Dołącz do IDC Smart Factory
Aktualności Biznes Gospodarka Konferencje Wydarzenia Zarządzanie

IDC Smart factory Sustainability & Manufacturing, Łódź, 22.09.2022

Dla wielu organizacji produkcyjnych pandemia COVID-19 stała się okazją do wyciągnięcia wniosków dotyczących łańcuchów dostaw, modelu pracy i tempa wdrażania nowych technologii. W IDC zaobserwowaliśmy dwie rzeczy: po pierwsze, organizacje, które już zainwestowały w transformację cyfrową, zostały w mniejszym stopniu dotknięte pandemią. Po drugie, organizacje produkcyjne, które zmieniły swoje priorytety z efektywności na odporność, zwiększyły elastyczność i zwinność swoich działań.

Reklama
Baner MOVI-C

Odporność jest kluczem do zapewnienia innowacyjności i osiągnięcia długoterminowego wzrostu w przyszłości, w niepewnym i niestabilnym otoczeniu. Wojna rosyjsko-ukraińska to przede wszystkim tragedia ludzka, ale będzie ona miała również poważne skutki gospodarcze: zakłócenia w łańcuchach dostaw, niedobory surowców i kluczowych komponentów oraz wzrost cen energii.

Nie są to jedyne wyzwania dla producentów. W wyniku pandemii COVID-19 musieli oni wdrożyć bardziej odporne i elastyczne koncepcje hybrydowego miejsca pracy, dostosować się do zmieniających się preferencji pracowników oraz rekrutować nowe talenty z pożądanymi umiejętnościami w branżach z dużym odsetkiem starzejących się pracowników i brakiem kompetencji cyfrowych.

Rosną również oczekiwania klientów. Stanowi to wyzwanie nie tylko dla producentów, którzy tradycyjnie prowadzą sprzedaż dla konsumentów końcowych, takich jak producenci CPG, ale także dla przemysłowych producentów B2B. Model Direct-to-Consumer (D2C), e-handel i strategie handlu wielokanałowego to stosunkowo nowe koncepcje dla organizacji produkcyjnych – i należy się nimi zająć w i tak już wymagającym środowisku gospodarczym.

Jednocześnie organizacje muszą uwzględniać w swoich działaniach cele zrównoważonego rozwoju i przestrzegać przepisów dotyczących przejrzystości łańcucha dostaw. Aby sprostać tym wyzwaniom, organizacje produkcyjne muszą wykorzystywać technologie cyfrowe – nie tylko po to, by przetrwać, ale także by się rozwijać.

Strategiczne priorytety biznesowe producentów w ciągu najbliższych dwóch lat

Nasze badania pokazują, że pięć priorytetów biznesowych dla organizacji produkcyjnych na najbliższe dwa lata to innowacje, zrównoważony rozwój, transformacja łańcucha dostaw, inteligentne fabryki i poprawa doświadczeń klientów.

Strategiczne priorytety biznesowe producentów w Europie na najbliższe dwa lata

Źródło: Badanie Manufacturing Insights przeprowadzone przez IDC EMEA, listopad 2021 r. (n = 432 producentów w Europie)

Innowacje w zakresie produktów i usług: odpowiedź na rosnące oczekiwania klientów

Globalna konkurencja i rosnące oczekiwania klientów są głównymi czynnikami napędzającymi inwestycje producentów w innowacje produktowe i usługowe. Badania IDC pokazują, że dla 43 proc. producentów w Europie optymalizacja produktów lub optymalizacja portfela produktów są najważniejszymi inicjatywami innowacyjnymi. Inną ważną kwestią jest uwzględnianie opinii klientów w procesie projektowania produktów i usług poprzez tworzenie informacyjnej pętli zwrotnej.

Technologie cyfrowe odgrywają istotną rolę we wspieraniu tych inicjatyw. Na przykład zintegrowane platformy innowacji produktowej umożliwiają współpracę między działami i z interesariuszami zewnętrznymi oraz umożliwiają przekazywanie informacji zwrotnych. Narzędzia analityczne, sztuczna inteligencja oraz wykorzystanie tzw. cyfrowych bliźniaków opartych na technologii IoT pomogą odkryć potencjał optymalizacji produktu w oparciu o jego wydajność i dane zebrane z świecie rzeczywistym. Oczekujemy również, że producenci będą w coraz większym stopniu wykorzystywać „metaverse” w ramach inwestycji w narzędzia do projektowania i symulacji oraz w bliźniaki cyfrowe w kontekście przemysłowym.

Zrównoważony rozwój: rosnące zapotrzebowanie na odpowiedzialność środowiskową

Zrównoważony rozwój jest głównym priorytetem strategicznym dla producentów w Europie ze względu na potrzebę włączenia celów zrównoważonego rozwoju do ich działalności, konieczność przestrzegania przepisów dotyczących przejrzystości łańcucha dostaw oraz możliwości związane z „zielonym biznesem”.

Najważniejsze inicjatywy w tym zakresie dotyczą poprawy efektywności energetycznej łańcucha dostaw i operacji fabrycznych oraz dekarbonizacji działalności produkcyjnej. Analiza danych z urządzeń produkcyjnych może dostarczyć wiedzy i wskazówek na temat tego, jak dostosować parametry maszyn, aby zmniejszyć zużycie energii. Technologie wspomagające to czujniki, IoT, przetwarzanie brzegowe, chmura, narzędzia analityczne i sztuczna inteligencja.

Ale zmniejszenie zużycia energii w produkcji to tylko jeden z przykładów. Optymalizacja tras transportowych w celu zmniejszenia śladu węglowego w łańcuchu dostaw to kolejny, podobnie jak rozwiązania platformowe, które umożliwiają realizację koncepcji gospodarki obiegu zamkniętego, w tym recyklingu i regeneracji produktów.

IDC przewiduje, że do 2025 roku, w wyniku zapotrzebowania na odpowiedzialność środowiskową w ekosystemach produkcyjnych, 40 proc. producentów z grupy G2000 będzie korzystać z technologii monitorowania w celu ograniczenia ryzyka i zwiększenia przejrzystości działań.

Transformacja łańcucha dostaw: budowa odporności i ograniczanie zakłóceń

Biorąc pod uwagę ciągłą niepewność i zakłócenia dostaw wynikające z braku zasobów i kluczowych komponentów, zapewnienie odporności łańcucha dostaw ma kluczowe znaczenie dla organizacji produkcyjnych. IDC przewiduje, że do końca 2022 r. połowa wszystkich produkcyjnych łańcuchów dostaw odczuje korzyści z budowy odporności, co spowoduje 10-procentowe zmniejszenie zakłóceń.

W przypadku producentów, dla których transformacja łańcucha dostaw jest priorytetem strategicznym, główne inicjatywy obejmują ulepszoną logistykę oraz planowanie i realizację zamówień, współpracę w czasie rzeczywistym z partnerami handlowymi oraz monitorowanie łańcucha dostaw w czasie rzeczywistym.

Inteligentna fabryka: wykorzystanie chmury, przetwarzania brzegowego i automatyzacji

Do niedawna część firm obawiała się chmury, zwłaszcza gdy chodziło o procesy o znaczeniu krytycznym. Obecnie obserwujemy jednak istotną zmianę – wraz z transformacją cyfrową oraz tworzeniem inteligentnych fabryk organizacje stają w obliczy nowych wyzwań i koniecznością wprowadzania nowych rozwiązań. Co więcej, wykorzystanie AI do optymalizacji działania fabryk wymaga z jednej strony dużych ilości danych do trenowania modeli AI, a z drugiej możliwości analitycznych.

Sukces przyszłych modeli operacyjnych w inteligentnej fabryce w dużej mierze zależy od zarządzania danymi. Kluczową rolę w tworzeniu bardziej elastycznych i odpornych organizacji będzie miało przetwarzanie brzegowe – łączące dane i analizy w hali produkcyjnej, w magazynie lub centrum dystrybucji. Inicjatywy producentów mają również na celu zapewnienie ciągłości funkcji obliczeniowych od pojedynczej maszyny przez przetwarzanie brzegowe i lokalne zbiory danych po chmurę.

Ostatnie dwa lata pokazały również, że automatyzacja ma kluczowe znaczenie w czasach, gdy trudno zapewnić fizyczną obecność personelu w biurze i fabryce. W tym kontekście większa automatyzacja — od Zrobotyzowanej Automatyzacji Procesów i pracowników cyfrowych po automatyzację fabryk i roboty — poprawia szybkość, elastyczność, jakość i spójność we wszystkich procesach biznesowych. Inwestowanie w automatyzację procesów może pomóc producentom osiągnąć odporność i sprawić, że fabryka nie będzie wąskim gardłem, a tego stanie się źródłem przewagi konkurencyjnej i innowacji.

Doświadczenie klienta: więcej niż tradycyjne produkty i kanały sprzedaży

Organizacje produkcyjne muszą zabezpieczyć przychody i zwiększyć marże. Aby to osiągnąć, konieczne jest wyjście poza sprzedaż tradycyjnych produktów fizycznych i usług na miejscu. Co więcej, koncepcje D2C, e-handel i strategie wielokanałowe to nowe wyzwania dla przemysłowych organizacji produkcyjnych B2B, którymi należy się zająć w już i tak trudnym środowisku gospodarczym.

IDC przewiduje, że do 2024 roku połowa przemysłowych organizacji produkcyjnych zainwestuje w e-handel B2B, poprawiając skuteczność sprzedaży i marketingu o 15 proc.

Dołącz do IDC Smart Factory

link do agendy IDC Smart Factory

link do rejestracji Formularz rejestracyjny – IDC Smart Factory

Istnieje wiele technologii, które mogą pomóc producentom w sprostaniu najpilniejszym wyzwaniom, i realizacji inicjatyw cyfrowej transformacji.

Zbliżająca się konferencja IDC Smart Factory zachęca do dialogu między organizacjami produkcyjnymi i dostawcami technologii na temat tego, jak funkcjonować w coraz bardziej cyfrowej i zrównoważonej — ale także niepewnej, niestabilnej i złożonej — gospodarce. Wydarzenie, które odbędzie się 22 września w Łodzi w Hotelu Andel’s, będzie doskonałą okazją do omówienia kluczowych kwestii, podzielenia się zdobytymi doświadczeniami i nawiązania kontaktów z innymi partnerami. Więcej informacji na stronie: https://www.idc.com/eu/events/69431-idc-smart-factory

źródło: IDC

Reklama
ITM_24_1920x250
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings