Dürr – lider w dostarczaniu technologii systemowych do zakładów motoryzacyjnych w Polsce
Aktualności Biznes Wywiady

Dürr – lider w dostarczaniu technologii systemowych do zakładów motoryzacyjnych w Polsce

Wywiad z Andreasem Federmannem, prezesem zarządu Dürr Poland. Rozmawia Rafał Wasilewski – redaktor naczelny magazynu i portalu „Nowoczesny Przemysł”.

Rafał Wasilewski: Jakie są główne cele i strategie Grupy Dürr w Polsce?

Andreas Federmann: Firma Dürr Poland została założona w 1990 r. w Radomiu. Jest integralnym, trzecim co do wielkości oddziałem działającej na rynkach światowych Grupy Dürr. Od momentu powstania firma Dürr Poland systematycznie rozbudowuje obiekty oraz rozszerza zakres swoich usług. Nowe biurowce i hale montażowe powstały w 1997, 2004, 2013 oraz 2019 r. W 2023 r. do użytku została oddana hala produkcyjno-magazynowa. Dürr Poland angażuje się w globalne i europejskie projekty dla branży motoryzacyjnej. Zamierzamy dalej rozwijać i umacniać tę pozycję.

Rafał Wasilewski: Jakie wyzwania stoją przed producentami w branży motoryzacyjnej i jak firma sobie z nimi radzi?

Andreas Federmann: Moim zdaniem producenci z branży motoryzacyjnej stoją przed wyzwaniem prowadzenia działalności w sposób efektywny kosztowo, utrzymując wydajność i unikając przestojów. Dürr wspiera te kwestie dzięki wyjątkowym rozwiązaniom technologicznym, niezawodnemu i bardzo profesjonalnemu zarządzaniu projektami oraz globalnej sieci z różnymi zakładami produkcyjnymi. Przykładem wiodącej technologii jest EcoPaintJetPro do lakierowania samochodów. Dzięki tej technologii jesteśmy teraz w stanie malować duże części karoserii, takie jak dachy lub drzwi, bez nadmiernego rozpylania. Jedną z głównych korzyści jest zmniejszenie zużycia farby.

W przypadku zastosowań dwukolorowych, takich jak dekoracyjne i kontrastujące kolory na dachu, innowacja ta eliminuje również konieczność ręcznego i bardzo czasochłonnego maskowania. Nowy proces jest zatem zarówno oszczędny czasowo, jak i przyjazny dla środowiska. Nasze zarządzanie projektami jest również dobrze przygotowane. Mamy doskonałą sieć kontaktów i globalnych dostawców, co pozwala nam wspierać naszych klientów uwzględniając czas, cel i budżet. Przyczyniają się do tego również różne zakłady produkcyjne firmy Dürr.

W Polsce mamy doskonałych inżynierów i pracowników produkcyjnych, którzy wytwarzają produkty najwyższej jakości, takie jak pojazdy AGV EcoProFleet, moduły EcoDryScrubber do wydajnej separacji na sucho, szafy sterownicze dla całego świata, ale także płozy, przewody i wiele innych.

Rafał Wasilewski: Co wyróżnia Dürr Polska spośród innych firm działających w podobnej branży na polskim rynku?

Andreas Federmann: Dürr Poland jest częścią działającej na całym świecie Grupy Dürr, posiadającej globalną sieć wsparcia obejmującą globalny dział zakupów, globalną sieć dostawców i globalne zarządzanie projektami.  Bycie częścią Grupy oznacza też, że Dürr Poland działa nie tylko w Polsce, ale również dostarcza swoje produkty na cały świat i otrzymuje zamówienia z całego świata. Jest to także zaleta dla naszych lokalnych klientów, ponieważ w przypadku wystąpienia wąskiego gardła dysponujemy niezbędną siecią, aby nadal dostarczać na czas.

Rafał Wasilewski: Jakie są główne produkty i usługi oferowane przez firmę Dürr Poland oraz Grupę HOMAG?

Andreas Federmann: Najważniejszym produktem dostarczanym przez firmę Dürr Poland są kompletne systemy transportu technologicznego z pełnym wyposażeniem procesowym. Systemy te, są głównie instalowane w fabrykach samochodowych, w obszarach lakierni oraz montażu końcowego. Dostarczamy również systemy transportu do innych obszarów powiązanych z branżą motoryzacyjną. Nasze gotowe systemy (pod klucz) działają w dziesiątkach fabryk samochodowych na całym świecie. Naszym nadrzędnym celem jest dostarczanie systemów transportu technologicznego, które zaprojektowane są w sposób efektywny, wydajny, ekonomiczny i bardzo nowoczesny. Dostarczamy w terminie najwyższą jakość.

Kolejnym bardzo ważnym obszarem działalności Dürr Poland jest Technika Aplikacji (APT) stosowana podczas procesu lakierowania. Nasz zespół projektuje systemy sterowania (hardware, software) oraz produkuje szafy sterownicze. Zapewniamy również uruchomienie oraz serwis dla dywizji Dürr – ApplicationTechnology.

Obsługa serwisowa i modernizacja istniejących fabryk samochodowych to obszar, który w ostatnim czasie rozwija się szczególnie dynamicznie. Jesteśmy blisko polskich fabryk samochodowych w Polsce, np. we Wrześni, Poznaniu, Gliwicach, Tychach czy Starachowicach, gdzie możemy zaoferować nasze usługi bezpośrednio, wykorzystując lokalne zasoby.

Dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz unikalnej wiedzy w obszarach, w których działamy, angażujemy się również we wdrażanie rozwiązań dla Przemysłu 4.0. Naszym celem jest dostarczanie produktów i usług wyposażonych w funkcjonalność SMART, które stanowią integralną część naszego portfolio.

Grupa Dürr składa się z pięciu dywizji. Trzy z nich, zajmujące się produkcją systemów i urządzeń, wykorzystywanych w obszarze lakierowania i montażu końcowego oraz technologią ochrony środowiska, znajdują się w Radomiu. Należąca do Grupy Dürr, Grupa HOMAG, produkuje maszyny i urządzenia dla przemysłu drzewnego. Jej siedziba znajduje się w Środzie Wielkopolskiej (HOMAG Machinery Środa), gdzie działa zakład produkcyjny oraz firma zajmująca się sprzedażą i serwisem, HOMAG Polska. Grupa HOMAG posiada również centrum inżynieryjne w Poznaniu.

HOMAG jest wiodącym na świecie dostawcą zintegrowanych rozwiązań technologicznych w dziedzinie obróbki drewna. Asortyment produktów obejmuje maszyny, oprogramowanie i usługi w całym łańcuchu technologicznym do produkcji mebli, podłóg, drzwi, okien czy kompletnych systemowych domów drewnianych. W celu uzyskania szczegółowych informacji prosimy o kontakt z firmą HOMAG w Środzie Wielkopolskiej.

Rafał Wasilewski: Jakie innowacje technologiczne firma wprowadziła w ostatnich latach?

Andreas Federmann: Oprócz EcoPaintJetPro, który już opisałem, chciałbym również wspomnieć o dwóch innych innowacjach firmy Dürr w dziedzinie lakiernictwa samochodowego. Nasz system EcoInCure reprezentuje nową generację utwardzania karoserii samochodowych: karoseria jest zasadniczo ogrzewana i chłodzona od wewnątrz. Dzięki EcoInCure karoserie przechodzą przez system w trybie stop-and-go pod kątem prostym do kierunku jazdy. Ten rodzaj transportu umożliwia przepływ gorącego powietrza utwardzającego bezpośrednio do otworu przedniej szyby. Dysze o długim wylocie są kierowane do wnętrza nadwozia, aby ogrzewać i chłodzić konstrukcję i malowane panele nadwozia od wewnątrz na zewnątrz. Rezultatem jest bardzo delikatny, ale skuteczny proces nagrzewania wraz ze znacznie poprawionym wyglądem powłoki wierzchniej i skróconym czasem procesu.

EcoBell4 wykonuje zmiany koloru szybciej niż jakikolwiek inny rozpylacz obrotowy. W wersji EcoBell4 Pro cztery główne igły znajdują się bezpośrednio za tarczą dzwonka. Dzięki tej technologii atomizer zmienia kolor w ciągu zaledwie 4 sek. bez utraty farby. System z maksymalnie czterema głównymi igłami może być stosowany w podkładach, lakierach bazowych i lakierach bezbarwnych. Możliwa jest prawie każda kombinacja, od czterokolorowego roztworu lakieru bazowego do trzech dwuskładnikowych roztworów do lakierów bezbarwnych. Krótszy czas zmiany koloru znacznie zmniejsza również ilość wymaganego środka czyszczącego, co minimalizuje koszty procesu i zmniejsza wpływ na środowisko poprzez obniżenie poziomu lotnych związków organicznych w kabinie.

Rafał Wasilewski: Jakie są największe osiągnięcia Dürr Poland w ostatnim czasie?

Andreas Federmann: Firma Dürr Poland rozpoczęła produkcję blach w 2021 r. Od tego czasu stała się ważnym ośrodkiem w tej dziedzinie. Jednym z naszych najważniejszych osiągnięć było również wyposażenie największych producentów samochodów w Europie w nasz nowy piec EcoInCure, który może być obsługiwany w pełni elektrycznie.

Rafał Wasilewski: Jakie są główne obszary działalności Grupy?

Andreas Federmann: Grupa Dürr jest jedną z wiodących na świecie firm zajmujących się inżynierią mechaniczną i instalacyjną, posiadającą szczególne doświadczenie w dziedzinie automatyzacji, cyfryzacji i efektywności energetycznej. Jej produkty, systemy i usługi umożliwiają wysoce wydajne i zrównoważone procesy produkcyjne – głównie w przemyśle motoryzacyjnym oraz dla producentów mebli i domów z drewna, ale także w sektorach takich jak przemysł chemiczny i farmaceutyczny, urządzenia medyczne, elektrotechnika i produkcja baterii. W 2023 r. firma wygenerowała sprzedaż w wysokości 4,6 mld EUR. Grupa Dürr zatrudnia ponad 20 500 pracowników i posiada 142 lokalizacje biznesowe w 32 krajach, a na rynku działa w pięciu dywizjach.

Trzy z pięciu oddziałów Dürr zajmują się produkcją systemów i urządzeń, wykorzystywanych w obszarze lakierowania i montażu końcowego, a także dostarczają zaawansowane technologicznie roboty dla przemysłu motoryzacyjnego. Dürr dostarcza wydajne systemy dla różnych branż w zakresie technologii ochrony środowiska, w szczególności oczyszczania powietrza oraz optymalizuje wydajność produkcji dzięki rozwiązaniom cyfrowym.

Dział Systemów Automatyki Przemysłowej koncentruje się na systemach wyważania i diagnostyki oraz automatyzacji produkcji dla różnych gałęzi przemysłu. W dziedzinie wyważania i diagnostyki marka Schenck jest światowym liderem na rynku, posiadającym rozległe doświadczenie w zakresie automatyzacji i cyfryzacji. Schenck opracowuje międzynarodowe rozwiązania i zaopatruje wiele branż w innowacyjne technologie. W obszarze automatyzacji produkcji na rynku światowym działają znane marki, takie jak BBS Automation, Kahle, teamtechnik i HEKUMA. Piątą i ostatnią dywizją jest Grupa HOMAG, którą już przedstawiliśmy.

Rafał Wasilewski: Jakie są plany rozwoju firmy na najbliższe lata?

Andreas Federmann: Firma Dürr nieustannie pracuje nad tym, aby procesy lakiernicze były bardziej efektywne pod względem wykorzystania zasobów. Osiągamy to poprzez ciągłe doskonalenie naszych technologii i rozwiązań, wspierane cyfryzacją i opracowywaniem nowych, zrównoważonych produktów. Opracowaliśmy koncepcję, która, jak wierzymy, zostanie wdrożona w wielu lakierniach w nadchodzących latach: lakiernia przyszłości. Zrywa ona z tradycyjnym układem stosowanym w przemyśle motoryzacyjnym i wprowadza koncepcję modułową.

Nadwozia samochodów są teraz malowane w specjalnych kabinach, a nie na linii produkcyjnej. Kabiny te są skalowalne, dzięki czemu idealnie nadają się do szerokiej gamy typów karoserii. Zamiast stałych czasów cykli istnieją czasy procesów oparte na zapotrzebowaniu. Nowe modele można łatwo zintegrować w dowolnym momencie, co zwiększa ogólną dyspozycyjność instalacji. W połączeniu z inteligentnymi rozwiązaniami IIoT lakiernię przyszłości można dostosować do każdego scenariusza produkcyjnego. Zrównoważony rozwój jest integralną częścią lakierni przyszłości.

Stawiamy przy tym na zoptymalizowane współdziałanie wszystkich procesów w połączeniu z wysoce wydajnymi produktami. W ostatnich latach poczyniliśmy ogromne postępy w redukcji zużycia energii, farby i wody. Przyczynia się do tego wiele naszych produktów.

Rafał Wasilewski: Jakie relacje z klientami i partnerami biznesowymi w Polsce i za granicą ma firma?

Andreas Federmann: W ostatnich latach Dürr dostarcza technologię systemową do niemal wszystkich zakładów motoryzacyjnych w Polsce. Wierzymy, że dzieje się tak dlatego, że dostarczamy bardzo dobrą technologię i jesteśmy niezawodni w jej realizacji. Nasi klienci szczególnie doceniają nasze zaangażowanie w obsługę oraz wysoką jakość pracy i produktów.

W zakresie technologii lakiernictwa przemysłowego ściśle współpracujemy z certyfikowanymi partnerami biznesowymi – również w Polsce. Dzięki systemowi dystrybucji za pośrednictwem integratorów z ich przygotowaniem w zakresie odpowiednich technologii zawsze jesteśmy w stanie sprostać wymaganiom naszych klientów. Oznacza to, że możemy zaoferować najnowszą technologię malarską również mniejszym firmom lakierniczym.

Rafał Wasilewski: Jakie znaczenie dla firmy ma polityka zatrudnienia i rozwój pracowników?

Andreas Federmann: Firma Dürr Poland oferuje dobre warunki pracy i jest zawsze otwarta na zmotywowanych i wysoko wykwalifikowanych pracowników. Jakość ich pracy mówi sama za siebie. Dürr Poland realizuje wiele projektów z całego świata. Wpłynęło to również na wzrost liczby pracowników ze 150 do ponad 600 w ostatnich latach.

Rafał Wasilewski: Czy firma planuje ekspansję na nowe rynki lub rozszerzenie działalności w Polsce?

Andreas Federmann: Jeśli chodzi o Dürr Poland, planujemy ekspansję w obszarze systemów odzyskiwaniu rozpuszczalników oraz pieców używanych przy produkcji ogniw akumulatorowych litowo-jonowych. W globalnym krajobrazie firmy Dürr zachodzi wiele zmian, co prowadzi do coraz większej liczby działań w tym obszarze. W Polsce zbudowaliśmy już prototypy, a teraz czekamy na pierwsze zamówienia na produkcję baterii litowo-jonowych, które trafią do naszej globalnej sieci.

Rafał Wasilewski: W jaki sposób Dürr Poland angażuje się w działalność społeczną i charytatywną?

Andreas Federmann: Dla nas, jako części Radomia, przy tak wielu pracownikach, którzy pochodzą z miasta i regionu, ważne jest, aby przyczyniać się do projektów społecznych. Dlatego Dürr Poland finansuje kształcenie dualne w liceum elektronicznym w Radomiu. Przekazujemy również darowizny organizacjom charytatywnym w Radomiu na rzecz dzieci niepełnosprawnych i uchodźców.

Rafał Wasilewski: Dziękuję za rozmowę.


Andreas Federmann

Andreas Federmann
Prezes zarządu Dürr Poland

W 1997 r. rozpoczął  pracę w dziale technicznym firmy Dürr w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Jego kariera rozwijała się w obszarach inżynierii i zarządzania projektami. Obejmował różne stanowiska kierownicze w firmie. Cztery lata pracował jako Senior Project Manager i dyrektor operacyjny w USA. Od 2018 r. pełni funkcję

wywiad ukazał się w czasopiśmie „Nowoczesny Przemysł” nr 2/2024

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings