Co czeka firmy w 2022 roku w kontekście pracy zdalnej?
Aktualności Biznes Raporty Zarządzanie

Co czeka firmy w 2022 roku w kontekście pracy zdalnej?

Praca zdalna i hybrydowa w 2020 roku zagościła w życiu zawodowym Polaków, a w 2021 trend ten jeszcze bardziej się ugruntował. Z uwagi na korzyści wynikające z pracy zdalnej, dziś wielu pracowników nie wyobraża sobie już powrotu do standardów sprzed pandemii. Istnieje jednak także wiele pułapek, na które uważać powinni zarówno pracownicy, jak i pracodawcy. Skoro praca z domu pozostanie z nami jeszcze na długi czas, to co w 2022 roku można zrobić lepiej, co unowocześnić lub o co zadbać w kontekście zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa?

Praca zdalna – co myślą Polacy?

Zdania na temat upodobania pracy zdalnej są podzielone. W badaniu serwisu LiveCareer.pl zapytano ponad 700 osób o opinie na temat home office’u oraz o własne doświadczenia. Czego dowiadujemy się z badania? Oto kilka faktów:

  • 51 proc. pytanych Polaków lubi pracę zdalną,
  • 46 proc. martwi się, że praca zdalna ma negatywny wpływ na balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, a 48 proc. sądzi, że taki tryb pracy odbija się na zdrowiu psychicznym,
  • 69 proc. uważa, że największą trudnością jest odcięcie się od pracy po jej zakończeniu,
  • 38 proc. chciałoby nadal pracować zdalnie po zakończeniu pandemii,
  • 30 proc. twierdzi, że w przyszłości chętniej zatrudni się u pracodawcy, który da możliwość pracowania zdalnie.

Jak widać, zwolenników i oponentów nie brakuje – nic więc dziwnego, że spośród firm, które stosują rozwiązania pracy zdalnej, żadna nie chce przejść w pełni na ten model po zakończeniu pandemii. Słowo klucz na ten rok to… elastyczność. Według EY, niemal 9 na 10 pracowników chciałoby elastyczności w zakresie miejsca i czasu wykonywania swojej pracy. Ponadto, co ważne dla pracodawców, 54 proc. pracowników rozważałoby odejście z firmy w przypadku braku elastycznych możliwości pracy.

Rekordowe wyniki hakerów w 2021

Rok 2021 był rekordowy pod względem ilości cyberataków na firmy. Zjawisko rośnie corocznie, a cyberprzestępcy coraz częściej atakują firmy, w których pracownicy wykonują swoje zadania z domu. Stąd też wielki powrót ataków ransomware, DDoS i phishingu. Jak wynika z raportu „2021 Global Security Insights” 79 proc. respondentów przyznało, że ataki stały się bardziej wyrafinowane, ale tylko 41 proc. badanych zaktualizowała swoją politykę bezpieczeństwa i podejście w celu minimalizacji ryzyka. Ponadto braki kadrowe w IT, wysoka rotacja pracowników, zbyt małe zespoły ds. cyberbezpieczeństwa lub zbyt mała wiedza powodują, że wiele podejrzeń incydentów bezpieczeństwa jest bagatelizowanych.

– W związku z tymi wyzwaniami wiele firm musi przeorganizować swoje podejście do security i otworzyć się na nowoczesne, ale – co ważniejsze – skuteczne  rozwiązania. Jeśli praca w firmie odbywa się w modelu elastycznym – o dowolnych porach czy w dowolne dni, przedsiębiorca musi mieć pewność, że wszystkie dane i aplikacje są nieustannie zabezpieczone – mówi Marcin Pepaś, Director of Presales and Implementation Department w Polcom.

W 2022 świat „nie zwolni”

Nic nie wskazuje na to, że 2022 rok będzie pod tym względem łagodniejszy. Wręcz przeciwnie – prawdopodobnie czeka nas tendencja wzrostowa. Według prognoz Cybersecurity Ventures, w 2021 roku szkody spowodowane przez cyberprzestępców zamkną się w kwocie 6 bilionów dolarów, a dla porównania w roku 2015 była to kwota rzędu 3 bilionów dolarów. Do 2025 roku natomiast globalne straty spowodowane cyberprzestępczością wyniosą 10,5 biliona dolarów rocznie.

Cyberbezpieczeństwo wyzwaniem dla firm

Podczas pracy zdalnej nie pozostaje nic innego jak polegać nam na rozwiązaniach cyfrowych. Ale to właśnie cyberbezpieczeństwo (i brak rozwiązań w tym zakresie) jest największym wyzwaniem firm w trakcie pracy zdalnej – potwierdzono podczas Światowego Forum Ekonomicznego. Najważniejsze jest posiadanie odpowiednich rozwiązań i strategii, a 80 proc. liderów ds. bezpieczeństwa IT uważa, że brak ich organizacjom wystarczającej ochrony.

– Dobrze zaprojektowana infrastruktura informatyczna w chmurze, kompletna i stale rozwijana polityka bezpieczeństwa w firmie oraz opracowane scenariusze na wypadek incydentu bezpieczeństwa to podstawa funkcjonowania zaawansowanej w rozwoju technologicznym firmy w 2022 roku. W tym roku wciąż priorytetem dla firm będzie zapewnienie bezpieczeństwa danych, ciągłości działania i zabezpieczenie łańcucha dostaw – podsumowuje Marcin Pepaś.

Nie da się ukryć, że obawy związane z bezpieczeństwem środowiska informatycznego bywają hamulcem do wdrażania innowacji w firmach – takich jak AI czy uczenie maszynowe. W badaniu „2021 Global Security Insights” potwierdziło to 56 proc. dyrektorów zarządzających – a jak wiemy, wprowadzanie innowacji w biznesie to podstawa rozwoju firmy oraz nowe szanse na zyskanie przewag konkurencyjnych.

Praca hybrydowa na stałe z nami

Nic nie wskazuje na to, że praca zdalna i hybrydowa stracą popularność, wręcz przeciwnie – coraz więcej ofert pracy bazuje na takim modelu i jest to dla poszukujących pracy istotne. Transformacja cyfrowa, której doświadczyły firmy w czasie pandemii, objęła również sposoby wykonywania pracy, ale konieczne jest wdrożenie takich technologii oraz polityk bezpieczeństwa, które zapewnią spokój pracodawcom i komfort pracy pracownikom.

Wciąż nie jest za późno, by wprowadzać rozwiązania cybersecurity – zwłaszcza te dla pracowników zdalnych. Oczywiście podstawą są rozwiązania zapewniające kompleksową ochronę na poziomie sieci, zarządzanie hasłami czy VPN-y. Niezmiennie warto zwrócić uwagę także na sukcesywną edukację naszych pracowników oraz uwrażliwienie ich na wiele rozmaitych sposobów przeprowadzania ataków, jakimi posługują się cyberprzestępcy.

źródło: Monday PR

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings