Przemysł kolejowy jest jedną z najszybciej rozwijających się branż w Polsce, która jest także ważnym beneficjentem programów unijnych. Modernizacja torów, jak i taboru kolejowego, mająca miejsce na przestrzeni ostatnich lat, nadal nie zaspokaja potrzeb na tym rynku. Przemysł kolejowy stawia specyficzne wyzwania i potrzebuje nietypowych produktów. Jedną z firm działających w tym sektorze jest Fabryka Obrabiarek RAFAMET S.A. z siedzibą w Kuźni Raciborskiej.
Fabryka Obrabiarek RAFAMET S.A. jest producentem obrabiarek specjalnych do obróbki kolejowych zestawów kołowych i należy w tej branży do czołówki przedsiębiorstw, działających na rynku globalnym. Jednym z jej produktów jest tokarka podtorowa UGE 180 N (Rys. 1).
Rys. 1. Tokarka UGE 180 N z Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A.
UGE 180 N jest sterowaną numerycznie dwusuportową tokarką specjalną przeznaczoną do regeneracji profili kół jezdnych i powierzchni ciernych tarcz hamulcowych lekkich pojazdów trakcji szynowej, bez konieczności demontażu zestawów kołowych. Zapewnia to maksymalne skrócenie czasu wyłączenia pojazdu z ruchu, dzięki czemu znacznie wzrasta efektywność jego eksploatacji. Możliwa jest również regeneracja profilu kół i tarcz hamulcowych zestawów kołowych w wózkach wymontowanych z pojazdu, a także zestawów wymontowanych z wózka. Obrabiarka jest zainstalowana w fundamencie wgłębnym poniżej szyn, co zapewnia pracę w systemie przelotowym (Rys. 2).
Rys. 2. Tokarka UGE 180 N zainstalowana w fundamencie poniżej poziomu torów.
Regeneracja profili kół jezdnych i powierzchni ciernych tarcz hamulcowych, wymaga napędów o dużej mocy, co można osiągnąć, dzięki napędom hydraulicznym. W związku z tym w tokarce został zastosowany agregat o wadze około 700 kg. Agregat hydrauliczny podczas serwisu, musi być wysuwany, co wiąże się z zastosowaniem prowadnic teleskopowych. Do powyższej aplikacji inżynier ELESA+GANTER dobrał prowadnice teleskopowe serii GN 2406, rekomendowane do ciężkich zastosowań (Rys. 3).
Przy doborze odpowiedniego modelu prowadnicy, zadecydowało gównie obciążenie wynoszące 700 kg na parę prowadnic. Drugim wymaganiem była przestrzeń zabudowy. Tutaj wybór padł na prowadnice teleskopowe w układzie „S”, które pozwalają uzyskać zwartą i krótką zabudowę boczną z dużym skokiem elementu wysuwanego. Ponadto profil pośredni o przekroju w kształcie litery S zapewnia całemu układowi odpowiednio wysoką sztywność. Ostatnim parametrem był skok (wysuw) prowadnicy, który został dobrany tak, aby agregat był wysunięty w całości. W standardzie prowadnic GN 2406 są ograniczniki wysuwu, które pewnie blokują szufladę po wysunięciu. Fabryka Obrabiarek RAFAMET S.A. stosuje to rozwiązanie z powodzeniem od 2018 roku i docenia wysoką jakość dobranego produktu.
Prowadnice serii GN 2406 należą do grupy produktów technika liniowa, gdzie oferowana jest szeroka gama prowadnic teleskopowych do małych, średnich i dużych obciążeń. Rodzina prowadnic serii GN 24xx jest rekomendowana do ciężkich zastosowań, gdzie powszechnie stosowane rozwiązania dostępne na rynku są niewystarczające. Dzięki zastosowaniu szyn ulepszanych cieplnie z hartowanymi bieżniami i kulkami, prowadnice są w stanie przenosić obciążenia do 1 tony na parę.
Karty katalogowe produktów:
źródło: Elesa+Ganter Polska