W celu dalszej redukcji zużycia zasobów BMW Group wdrożyła różne projekty w zakresie logistyki opakowań. Mają one na celu zmniejszenie wspólnie z dostawcami emisji CO2 oraz jak najlepsze wdrożenie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym. W europejskich zakładach coraz częściej do produkcji opakowań stosuje się materiały pochodzące z recyklingu.
W ten sposób kwota recyklatów dla nowych kontraktów na opakowania wielokrotnego użytku w logistyce zostanie w tym roku niemal podwojona z około 20 do ponad 35 procent. Ale do redukcji emisji CO2 przyczynia się również stosowanie alternatywnych, zrównoważonych materiałów, redukcja opakowań jednorazowych, stosowanie lekkich opakowań i redukcja wolumenu transportu. BMW Group monitoruje efekty poszczególnych działań za pośrednictwem kalkulatora CO2 dla opakowań. BMW Group dąży do celu, jakim jest zmniejszenie do 2030 roku emisji CO2 na pojazd w łańcuchu dostaw o 20 procent (w porównaniu z rokiem 2019).
Michael Nikolaides, szef sieci produkcyjnej i logistyki BMW Group: — Nasza strategia re:think, re:duce, re:use, re:cycle jest konsekwentnie stosowana również w logistyce opakowań. Dzięki innowacyjnym podejściom konsekwentnie zmniejszamy zużycie zasobów, a tym samym redukujemy nasz ślad węglowy. W logistyce przyczyniamy się również do realizacji BMW iFACTORY – zwłaszcza w kwestii ekologii. — BMW iFACTORY. LEAN. GREEN. DIGITAL, oznacza strategiczną wizję globalnej sieci produkcyjnej z naciskiem na elastyczność i wydajność, zrównoważony rozwój i cyfryzację. Dostarcza odpowiedzi na wyzwania transformacji w kierunku e-mobilności i realizuje globalne podejście. Green obejmuje wykorzystanie najnowocześniejszych technologii w celu zapewnienia produkcji przy jak najmniejszym zużyciu zasobów.
Recyklat zastępuje plastik w opakowaniach
Jednym z przykładów coraz lepszego spełniania kryteriów gospodarki o obiegu zamkniętym jest stosowanie recyklatów w tzw. opakowaniach z polipropylenu spienionego (EPP). Obecnie w nowo opracowywanych opakowaniach z EPP wprowadza się już 25-procentową zawartość surowców wtórnych. EPP jest stosowany jako specjalny pojemnik o kształcie dopasowanym do pakowanych komponentów, co umożliwia bezpieczny transport. Rocznie potrzeba około 360 tysięcy takich pojemników. Dzięki 25-procentowej zawartości surowców wtórnych można zaoszczędzić prawie 280 ton CO2 rocznie. Udział materiału pochodzącego z recyklingu ma być dalej zwiększany, a pierwsze testy pilotażowe ze 100‑procentowym udziałem recyklatów już są w toku. Jeśli wypadną pomyślnie, materiały te staną się standardem w nowych kontraktach od 2024 roku.
Kolejne 680 ton rocznej emisji CO2 można uzyskać dzięki zastosowaniu pokryw i tzw. małych nośników ładunku z 50-procentową zawartością surowców wtórnych. Obecnie działania te koncentrują się na rynkach europejskich. Wynika to z istnienia rynku utylizacji odpadów oraz infrastruktury recyklingowej. Zasadniczo przewiduje się ekspansję na zakłady w Meksyku, USA i Chinach.
Zmniejszenie wolumenu transportu
BMW Group wprowadza składane pojemniki wielkogabarytowe, co daje jeszcze większy potencjał redukcji emisji. Zamiast stalowych palet klatkowych od tego roku będą stosowane składane pojemniki z tworzywa sztucznego o zawartości recyklatu wynoszącej ponad 90 procent. Działają one w podobny sposób jak znane składane skrzynki na zakupy: gdy są puste, można je złożyć na płasko, dzięki czemu łatwiej je transportować. 15 tysięcy takich nowych pojemników daje redukcję CO2 o około 3000 ton rocznie.
Materiały alternatywne o dużym potencjale na przyszłość
Możliwości w zakresie opakowań są nieograniczone. Istnieją na przykład projekty pilotażowe dotyczące wykorzystania materiałów pochodzenia biologicznego, które mogłyby zastąpić materiały ropopochodne – polietylen i polipropylen (PE i PP). Podobnie badana jest możliwość wykorzystania do produkcji opakowań materiału z przetworzonych urządzeń AGD. Celem długoterminowym jest całkowite przejście na alternatywne surowce.
BMW Group
BMW Group, reprezentująca marki BMW, MINI, Rolls-Royce i BMW Motorrad, jest jednym z wiodących na świecie producentów samochodów i motocykli w segmencie premium, a także dostawcą wysokiej jakości usług finansowych i mobilnościowych. Sieć produkcyjna BMW Group obejmuje 31 zakładów produkcyjnych i montażowych w 15 krajach; firma dysponuje międzynarodową siecią dystrybucji w ponad 140 krajach.
W roku 2021 firma BMW Group sprzedała ponad 2,5 miliona samochodów oraz ponad 194 tysiące motocykli na całym świecie. Dochód przed opodatkowaniem w roku finansowym 2021 wyniósł 16,5 mld euro przy obrotach wynoszących 111,2 mld euro. Według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. w BMW Group było zatrudnionych 120 726 pracowników.
Podstawą sukcesu ekonomicznego BMW Group były zawsze odpowiedzialne działania i perspektywiczne myślenie. Firma już na wczesnym etapie wyznaczyła kierunek na przyszłość i konsekwentnie koncentruje się na zrównoważonym rozwoju i ochronie zasobów, począwszy od łańcucha dostaw poprzez produkcję aż po końcową fazę użytkowania wszystkich produktów.
źródło: BMW Group