Przyszłość zrównoważonych materiałów? Olej do smażenia i stare zderzaki
Aktualności Automotive Ekologia

Przyszłość zrównoważonych materiałów? Olej do smażenia i stare zderzaki

IVET Show Car prezentuje 20 pomysłów na wykorzystanie zrównoważonych materiałów. Zderzaki z recyklingu, elementy paneli wykonane częściowo z przetworzonego oleju do smażenia lub dywaniki wykonane ze starych materacy mogą wkrótce trafić do seryjnie produkowanych samochodów Škoda.

Reklama
Baner MOVI-C

IVET to skrót od inovační veletrh, czyli corocznych wewnętrznych targów innowacji Škody, podczas których firma prezentuje swoim pracownikom nowe pomysły i innowacje, które ostatecznie mogą trafić do produkcji. Zrównoważony rozwój jest tradycyjnie jednym z tematów targów, a wiele pojawiających się na nich pomysłów jest już wykorzystywanych w standardowych samochodach. Czeski producent samochodów publicznie zaprezentował niektóre z tych pomysłów w 2022 roku, prezentując pierwszy tak zwany IVET Show Car, który był samochodem opartym na Octavii.

Drugi samochód pokazowy IVET oparty na modelu Enyaq został zaprezentowany pracownikom firmy pod koniec 2023 roku i jest obecnie pokazywany publicznie. „Tym razem skupiamy się głównie na zwiększeniu zawartości materiałów pochodzących z recyklingu i zwiększeniu możliwości recyklingu samych części” – mówi Petr Kraus z działu rozwoju technicznego Škody.

Škoda już teraz wykorzystuje w swoich samochodach materiały pochodzące z recyklingu i nadające się do ponownego przetworzenia. Nieustannie pracuje jednak nad zastosowaniem większej ich ilości, nie tylko w celu zapewnienia zgodności z przyszłym prawodawstwem europejskim, ale także w celu bycia pionierem zrównoważonego rozwoju w branży motoryzacyjnej i osiągnięcia jak największej redukcji śladu węglowego i zużycia paliw kopalnych. Drugie badanie IVET Show Car pokazuje pewne kroki podjęte w tym kierunku.

„To z pewnością nie jest nierealna wizja. Wręcz przeciwnie, większość z zaprezentowanych pomysłów ma realną szansę trafić do produkcji seryjnej. Spośród dwudziestu zaprezentowanych innowacji, dwanaście już trafiło do przyszłych samochodów Škody, a kolejne są w planach” – mówi Petr Kraus, szef działu rozwoju systemów nadwozia w Škoda Technical Development, podkreślając znaczenie konceptu. Samochód koncepcyjny prezentuje wykorzystanie materiałów w miejscach, które zwykle nie są widoczne dla klienta, dlatego wnętrze zostało stworzone w sposób otwarty, z widoczną strukturą niektórych części.

W porównaniu do seryjnie produkowanego modelu Enyaq, samochód koncepcyjny zawiera ponad dwukrotnie więcej tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. „Obecne przepisy wymagają od nas stosowania co najmniej 25% plastiku pochodzącego z recyklingu w samochodzie po 2030 roku, ale z pewnością nie odkładamy tego na ostatnią chwilę i zamierzamy osiągnąć jeszcze wyższe proporcje” – mówi Kraus. Głównym powodem stosowania materiałów pochodzących z recyklingu jest redukcja śladu węglowego samochodu.

Mniejsza liczba materiałów oznacza łatwiejszy recykling

Jednym z ciekawych rozwiązań zastosowanych w samochodzie jest nowa koncepcja wielowarstwowego materiału, którą producent nazywa mono-materiałem. Pomysł polega na tym, że tapicerka w wielu obszarach samochodu, takich jak siedzenia, drzwi lub części deski rozdzielczej, często składa się z maksymalnie trzech warstw różnych materiałów, które są ze sobą sklejone, co uniemożliwia ich recykling. Istotą monomateriału jest to, że wszystkie warstwy są chemicznie tym samym materiałem, tylko wykonanym w innej technologii, dzięki czemu mają różne właściwości, których Škoda potrzebuje w każdej warstwie.

„Wszystkie materiały pochodzące z recyklingu spełniają nasze najwyższe standardy, przechodzą wszystkie testy funkcjonalne i wytrzymałościowe oraz są zgodne z wymogami prawnymi, które mają zastosowanie do materiałów niepoddanych recyklingowi, więc nasze wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu nie oznacza żadnego obniżenia jakości dla klienta w porównaniu z materiałami pierwotnymi wykonanymi z zasobów kopalnych używanymi wcześniej”, wyjaśnia Dalibor Kopáč, odpowiedzialny za rozwój zrównoważonych materiałów.

Nawet olej i gumę można poddać recyklingowi

Nawet olej i gumę można poddać recyklingowi

„Do niedawna recykling lakierowanych części był prawie niemożliwy. Teraz mamy zderzak wykonany w dużej części z materiału pochodzącego ze starych zderzaków” – mówi Lukáš Zuzánek, inżynier ds. rozwoju zrównoważonych materiałów, opisując kolejną innowację w zakresie wykorzystania tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Materiał użyty do pokrycia progów samochodu jest wykonany z przetworzonego oleju do smażenia. Gumowa uszczelka drzwi wykonana jest z gumy pochodzącej z recyklingu „Teraz istnieje technologia dewulkanizacji gumy, a następnie przygotowania nowego granulatu i produkcji nowej wulkanizowanej gumy” – wyjaśnia Zuzánek. Kolejne pomysły już nabierają kształtów w głowach inżynierów Škody.


źródło: Škoda

Reklama
ITM_24_1920x250
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings