Wszystkie pojazdy pływające, a w szczególności okręty oraz statki morskie podlegają bardzo wysokim rygorom w kwestii ogólnej niezawodności. Wynikają one ze skali problemu, jakim byłaby ewentualna usterka, która pojawiłaby się wiele mil morskich od najbliższego portu. Taka awaria nie dość, że jest potencjalnie bardzo kosztowna, to może również okazać się niebezpieczna dla załogi.
Ogólna niezawodność statku jest wypadkową bezawaryjności jego części składowych, do których możemy zaliczyć m.in.:
- urządzenia mechaniczne,
- elektryczne,
- nawigacyjne,
- radiowe,
- rozdzielnice
- oraz urządzenia automatyki i zdalnego sterowania.
Jakość zastosowanych urządzeń oraz podzespołów ma istotny wpływ na ich żywotność, ale ze względu na specyficzne warunki pracy, równie ważną kwestią jest ich POPRAWNY montaż. Dla większości urządzeń (nie będących źródłem drgań) prawidłowy montaż polega na ich odizolowaniu od wibracji, występujących na statku oraz na tłumieniu obciążeń udarowych (wstrząsów).
Największymi środkami transportu są statki morskie, a poprzez swoją skomplikowaną budowę oraz mnogość zainstalowanych urządzeń, stanowią bardzo złożony obiekt techniczny. Zagadnienie drgań w takim obiekcie jest skomplikowane, ponieważ oprócz wielu ich źródeł o różnej charakterystyce takich, jak: silniki, sprężarki, śruby napędowe, pędniki, pompy, mamy do czynienia również z różną specyfiką pracy.
Część z tych urządzeń pracuje w sposób ciągły, a część z nich w sposób cykliczny lub nawet okazjonalny. Jakby tego było mało, stopień załadowania statku oraz stan skupienia przewożonego ładunku, również wpływają na całokształt drgań, jakim poddawane jest wyposażenie statku oraz jego załoga. Niebagatelny wpływ na wibracje panujące na statku ma również środowisko, w jakim jest on eksploatowany, a konkretniej wysokość, długość, stromość, kierunek fal oraz wiatr.
Większość z powyższych źródeł drgań, ich parametry oraz wzajemne występowanie, ma charakter losowy i pozostaje praktycznie niemożliwe do przewidzenia, dlatego drgania są nieodłączną cechą jednostek pływających, którą bierze się pod uwagę podczas poprawnego montażu wszelkiego rodzaju urządzeń automatyki, szaf sterowniczych, rozdzielnic, itp. (rys. 2).
Z uwagi na ograniczoną przestrzeń na statku, do najbardziej popularnych form mocowania urządzeń należy zaliczyć:
- Montaż ścienny (rys. 3),
- Montaż sufitowy (rys. 4),
- Montaż ścienno-sufitowy (rys. 5),
Do wszystkich trzech, powyższych opcji mocowania urządzeń idealnie nadają się wibroizolatory linowe AVC wykonane w całości ze stali AISI 316 (rys. 6) oraz wibroizolatory metalowo-gumowe DVG (rys. 7). Dodatkowo, przy montażu ścienno sufitowym jako kombinację z AVC lub DVG, można wykorzystać wibroizolator DVI (rys. 8) lub GN 148 (rys. 9), które muszą być zamocowane do ściany.
W ostatnich dwóch opcjach mocowania urządzeń za pomocą wibroizolatorów (rys. 10, rys. 11), jako podparcie dolne można wykorzystać wibroizolatory linowe AVC oraz wibroizolatory GN 148 w wykonaniu „2” z zabezpieczeniem (rys. 9), a jako podparcie boczne/ścienne, oprócz AVC i GN 148, można zastosować również DVG oraz DVI.
- Montaż dolny (rys. 10)
- Montaż ścienno-dolny (rys. 11)
W kwestii montażu na statku szaf sterowniczych, rozdzielnic oraz innego rodzaju sprzętu, priorytetem dla konstruktora/automatyka dobór wibroizolatorów jest kwestią priorytetową.
W tym konkretnym przypadku, powinny zostać dobrane wibroizolatory, które w przypadku zadziałania bardzo dużych drgań, obciążeń udarowych lub wysokiej temperatury, zagwarantują utrzymanie zamocowanego obiektu na swoim miejscu, a nie rozdzielą się na dwie osobne części (element mocowany do ściany oraz element mocowany do urządzenia). Dzięki temu, w sytuacji ekstremalnej, mocowane urządzenia nie stanowią dodatkowego zagrożenia dla załogi. Ponadto, po zażegnaniu sytuacji kryzysowej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że urządzenia będą mogły w dalszym ciągu funkcjonować. Wibroizolatory serii: AVC, DVG oraz GN 148 (w wersji „2” z zabezpieczeniem) spełniają wszystkie wyżej wymienione wymagania.
W przypadku montażu urządzeń, który uwzględnia aspekt wibroizolacji, ogranicza się poziomy drgań, jakim są one poddawane, a tym samym poprawia ich żywotność i bezawaryjną pracę. Najbardziej optymalnym wibroizolatorem do tego typu zastosowań jest wibroizolator linowy AVC, ponieważ, jak wskazano powyżej, nadaje się on do pracy w każdej płaszczyźnie, a ponadto jest w stanie wytłumić drgania o niskiej częstotliwości oraz działać jako „shock absorber”, czyli pochłaniać również obciążenia udarowe. Ponadto jest w całości wykonany ze stali AISI 316, więc jest odporny na działanie tak wymagającego środowiska, jakim jest woda morska.
Prawidłowe podejście do kwestii montażu szaf sterowniczych i innych urządzeń na statkach prowadzi do minimalizacji awarii, a tym samym eliminuje ryzyko przestojów całej jednostki oraz znacznie poprawia bezpieczeństwo najważniejszego „elementu” statku, jakim jest jego załoga.
Linki do kart katalogowych:
AVC – wibroizolatory linowe, montaż w każdej pozycji
DVG – wibroizolatory do montażu ściennego oraz sufitowego
DVI – wibroizolatory do montażu ściennego
GN 148 – wibroizolatory do mocowania ściennego oraz na podłożu
Informacje o pełnej ofercie produktowej znajdują się w katalogu:
Katalog podstawowy 048 (wersja polskojęzyczna)
Jeśli nie posiadasz katalogu – zamów!
ul. Słoneczna 42a, Stara Iwiczna, 05-500 Piaseczno
tel. (+48 )22 737 72 85, fax. (+48) 22 737-70-48