wyniki badania Kärcher Cleaning Study 2024
Aktualności Raporty Utrzymanie czystości

Zaskakujące wyniki badania Kärcher Cleaning Study 2024

Wysokie standardy higieny i potrzeba czystości w domu to dla nas największa motywacja do sprzątania, ale brak czasu i zmęczenie wynikające z zawrotnego tempa życia jest najczęstszym powodem rezygnacji z regularnych porządków. Takie wnioski można wyciągnąć z najnowszej edycji przeprowadzanego od 2017 roku badania Kärcher Cleaning Study. Czego jeszcze dowiedzieliśmy się w 2024 roku od naszych respondentów?

Reklama
„Nowoczesny Przemysł” nr 6/2024 [grudzień/styczeń]

Co najczęściej powstrzymuje nas przed sprzątaniem? Wymówka, która łączy świat

Halo! Jesteśmy zmęczeni! Globalne badania obnażyły smutną rzeczywistość. Według 77% respondentów z całego świata to właśnie intensywne tempo codziennych obowiązków sprawia, że coraz częściej brakuje nam motywacji do sprzątania i odkładamy domowe porządki na później. W Polsce odpowiedź tę zaznaczyło aż 80% badanych!

Drugą najpopularniejszą wymówką okazał się… bałagan. 53% respondentów stwierdziło, że mają zbyt wiele rzeczy, które najpierw musieliby schować, zanim będą mogli przystąpić do sprzątania. W ten sposób łatwo wpaść w błędne koło: “nie sprzątam, bo mam bałagan – mam bałagan, bo nie sprzątam”. Czy jednak łatwo z tego koła wyjść? Nie bez ciężkiej pracy

Co warte wspomnienia w międzynarodowym porównaniu ta wymówka jest szczególnie popularna w Japonii (68%), powierzchnie uważanej za poukładany i uporządkowany kraj.

Dużą przeszkodą czy też utrudnieniem dla sprzątających (3 miejsce wśród najczęstszych wymówek) bywa brak odpowiedniego sprzętu pod ręką – na tle innych krajów to Polacy najczęściej wybierali tę właśnie odpowiedź (42%).

Niektórych sprzątanie męczy, innych satysfakcjonuje. Czy domowe porządki mogą czasem być sposobem na… relaks?

Wymówki wymówkami, ale z odpowiednią motywacją nawet nieprzyjemne zadania można wykonać w mgnieniu oka! Dlatego za pośrednictwem badania sprawdziliśmy, co najbardziej przekonuje do zabrania się za porządki.

Polska po raz kolejny udowodniła, że niezwykle wysoko ceni sobie higienę. Aż 87% respondentów wskazało, że sprząta, ponieważ ma wielką potrzebę higieny, co postawiło Polaków na pierwszym miejscu w rankingu, wyprzedzając Japończyków (84%) i Holendrów (83%). Dla porównania tę samą odpowiedź w Niemczech wybrało tylko 64% badanych, a w Austrii zaledwie 55%.

Co jeszcze sprawia, że chętniej chwytamy za przysłowiową miotłę? Drugim, najpopularniejszym powodem sprzątania w Polsce jest  poczucie satysfakcji i wyciszenie myśli (57%). Ponad połowa Polaków, mimo zmęczenia i braku czasu, odnajduje w domowych porządkach źródło ukojenia. Warto zauważyć, że  kobiety  znacznie częściej  niż  mężczyźni (62% vs 51%)  wskazują  na  sprzątanie  jako  sposób  na  wyciszenie  i  odnalezienie  wewnętrznej  równowagi.

Jak sytuacja przedstawia się wśród innych nacji? Zapowiedziana wizyta gości, jeden z ważniejszych powodów sprzątania we Francji (62%), Niemczech (60%) czy Austrii (66%) nie ma aż tak dużego znaczenia w Polsce (44%), choć i tak na arenie międzynarodowej najmniejszą wagę do tej kwestii przykładają Japończycy (zaledwie 24%).

Co ciekawe, jedna odpowiedź w tym pytaniu pokazała bardzo dużą dysproporcję pomiędzy respondentami płci męskiej i żeńskiej, a było to “sprzątam, by uniknąć konfliktu” – opcję tę zaznaczyło niemal 2 razy więcej mężczyzn (14%) niż kobiet (8%). W Polsce ta różnica była jeszcze większa 21% do 11%)!

wyniki badania Kärcher Cleaning Study 2024

Mama wie najlepiej? Według Japończyków niekoniecznie

Wyniki badania pokazują, że sprzątanie bez odpowiednich wskazówek, metod i urządzeń może prowadzić do frustracji i odkładania obowiązków na później. Wiele osób potrzebuje inspiracji i wzoru do naśladowania – to pomaga im jakoś uporać się z domowymi obowiązkami.

