PKN ORLEN i Sempra Infrastructure podpisały długoterminowy kontrakt kupna-sprzedaży amerykańskiego LNG
Biznes Energetyka Gospodarka

PKN ORLEN i Sempra Infrastructure podpisały długoterminowy kontrakt kupna-sprzedaży amerykańskiego LNG

Umowa zawarta przez PKN ORLEN i Sempra Infrastructure przewiduje odbiór 1 miliona ton LNG rocznie z terminalu skraplającego Port Arthur w Teksasie. Kontrakt przełoży się na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski i całego regionu. Uzgodniony wolumen dostaw pokrywa prawie 10 proc. obecnego zapotrzebowania polskich odbiorców na gaz w skali roku.

Reklama
Kongres #Industry360

– Kontrakt z Sempra Infrastructure to kolejny ważny krok w kierunku wzmocnienia pozycji PKN ORLEN jako gwaranta bezpieczeństwa surowcowo-paliwowego w tej części Europy. Już w ubiegłym roku Stany Zjednoczone były jednym z głównych dostawców gazu do Polski. Poszerzając współpracę z amerykańskimi firmami, zwiększamy dywersyfikację i elastyczność naszego portfela importowego i zabezpieczamy dodatkowe wolumeny surowca, który będzie mógł być wykorzystany zarówno do zabezpieczenia potrzeb rynku krajowego, jak i rozwoju międzynarodowej działalności handlowej PKN ORLEN – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Umowa pomiędzy PKN ORLEN i Port Arthur LNG LLC, spółką należącą do Sempra Infrastructure, przewiduje odbiór 1 mln ton LNG rocznie, co odpowiada ok. 1,3 mld m sześc. gazu w stanie lotnym. Kontrakt będzie obowiązywać przez 20 lat, a pierwsze dostawy spodziewane są w 2027 roku. Umowa oparta jest na formule free-on-board (FOB), co oznacza, że za odbiór i transport gazu odpowiada kupujący. Ładunki LNG będą pochodzić z terminala skraplającego Port Arthur LNG w stanie Teksas. Formuła cenowa kontraktu oparta jest na indeksie Henry Hub wraz z kosztami skroplenia.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości współpracy z PKN ORLEN, największym koncernem z branży surowcowo-paliwowej w Europie Środkowej. Nasza umowa dotycząca odbioru skroplonego gazu ziemnego z terminalu w Port Arthur wpisuje się w strategiczne cele obu firm. Dzięki niej PKN ORLEN poszerza sobie dostęp do zdywersyfikowanych, bezpiecznych źródeł energii. Dla Sempra Infrastructure umowa oznacza zamknięcie kontraktacji mocy produkcyjnych i etapu projektu Port Arthur LNG, który przyczyni się do zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na LNG w Europie i innych częściach świata. Zapewniwszy sobie odbiór prawie całej zakładanej produkcji na podstawie wiążących umów długoterminowych, spodziewamy się jeszcze w tym kwartale podjąć ostateczną decyzję inwestycyjną, co pozwoli rozpocząć budowę I Etapu terminalu skraplającego w Port Arthur – powiedział Justin Bird, Dyrektor Zarządzający of Sempra Infrastructure.

Terminal Port Arthur LNG, w ramach inwestycji, ma dysponować mocą pozwalającą na produkcję maksymalnie 13,5 mln ton LNG rocznie. Łączny wolumen kontraktów długoterminowych podpisanych przez Sempra Infrastructure na dostawy z tego terminala przekracza już 10 mln ton LNG rocznie.  Spółka przewiduje, że ostateczna decyzja inwestycyjna dotycząca I Etapu projektu Port Arthur LNG może być podjęta jeszcze w I kwartale 2023 roku.

Po podpisaniu umowy z Sempra Infrastructure łączny wolumen kontraktów PKN ORLEN z amerykańskimi dostawcami LNG wzrósł do blisko 8 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Zdecydowana większość surowca – 6,5 mln ton LNG – będzie kupowana na podstawie kontraktów w formule FOB. W związku z tym Grupa ORLEN rozpoczęła rozwój własnej floty jednostek do przewozu skroplonego gazu ziemnego w oparciu o długoterminowe umowy czarterowe. Dwa pierwsze gazowce, zbudowane specjalnie na potrzeby Grupy, rozpoczną transport LNG jeszcze w tym roku. W 2025 r. Grupa będzie dysponować ośmioma takimi jednostkami.

Formuła FOB pozwala kupującemu decydować o porcie przeznaczenia ładunku. Już teraz Grupa ORLEN odbiera dostawy LNG w dwóch terminalach: im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz w litewskiej Kłajpedzie. W planach jest uruchomienie kolejnego polskiego terminalu w Zatoce Gdańskiej, co zgodnie z zapowiedziami inwestora, spółki GAZ-SYSTEM, ma nastąpić w 2028 r.

W ubiegłym roku, w odpowiedzi na europejski kryzys energetyczny, Grupa ORLEN zwiększyła import LNG. W efekcie wolumen dostaw do terminalu w Świnoujściu wzrósł o prawie 60 proc. rok do roku, do 4,4 mln ton skroplonego gazu ziemnego (ok. 5,8 mld m sześc. gazu w stanie lotnym). Krajem z którego pochodziło najwięcej dostaw były Stany Zjednoczone, skąd do terminalu im. Lecha Kaczyńskiego trafiły ładunki o łącznym wolumenie 2,44 mln ton, co odpowiada 3,3 mld m sześc. gazu po regazyfikacji.


O PKN ORLEN

PKN ORLEN jest zintegrowanym koncernem multienergetycznym, prowadzącym działalność w Europie Środkowej i Kanadzie. Zapewnia energię i paliwa ponad 100 milionom Europejczyków, a jego zaawansowane produkty dostępne są w blisko 100 krajach na 6 kontynentach.

PKN ORLEN konsekwentnie buduje pozycję regionalnego lidera transformacji energetycznej, wdrażając czyste, przyjazne środowisku technologie oraz energetykę opartą o nisko- i zeroemisyjne źródła wytwarzania. Działania koncernu podporządkowane są realizacji strategii osiągnięcia neutralności emisyjnej do 2050 roku.

O Sempra Infrastructure

Sempra Infrastructure dostarcza energię, aby budować lepszy świat. Dzięki połączonej sile swoich amerykańskich aktywów, firma działa na rzecz transformacji energetycznej, koncentrując się na zrównoważonym rozwoju, innowacjach, światowej klasy bezpieczeństwie, i odpowiedzialności społecznej. Ponad 2 tys. pracowników opracowuje, buduje i eksploatuje czyste źródła energii, sieci energetyczne, rozwiązania LNG i zeroemisyjne, które mają odegrać kluczową rolę w systemach energetycznych przyszłości.

źródło: PKN Orlen

Reklama
ITM_24_1920x250
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings