskiwać ponadto: adres IP przypisany do komputera użytkownika lub zewnętrzny adres IP dostawcy internetu, a nadto nazwę domeny, nazwę przeglądarki (z wersją), czas dostępu oraz nazwę systemu operacyjnego (z wersją).
Serwis może również pozyskiwać ponadto tzw. dane nawigacyjne, w tym informacje o użytych przez użytkownika linkach i odnośnikach, jak i informacje o pozostałych czynnościach, podejmowanych w Serwisie, w celu ułatwienia korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną oraz na poprawy funkcjonalności tych usług (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
Serwis może ponadto pozyskiwać inne dane niezbędne dla ewentualnego ustalania, dochodzenia i egzekucji roszczeń w zakresie minimalnym, koniecznym do ustalenia odpowiedzialności użytkownika takie jak: imię, nazwisko, dane dotyczące korzystania z usług jeżeli roszczenia wynikają ze sposobu, w jaki użytkownik korzysta z Serwisu, w celu ustalenia, dochodzenia i egzekucji roszczeń oraz obrony przed roszczeniami w postępowaniu przed sądami i innymi organami państwowymi(art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
Przekazanie danych osobowych do TEAL MEDIA jest dobrowolne, jednak brak podania wyżej określonych danych uniemożliwia świadczenie przez TEAL MEDIA, a tym samym skorzystanie z usługi formularza kontaktowego lub subskrypcji biuletynu informacyjnego.
W celu prowadzenia Serwisu, w tym poprawy jego funkcjonalności i jakości świadczonych usług, wyżej określone dane przekazywane mogą być dostawcom usług, z których korzysta TEAL MEDIA przy prowadzeniu Serwisu.
Dostawcy usług, którym przekazywane są dane w większości przypadków podlegają poleceniom TEAL MEDIA co do celów i sposobów przetwarzania tych danych i podmioty te przetwarzają dane osobowe wyłącznie na polecenie TEAL MEDIA
TEAL MEDIA aktualnie nie korzysta z dostawców usług, którym przekazywane są dane, którzy sami ustalają cele i sposoby wykorzystania danych osobowych Użytkowników (jak np. usługi płatności elektronicznych oraz bankowe).
TEAL MEDIA współpracuje z dostawcami usług, którzy mają siedziby w Polsce lub w innych państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).
Dane użytkowników przechowywane są przez okres czasu odpowiadający okresowi przedawnienia roszczeń jakie może podnosić TEAL MEDIA i jakie mogą być podnoszone wobec niego (w przypadku wyrażania zgody, od dnia jej wyrażenia; w przypadku odwołania zgody, od dnia odwołania, w w przypadku, gdy zgoda nie jest wymagana, od dnia wykonania umowy przez TEAL MEDIA).
TEAL MEDIA wykorzystuje dane nawigacyjne w celu zapewnienia lepszej funkcjonalności świadczonych usług, analizy danych statystycznych, a także w celu podstawowego administrowania Serwisem.
Subskrypcja biuletynu informacyjnego (Newsletter) wiąże się z wysyłaniem przez TEAL MEDIA na wskazany przez użytkownika wiadomości elektronicznych zawierających informacje, w tym informacje handlowe.
Zgodnie z obowiązującym prawem TEAL MEDIA udostępnia dane osobowe uprawnionym organom państwowym na ich żądanie, w szczególności jednostkom organizacyjnym Prokuratury, Policji, Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Serwis korzysta z plików cookies. W razie wyrażenia zgody przez użytkownika mogą być one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Pliki cookie nie zawierają danych umożliwiających identyfikację użytkownika; służą jedynie do dostosowania usług do indywidualnych preferencji i rzeczywistych potrzeb użytkowników, w szczególności poprzez możliwość opracowania ogólnych statystyk odwiedzin Serwisu i świadczonych usług.
TEAL MEDIA wykorzystuje dwa typy plików cookies:
Cookies sesyjne: po zakończeniu sesji danej przeglądarki lub wyłączeniu komputera zapisane informacje są usuwane z pamięci urządzenia. Mechanizm cookies sesyjnych nie pozwala na pobieranie jakichkolwiek danych osobowych ani żadnych informacji poufnych z komputerów użytkownika.
Cookies trwałe: są przechowywane w pamięci urządzenia końcowego użytkownika i pozostają tam do momentu ich skasowania lub wygaśnięcia. Mechanizm cookies trwałych nie pozwala na pobieranie jakichkolwiek danych osobowych ani żadnych informacji poufnych z komputera Użytkownika.
TEAL MEDIA wykorzystuje cookies własne w celu analiz i badań oraz audytu oglądalności, a w szczególności do tworzenia anonimowych statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają z Serwisu, co umożliwia ulepszanie jej struktury i zawartości.
TEAL MEDIA wykorzystuje cookies zewnętrzne w celu:
popularyzacji Serwisu za pomocą serwisu społecznościowego facebook.com (administrator cookies zewnętrznego: Facebook Inc z siedzibą w USA lub Facebook Ireland z siedzibą w Irlandii);
zbierania ogólnych i anonimowych danych statycznych za pośrednictwem narzędzi analitycznych Google Analytics (administrator cookies zewnętrznego: Google Inc z siedzibą w USA).
Mechanizm cookies jest bezpieczny dla komputerów użytkowników Serwisu, w szczególności tą drogą nie jest możliwe przedostanie się do komputerów użytkowników wirusów lub innego niechcianego oprogramowania lub oprogramowania złośliwego.
Użytkownik ma możliwość ograniczenia lub wyłączenia dostępu plików cookies do komputera, przy czym skorzystanie z takich ograniczeń może wpłynąć na ograniczenie usług świadczonych przez Serwis.
TEAL MEDIA może gromadzić adresy IP użytkowników. Adres IP to numer przydzielany komputerowi osoby odwiedzającej Serwis przez dostawcę usług internetowych. Numer IP umożliwia dostęp do internetu. W większości przypadków jest przypisywany komputerowi dynamicznie, tj. zmienia się przy każdym połączeniu z internetem. Adres IP jest wykorzystywany przez TEAL MEDIA przy diagnozowaniu problemów technicznych z serwerem, tworzeniu analiz statystycznych (np. określeniu, z jakich regionów notujemy najwięcej odwiedzin), jako informacja przydatna przy administrowaniu i udoskonalaniu Serwisu Internetowego, a także w celach bezpieczeństwa oraz ewentualnej identyfikacji obciążających serwer, niepożądanych automatycznych programów do przeglądania treści Serwisu.
Serwis zawiera linki i odnośniki do innych stron internetowych. TEAL MEDIA nie ponosi odpowiedzialności za zasady ochrony prywatności na nich obowiązujące.
Użytkownikowi przysługuje prawo do cofnięcia zgody w rozumieniu art. 7 ust. 3 RODO.
Zgoda może być w każdym czasie cofnięta. Cofnięcie zgody ma skutek od chwili wycofania zgody, co nie wpływa na przetwarzanie danych przed jej cofnięciem.
Cofnięcie zgody nie wywiera żadnych negatywnych prawnych skutków, lecz uniemożliwia dalsze świadczenie usług przez TEAL MEDIA, które mogą być świadczone jedynie za zgodą.
Użytkownikowi przysługuje prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w rozumieniu art. 21 RODO.
Wniesienie sprzeciwu możliwe jest w każdym czasie – z przyczyn związanych z szczególną sytuacją użytkownika – i wobec przetwarzania jego danych osobowych, w tym profilowania, jeżeli TEAL MEDIA przetwarza jego dane w oparciu o prawnie uzasadniony interes, np. marketing produktów i usług TEAL MEDIA, prowadzenie statystyki korzystania z poszczególnych funkcjonalności Serwisu oraz ułatwienie korzystania ze Serwisu Internetowego, a także badanie satysfakcji.
Sprzeciw może być wyrażony w formie wiadomości e-mail.
Jeżeli sprzeciw użytkownika TEAL MEDIA. uzna za zasadny a TEAL MEDIA nie będzie miał innej podstawy prawnej do przetwarzania danych osobowych, dane osobowe użytkownika wobec przetwarzania których użytkownik wniósł sprzeciw zostaną usunięte niezwłocznie.
Użytkownikowi przysługuje prawo do usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”) w rozumieniu art. 17 RODO.
Użytkownik ma prawo do żądania usunięcia wszystkich lub niektórych danych osobowych.
Użytkownik ma prawo żądania usunięcia danych osobowych, jeżeli:
dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w których były przetwarzane;
wycofał określoną zgodę, w zakresie w jakim dane osobowe były przetwarzane w oparciu o jego zgodę;
wniósł sprzeciw wobec wykorzystywania jego danych w celach marketingowych;
dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem;
dane osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego przewidzianego w prawie Unii lub prawie Państwa członkowskiego, któremu TEAL MEDIA podlega;
dane osobowe zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego.
Pomimo żądania usunięcia danych osobowych, w związku z wniesieniem sprzeciwu lub wycofaniem zgody, TEAL MEDIA może zachować pewne dane osobowe w zakresie, w jakim przetwarzanie jest niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, jak również do wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania danych. Dotyczy to w szczególności danych osobowych obejmujących: imię, nazwisko, adres e-mail, które to dane zachowywane są dla celów rozpatrywania skarg oraz roszczeń związanych z korzystaniem z usług TEAL MEDIA, czy też dodatkowo adresu zamieszkania/adresu korespondencyjnego, numeru zamówienia, które to dane zachowywane są dla celów rozpatrywania skarg oraz roszczeń związanych z zawartymi umowami sprzedaży lub świadczeniem usług.
