Sztuczna inteligencja odnajduje się w przestrzeniach magazynowych
Aktualności Automatyka E-commerce Magazynowanie Robotyka

Sztuczna inteligencja odnajduje się w przestrzeniach magazynowych

Sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie w kolejnych dziedzinach. Ten trend nie omija także sektora logistyki. Przejęcie szwajcarskiego startupu Sevensense przez globalnego giganta ABB jest znakiem czasów i sygnalizuje rewolucyjne zmiany, jakie zachodzą w przestrzeniach magazynowych na świecie. Polska logistyka podąża tą samą, coraz bardziej zautomatyzowaną ścieżką.

Reklama
Baner MOVI-C

Branża logistyczna coraz śmielej korzysta ze sztucznej inteligencji (AI). Według prognoz AIMultiple, do 2026 roku SI znajdzie zastosowanie w ponad 60% magazynów. To kluczowa zmiana w zarządzaniu przestrzenią magazynową, która w istocie staje się inteligentnym centrum operacyjnym. Do jego obsługi wykorzystywane są najnowsze zdobycze technologii. Z globalnym rynkiem robotów magazynowych wartym 20 mld złotych i przewidywanym rocznym wzrostem o 14 proc. w tym segmencie, logistyka staje się wdzięcznym polem do innowacji.

Sztuczna inteligencja odnajduje się w przestrzeniach magazynowych

Na szybko rozwijającym się rynku nowych technologii dla logistyki ważną rolę odgrywają start-upy. Jednym z nich jest Sevensense, który specjalizuje się w opracowywaniu systemów nawigacyjnych i wizyjnych 3D dla autonomicznych robotów mobilnych (AMR). Pojazdy korzystają z technologii Visual Simultaneous Localization and Mapping (Visual SLAM), umożliwiającej robotom podejmowanie szybkich i rozsądnych decyzji oraz autonomiczną nawigację w środowisku, które cały czas się zmienia. I nie chodzi tu tylko o ruszających się wokół ludzi, przestawiane palety, ale również np. gasnące światło.

Oparta na sztucznej inteligencji technologia przyciągnęła uwagę firmy ABB, która zdecydowała się nabyć Sevensense. Gigant z branży robotyki docenił możliwości w zakresie znaczącego skrócenia czasu przygotowania robotów do użytku i zwiększenia ich efektywności operacyjnej. Taki mobilny robot, wyglądający jak niewielka, poruszająca się platforma, jest tylko na pierwszy rzut oka dość niepozorny. Może przetransportować ciężar o masie do 2 ton (a więc nawet karoserię samochodu) z prędkością do 1,5 m/s. I co najważniejsze, urządzenie mapuje otoczenie będąc w ruchu, utrzymując bezpieczny dystans do mniej lub bardziej ruchomych przeszkód, jakie napotyka po drodze. System wizyjny rozróżnia bowiem ludzi i przedmioty.

E-commerce może dużo zyskać

Według danych PMR, rynek e-commerce w Polsce w 2023 roku osiągnął wartość prawie 90 mld złotych. Do 2027 roku wskaźnik ten ma wzrosnąć do prawie 125 mld złotych. Obecnie 8 na 10 polskich użytkowników internetu dokonuje zakupów online, co wiąże się ze zmianą zachowań konsumentów. Cechą charakterystyczną polskiego rynku jest wysoka konkurencja, zarówno ze strony lokalnych graczy, jak Allegro, jak i zagranicznych gigantów (Amazon).

Rozwój e-commerce w Polsce to jednak nie tylko kwestia zwiększania obrotów czy rozszerzania oferty sklepów internetowych. Przede wszystkim jest to wyzwanie logistyczne, które wymaga najnowszych zdobyczy spod znaku AI i przemysłu 4.0, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom konsumentów. A ci chcą bezpiecznych i szybkich dostaw dokładnego tego, co zamówili. W tym kontekście, zastosowanie nowych technologii, jak mobilny robot, który dzięki sztucznej inteligencji bezpiecznie jeździ między personelem pracującym w magazynie, staje się niezbędne do optymalizacji logistyki.

– Wykorzystanie systemów opartych na SI pozwala na automatyzację zadań, które do tej pory były wykonywane ręcznie. Skraca to czas realizacji zamówień i minimalizuje ryzyko błędu. Co więcej, technologie te umożliwiają elastyczne skalowanie operacji w zależności od aktualnych potrzeb, co jest kluczowe w branży, gdzie wolumen zamówień może się dynamicznie zmieniać – mówi Michał Furmański z biznesu Robotyki ABB w Polsce.

Nowe miejsca pracy

Wprowadzanie nowych technologii do polskich magazynów będzie przebiegać etapami, zaczynając od automatyzacji najbardziej czasochłonnych i monotonnych zadań, takich jak inwentaryzacja czy sortowanie towarów, a kończąc na pełnej automatyzacji procesów logistycznych, w tym transportu wewnętrznego i zarządzania przestrzenią magazynową. Kluczowym czynnikiem determinującym tę kolejność jest dojrzałość technologiczna i dostępność finansowa rozwiązań, ale też specyfika rynku pracy.

– Dynamiczny rozwój sektora e-commerce i logistyki stwarza nowe szanse na rynku pracy. Inteligentne roboty mobilne jest coraz łatwiej integrować i wdrożać w codzienną działalność magazynu. Nie zmienia to faktu, że do „oswojenia” tej technologii i zarządzania całą flotą zaawansowanych urządzeń będzie potrzeba wykwalifikowanych pracowników – podsumowuje Furmański.

W obliczu tych zmian przyszłość magazynów wydaje się dość jasna: technologia i automatyzacja będą odgrywać coraz istotniejszą rolę, jednak równowaga między postępem a zachowaniem miejsc pracy powinna zostać zachowana.


źródło: ABB

Reklama
ITM_24_1920x250
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings