Ford testuje obecnie system zautomatyzowanej jazdy, oparty na sztucznej inteligencji, zaprojektowany z myślą o podniesieniu efektywności tego etapu procesu produkcyjnego. W ramach projektu pojazdy nie tylko same zjeżdżają z linii montażowej, ale także samoczynnie dojeżdżają do końcowych stacji testowych i samoczynnie ładują akumulator przed dotarciem na parking, gdzie czekają na dostarczenie klientom.
- Ford testuje rozwiązania sztucznej inteligencji, dzięki którym pojazdy z Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii będą mogły zjeżdżać z linii montażowej samodzielnie
- Automatyka jazdy może zwiększyć efektywność pracy i bezpieczeństwo w zakładzie Pojazdy biorą udział w testach końcowych, ładują akumulatory i parkują gotowe do dostawy w trybie autonomicznym
- Projekt badawczy E-SELF należy do szeregu inicjatyw mających na celu podniesienie potencjału Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii, z którego w tym roku wyjeżdżają pierwsze modele
- Do 2026 roku Ford planuje sprzedawać rocznie w Europie 600 tys. samochodów elektrycznych Ford planuje wprowadzić w Europie do roku 2030 kompletną gamę w pełni elektrycznych modeli osobowych
Projekt E-SELF należy do szeregu inicjatyw badawczych, które mogą podnieść potencjał wspartego inwestycjami o wartości 2 miliardów dolarów Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii, gdzie w tym roku rozpocznie się montaż modeli elektrycznych.
„Ford opracowuje od nowa portfolio swoich modeli dla Europy, a analiza sposobu produkcji naszych nowych pojazdów elektrycznych jest integralną częścią tego procesu” – powiedział kierujący projektem Ford Frank Schwarz. „Wprowadzenie na linię montażową rozwiązań z zakresu autonomicznej jazdy mogłoby przyczynić się do wzrostu efektywności i bezpieczeństwa, jednocześnie umożliwiając pracownikom skupienie się na najważniejszych zadaniach”.
W ubiegłym miesiącu Ford zaprezentował nowego, w pełni elektrycznego Explorera, który będzie pierwszym elektrycznym modelem osobowym firmy, montowanym na dużą skalę w Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii. Do 2026 roku Ford planuje sprzedawać w Europie ponad 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie, a do roku 2030 zaoferować klientom gamę w pełni elektrycznych modeli osobowych.
Od dwóch i pół roku Ford prowadzi próby rozwiązania z Instytutem Inżynierii Samochodowej Politechniki Braunschweig oraz z Kopernikus Automotive. Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu przekazało na ten cel dofinansowanie w wysokości 2 mln euro.
Projekt E-SELF wykorzystuje do sterowania i monitorowania pojazdów komunikację pomiędzy samochodem a infrastrukturą. Czujniki umieszczone wokół zakładu mogą identyfikować zagrożenia znajdujące się na drodze pojazdu, takie jak osoba lub inny samochód, a w razie potrzeby wymuszać hamowanie lub zatrzymanie.
Same testy końcowe mogą obejmować kilkanaście lub więcej przejazdów między różnymi lokalizacjami, zanim samochody dojadą na parking, gdzie czekają na odbiór i dostawy drogą lądową, koleją i promem. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, pojazdy te po prostu przejeżdżałyby wszystkie te odcinki autonomicznie, kończyłyby naładowane i gotowe do jazdy. System działa w przypadku wszystkich modeli wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, elektroniczną kontrolę stabilności, elektryczny hamulec postojowy i elektronicznie sterowany układ układ kierowniczy; jedynym dodatkowym wymogiem jest inteligentny moduł komunikacyjny umożliwiający interakcję z infrastrukturą.
O Ford Motor Company
Ford Motor Company (NYSE: F) z centralą w Dearborn w stanie Michigan w USA, jest globalną firmą zaangażowaną w budowanie lepszego świata, w którym każda osoba ma prawo do swobodnego przemieszczania się i realizowania swoich marzeń. Strategia firmy Ford+ dążąca do stabilnego wzrostu i tworzenia wartości, łączy mocne strony, nowe możliwości i opiera się na stałych relacjach z klientami, by wzbogacić ich doświadczenia i budować ich lojalność.
Ford projektuje, produkuje, sprzedaje oraz serwisuje całą gamę skomunikowanych pojazdów użytkowych, SUV-ów oraz samochodów osobowych – coraz częściej w wersjach zelektryfikowanych – marki Ford i luksusowej marki Lincoln. Firma Ford umacnia pozycję lidera w dziedzinie elektryfikacji pojazdów, inwestuje w rozwój mobilności, systemy autonomicznej jazdy oraz usługi dla pojazdów skomunikowanych, a także zapewnia usługi finansowe poprzez Ford Motor Credit Company. Ford zatrudnia około 176 tys. pracowników w zakładach na całym świecie. Więcej informacji na temat Forda, produktów firmy oraz oddziału Ford Credit na stronie corporate.ford.com.
Ford w Europie wytwarza, sprzedaje i serwisuje pojazdy marki Ford na 50 indywidualnych rynkach, zatrudniając około 34 tys. pracowników we własnych oddziałach oraz spółkach typu joint venture, łącznie około 55 tys. osób, po uwzględnieniu działalności nieskonsolidowanej. Oprócz spółki Ford Motor Credit Company, usługi firmy Ford of Europe obejmują dział Ford Customer Service Division oraz 14 oddziałów produkcyjnych (8 spółek całkowicie zależnych oraz 6 nieskonsolidowane typu joint venture). Pierwsze samochody marki Ford dotarły do Europy w 1903 roku – w tym samym roku powstała firma Ford Motor Company. Produkcja w Europie ruszyła w roku 1911.
źródło: Ford Polska