Użytkownikowi przysługuje prawo do ograniczenia przetwarzania danych w rozumieniu art. 18 RODO.
Użytkownik ma prawo do żądania ograniczenia przetwarzania jego danych osobowych. Zgłoszenie żądania, do czasu jego rozpatrzenia uniemożliwia korzystanie z określonych funkcjonalności lub usług, z których korzystanie będzie się wiązało z przetwarzaniem danych objętych żądaniem. TEAL MEDIA nie będzie też wysyłał żadnych komunikatów, w tym marketingowych.
Użytkownik ma prawo do żądania ograniczenia wykorzystania danych osobowych w następujących przypadkach:
gdy kwestionuje prawidłowość swoich danych osobowych – wówczas TEAL MEDIA ogranicza ich wykorzystanie na czas potrzebny do sprawdzenia prawidłowości danych, nie dłużej jednak niż na 7 dni;
gdy przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem, a zamiast usunięcia danych użytkownik zażąda ograniczenia ich wykorzystania;
gdy dane osobowe przestały być niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub wykorzystywane ale są one potrzebne użytkownikowi w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
gdy wniósł sprzeciw wobec wykorzystania jego danych – wówczas ograniczenie następuje na czas potrzebny do rozważenia, czy – ze względu na szczególną sytuację – ochrona interesów, praw i wolności użytkownika przeważa nad interesami, które realizuje TEAL MEDIA, przetwarzając dane osobowe użytkownika.
Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do danych w rozumieniu art. 15 RODO.
Użytkownik ma prawo uzyskać od TEAL MEDIA potwierdzenie, czy przetwarza dane osobowe, a jeżeli ma to miejsce, użytkownik ma prawo uzyskać dostęp do swoich danych osobowych; uzyskać informacje o celach przetwarzania, kategoriach przetwarzanych danych osobowych, o odbiorcach lub kategoriach odbiorców tych danych, planowanym okresie przechowywania danych Użytkownika albo o kryteriach ustalania tego okresu (gdy określenie planowanego okresu przetwarzania danych nie jest możliwe), o prawach przysługujących użytkownikowi na mocy RODO oraz o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego, o źródle tych danych, o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu oraz o zabezpieczeniach stosowanych w związku z przekazaniem tych danych poza Unię Europejską; użytkownik może również uzyskać kopię swoich danych osobowych.
Użytkownikowi przysługuje prawo do sprostowania danych w rozumieniu art. 16 RODO.
Użytkownik ma prawo do żądania od TEAL MEDIA niezwłocznego sprostowania dotyczących jego danych osobowych, które są nieprawidłowe. Z uwzględnieniem celów przetwarzania, użytkownik, którego dane dotyczą ma prawo żądania uzupełnienia niekompletnych danych osobowych, w tym przez przedstawienie dodatkowego oświadczenia, kierując żądanie na adres TEAL MEDIA wskazany poniżej.
Użytkownikowi przysługuje prawo do przenoszenia danych w rozumieniu art. 20 RODO.
Użytkownik ma prawo otrzymać swoje dane osobowe, które dostarczył, a następnie przesłać je do innego, wybranego przez siebie, administratora danych osobowych. Użytkownik ma również prawo żądać, by dane osobowe zostały przesłane przez Serwis bezpośrednio takiemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe. W takim przypadku Serwis prześle dane osobowe użytkownika w postaci pliku w formacie csv, a w innym w razie posiadania przez Serwis takich możliwości technicznych.
W razie wystąpienia przez Użytkownika z uprawnieniem wynikającym z powyższych praw, TEAL MEDIA spełnia żądanie albo odmawia jego spełnienia niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca po jego otrzymaniu. Jeżeli jednak – z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań – TEAL MEDIA nie będzie mógł spełnić żądania w ciągu miesiąca, spełni je w ciągu kolejnych dwóch miesięcy informując Użytkownika uprzednio w terminie miesiąca od otrzymania żądania – o zamierzonym przedłużeniu terminu oraz jego przyczynach.
TEAL MEDIA przekazuje kopię standardowych klauzul umownych na żądanie użytkownika skierowaną na adres TEAL MEDIA w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania.
Użytkownikowi przysługuje do TEAL MEDIA prawo do składania skarg, zapytań i wniosków dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz realizacji przysługujących mu uprawnień.
Użytkownikowi przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w razie naruszenia jego praw do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych w RODO.
Wątpliwości dotyczące treści Polityki Prywatności należy kierować na adres e-mail: redakcja@nowoczesny-przemysl.pl
Polityka Prywatności została sporządzona w oparciu o stan prawny na dzień 1 marca 2021 r.
Zmiany Polityki Prywatności mogą być dokonywane przez ogłoszenie w Serwisie z przynajmniej 7-dniowym wyprzedzeniem.