Tesla rozpocznie rozbudowę zakładu w Szanghaju kosztem 188 mln USD, już w grudniu. Prace potrwają do marca przyszłego roku. Zakład zwiększy zatrudnienie do łącznie 19 tys. pracowników. Inwestycja zapowiadana była jeszcze w ubiegłym roku, ale została na jakiś czas wstrzymana, by teraz ruszyć pełną parą. Jednocześnie amerykański gigant czeka na ostatnie pozwolenia dotyczące startu gigafabryki pod Berlinem.
Dla Tesli, której dzisiejsze moce produkcyjne ograniczają sprzedaż, taki ruch wydawał się naturalny. Zwłaszcza w kontekście medialnych doniesień o gigantycznych zamówieniach (m. in. od firmy leasingowej Herz Global Holdings na 100 tys. aut), które wywindowały wartość rynkową koncernu do kwoty 1 biliona USD. Elon Musk, założyciel Tesli ostatecznie nigdy nie potwierdził, że do podpisania takiej umowy doszło.
Optymalizacja fabryki
Teraz pojawiła się informacja, że fabryka firmy w Szanghaju wkrótce zostanie rozbudowana. Raport z oceny środowiskowej opublikowany 23 listopada pokazuje, że Tesla zainwestuje do 1,2 miliarda juanów (188 milionów dolarów) w „optymalizację” linii produkcyjnej dla Giga Shanghai. Projekt ma się rozpocząć w grudniu i zakończyć do kwietnia przyszłego roku.
Giga Shanghai jest obecnie podzielony na obszar produkcji pojazdów, obszar projektów pilotażowych, obszar produkcji części i obszar wspólny traktowany jako warsztat naprawczy. Tesla poinformowała, że projekt rozbudowy, jest realizowany w ramach istniejącego obszaru produkcji przeznaczonego dla nowego modelu. Produkcja istniejących model nie zostanie zakłócona (pozostaną Model 3, Model Y i modele pochodne).
Więcej godzin pacy i pracowników
Zgodnie z dokumentem przedstawionym przez Teslę projekt optymalizacji linii produkcyjnej to głównie rozbudowa warsztatu tłoczenia, warsztatu blacharsko-lakierniczego, warsztatu montażu końcowego i centrum operacji logistycznych. Tesla zapowiedziała, że projekt jest obliczony na poprawę wydajności poprzez zwiększenie godzin pracy, zwiększenie liczby pracowników i zwiększenie częstotliwości obrotu materiałami (ale nie ujawniono wielkości wzrostu wydajności).
Koncern szacuje, że po zakończeniu projektu optymalizacji linii przybędzie 4 000 pracowników, co zwiększy całkowitą liczbę pracowników fabryki do 19 000.
Rośnie popyt i rosną ceny
Posunięcie Tesli jest związane z utrzymującym się silnym popytem. Na rynku chińskim firma jest już jedną z najlepiej sprzedających się tu marek nowych pojazdów EV. Sprzedaż hurtowa Tesli w Chinach w październiku wyniosła 54 391 sztuk, o 348 procent więcej niż rok wcześniej (dane opublikowane na początku tego miesiąca przez China Passenger Car Association (CPCA)).
Walcząc o zaspokojenie potrzeb chińskich konsumentów, Tesla wykorzystuje również Giga Shanghai jako centrum eksportowe, aby zaspokoić popyt na rynkach międzynarodowych, w tym w Europie. Według CPCA, Tesla China wyeksportowała w październiku 40 666 sztuk aut.
Niestety wraz ze wzrostem zapotrzebowania rosną też ceny Tesli. Obecnie cena najtańszego Tesla Model 3 Standard Range Plus wzrosła do 44 990 USD! Jak tłumaczy Elon Musk to problemy z łańcuchem dostaw zmusiły Teslę do kilkukrotnego podniesienia cen w tym roku. Tym samym po listopadowej aktualizacji cena najtańszego pojazdu Tesli wzrosła o ponad 20%. Na początku tego roku model sprzedawał się za zaledwie 37 000 USD, a teraz kosztuje już prawie 45 000 USD.
źródło: ORPA.pl