Inteligentna logistyka wewnątrzzakładowa. Pilotażowy zestawów wózków transportowych w zastosowaniach na zewnątrz – Autobox i Autotrailer – na terenie zewnętrznym zakładów BMW Group w Dingolfing.
W zakładach BMW Group w Dingolfing zautomatyzowane systemy transportowe od dawna stanowią istotną część działania zakładu: czy to autonomiczne zestawy wózków transportowych, inteligentne roboty transportowe, czy też automatyczne wózki widłowe – wprowadzanie tych innowacyjnych pojazdów idzie pełną parą i są one obecnie częścią codziennej pracy w halach produkcyjnych.
— Ze względu na różnorodność modeli w Dingolfing, od BMW serii 4 po całkowicie elektryczne BMW iX, mamy obecnie 38 tysięcy różnych numerów części w logistyce montażu — wyjaśnia Armin Feser, szef logistyki fizycznej w zakładach BMW Group w Dingolfing. — Zautomatyzowane systemy transportowe pomagają nam zarządzać tą złożonością i podnoszą wydajność naszych procesów logistycznych w zakładzie.
Po wdrożeniu tych innowacyjnych pojazdów wewnątrz budynków, teraz następuje kolejny krok: zastosowanie zautomatyzowanych systemów transportowych na zewnątrz hal produkcyjnych. Projekty pilotażowe – dwa zautomatyzowane składy wózków transportowych , tzw. Autobox i Autotrailer – prowadzone są na terenie zakładów już od kilku tygodni.
Za planowanie logistyczne oraz industrializację innowacji logistycznych w zakładach w Dingolfing odpowiedzialny jest Peter Kiermaier. Jest on przekonany co do przyszłego potencjału tych pojazdów, ale opisuje również szczególne wyzwania związane z ich użytkowaniem na zewnątrz.
— Z jednej strony ze względu na warunki atmosferyczne mamy o wiele więcej czynników zakłócających i wpływających na działanie, dlatego potrzebujemy bardziej wytrzymałych czujników i systemów. Z drugiej strony potrzebujemy sprawnej komunikacji i interakcji pomiędzy pojazdami i systemami – mówi Peter Kiermaier
Ochrona innych użytkowników dróg, takich jak piesi czy rowerzyści, również ma najwyższy priorytet i wymaga integracji innowacyjnych pojazdów z istniejącym systemem kierowania ruchem.
W ramach projektu badawczego AC Log (Autonomous & Connected Logistics) planowane jest połączenie Autotrailera i Autoboxa z siecią 5G, tak aby mogły się one komunikować z istniejącym standardowym systemem sterowania BMW.
W ramach projektów pilotażowych testowane są obecnie dwa różne modele zewnętrznych składów wózków transportowych: skład Linde o sile uciągu wynoszącej 3 tony wyposażony w zestaw automatyki firmy Schiller transportuje w trybie samojezdnym klamki na zadaszonych, otwartych przestrzeniach. Drugi model francuskiego producenta Easymile bazuje na doświadczeniu z zakresu autonomicznej jazdy z branży samochodowej i jest wykorzystywany głównie do transportu na zewnątrz hartowanych elementów blaszanych. Elektryczny ciągnik o sile uciągu do 15 ton ma z trzema przyczepami długość ponad 16 m i porusza się w trybie zautomatyzowanym z prędkością 10 km/h. Wyposażony jest w kompleksowy system nawigacyjny wykorzystujący nawigację satelitarną GPS oraz technologię lidarową do tworzenia trójwymiarowego obrazu otoczenia.
Ponadto w ramach pilotażu testowany jest zautomatyzowany Autobox firmy Stäubli-WFT. Dzięki powierzchni podstawy o wymiarach 4,5 x 2 m i obudowie chroniącej przewożone towary przed warunkami atmosferycznymi jest on dobrym rozwiązaniem do użytku na zewnątrz. Samojezdna skrzynia przenosi specjalne kontenery pomiędzy halą pustych pojemników a placem pustych pojemników w północnej części zakładu 02.40.
— Produkt ten stanowi dalszy rozwój poprzedniego pojazdu do użytku w pomieszczeniach, który jest używany w centrum dynamiki w Dingolfing 02.70. W dłuższej perspektywie chcemy zapewnić sobie elastyczność w tym zakresie poprzez zastosowanie różnych pojazdów o różnych wielkościach i pojemnościach transportowych — wyjaśnia dr Thomas Irrenhauser, szef działu rozwoju technologii Innovation.
W Centrum Dynamiki (DYZ) stosowane jest obecnie kolejne urządzenie firmy Stäubli-WFT – Autotrailer. W najbliższym czasie zostaną tam zastosowane dwa Autotrailery, które zamiast ciągników siodłowych będą automatycznie holować kontenery przyjeżdżające koleją do bram przeładunkowych na oddalonym o ok. 500 m placu kontenerowym. Tam będą napełniane częściami zamiennymi, a następnie holowane przez Autotrailera z powrotem na plac kontenerowy, gdzie oczekiwać będą na wysyłkę.
Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech. Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego.
Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.de/wltp.
Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz specyficznej emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.
źródło: BMW Group