I chociaż żyjemy w dobie powszechnego, cyfrowego dostępu do informacji, gdy mamy problem zwracamy się do… mamy. 77% wszystkich badanych właśnie taką odpowiedź wskazało jako główne i najważniejsze źródło informacji dotyczących porządków domowych.

Jest tu jednak mały haczyk – choć ogół badanych zdecydowanie postawił na mamę, jeśli przyjrzymy się każdej narodowości z osobna, zauważymy całkiem spore różnice. Na przykład Japończycy w pierwszej kolejności wiedzę dotyczącą sprzątania czerpią z telewizji (66%), bardzo chętnie uczą się także sprzątania z Youtube (45%). Do mamy zwraca się niewiele ponad połowa mieszkańców Japonii (57%). Co zaskakujące, choć dla Polaków wiedza rodzicielska jest ważna, my także wybieraliśmy mamę rzadziej niż inne kraje. Za to najczęściej ze wszystkich badanych nacji prosiliśmy o pomoc… wujka Google.

Jakie inne źródła zyskują na znaczeniu? Bardzo popularne jest sięganie po portale internetowe i media społecznościowe. Przodują w tym zwłaszcza młodsze pokolenia. Dalej szanują maminą wiedzę, ale coraz bardziej cenią sobie wiedzę zdobytą na Tik Toku czy wspomnianym już wyżej Youtube  – taką odpowiedź zaznaczyło kolejno 44% oraz 41%  wszystkich respondentów poniżej 24. roku życia.

Jak umilić sobie sprzątanie? Odpowiedzi Polaków mogą Cię zaskoczyć!

Co robią Polacy, aby uprzyjemnić sobie czas spędzany na porządkach domowych? Okazuje się, że najczęściej wybieraną metodą jest słuchanie ulubionej muzyki – aż 78% badanych włącza muzykę podczas sprzątania, co czyni tę czynność przyjemniejszą. Jest to metoda niemal jednakowo popularna zarówno wśród kobiet (80%), jak i mężczyzn (77%), a wyjątkowo często wybierana przez najmłodszą grupę wiekową 18-24 lat (84%).

Alternatywą dla słuchania muzyki mogłyby być podcasty czy audiobooki lecz, co ciekawe, nie jest to wcale druga najpopularniejsza forma umilania sobie czasu sprzątania wśród Polaków. Wybrało ją zaledwie 21% respondentów, głównie wśród osób w wieku 25-34 lat (35%). Nie jest nią także oglądanie filmów/seriali (19%) czy sprzątanie w towarzystwie, na przykład z partnerem lub dzieckiem (18%).

Co więc, oprócz słuchania muzyki, robią Polacy aby sprzątanie było choć trochę bardziej przyjemne? Okazuje się, że jest to korzystanie z nowoczesnych urządzeń ułatwiających sprzątanie – 46% badanych deklaruje, że stosuje sprzęty wspomagające, co pozwala im efektywniej radzić sobie z porządkami. Metoda ta jest szczególnie popularna wśród osób w wieku 55-65 lat i 65+, gdzie odsetek ten wynosi 60%.

Na trzecim miejscu, co może zaskakiwać, znalazło się śpiewanie. Aż 24% badanych umila sobie w ten sposób sprzątanie. Opcję tę znacznie częściej wybierają kobiety (26%) niż mężczyźni (21%), a szczególnie chętnie w trakcie domowych porządków podśpiewują najmłodsi respondenci (39% w grupie wiekowej 18-24 lata).

Jakie inne sprzątaniowe “czasoumilacze” wybierają Polacy? Jedynie 12% badanych przyznaje, że motywuje się do sprzątania, ustalając nagrody po zakończeniu zadań, a rozmowy telefoniczne wybiera zaledwie 12% respondentów, przy czym prym wiodą tutaj panie (16%) pozostawiając panów (9%) daleko w tyle.

Jaki z tego wniosek? Najważniejsza w trakcie sprzątania jest dobra playlista i nowoczesny, funkcjonalny sprzęt. Dzięki temu utrzymanie czystości w domu może być nie tylko łatwiejsze, ale i bardziej przyjemne.

Nota informacyjna:
Dane wykorzystane w niniejszym badaniu pochodzą z ankiet online przeprowadzonych przez firmę Dynata w okresie od czerwca do lipca 2024 roku. W badaniu wzięło udział łącznie 10 025 osób w wieku od 18 do 65 lat.  Próba była reprezentatywna dla populacji krajowej, z uwzględnieniem kwot na płeć, wiek i region. W każdym z następujących krajów przeprowadzono ankietę z udziałem co najmniej 1000 respondentów: Niemcy, Holandia, Austria, Francja, Belgia, Wielka Brytania, Polska, Japonia, Australia i Stany Zjednoczone.


źródło: Kärcher

Reklama
ITM_24_1920x250
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings