Państwa maszyny i urządzenia z całą pewnością wyposażone są w falowniki! Falowniki od dziesięcioleci wykorzystywane są do sterowania układami napędowymi, na przykład w liniach transportowych, układnicach regałowych, układarkach regałowych oraz wielu innych modułach maszyn. Czy jednak każdy falownik jest taki sam? I czy dzisiejsze standardy technologiczne oferują przyszłościowe rozwiązania?
- Falowniki MOVIDRIVE®– technika szafowa
Podstawowym wyzwaniem w procesie rozwoju naszego nowego modułowego systemu automatyki MOVI-C® była odpowiedź na pytanie, czy dzisiejsze falowniki spełnią wymagania związane z automatyzacją w przyszłości. Jednym z rozwiązań był rozwój dojrzałych i technologicznie skutecznych komponentów, które sprawdziły się jako niezawodne elementy systemu. Zdecydowaliśmy się jednak na opracowanie całkowicie nowej generacji falowników, aby modułowy system automatyki MOVI-C® był rozwiązaniem na wyższym poziomie technologicznym.
W naszym rozumieniu przyszłość automatyzacji zależy od każdego podzespołu, również od falowników. Dlatego w ramach nowego modułowego systemu automatyki MOVI-C® dostępne są nowe falowniki MOVIDRIVE®. Ich nazwa się nie zmienia, ale falowniki zostały od nowa opracowane i zaprojektowane. Rezultat: nowa platforma falownikowa na potrzeby wszystkich rozpowszechnionych silników. Wersja kompakt lub modular: MOVIDRIVE® steruje i monitoruje wszystkie rodzaje silników.
Falowniki MOVIDRIVE® dostępne są jako falowniki jednoosiowe o mocy nominalnej do 315 kW lub jako modularne systemy wieloosiowe z modułami jedno- bądź dwuosiowymi, umożliwiające wygenerowanie prądu nominalnego do 180A. Na potrzeby dynamicznych ruchów falowniki zapewniają zdolność przeciążeniową do 250%. Zarówno jako jednoosiowe falowniki, jak również w wersji modularnej mogą być stosowane do sterowania wszystkimi rodzajami silników – synchronicznych i asynchronicznych silników trójfazowych z enkoderem lub bez, silników asynchronicznych w technologii LSPM lub synchronicznych i asynchronicznych silników liniowych.
Funkcja bezpieczeństwa STO PL e została przy tym zintegrowana w urządzeniu podstawowym, a dzięki kartom bezpieczeństwa istnieje możliwość rozszerzenia urządzenia o ponad 15 dalszych funkcji bezpieczeństwa. W praktyce MOVIDRIVE® szczególnie wyróżnia się poprzez nieskomplikowane i szybkie uruchomienie. Aby uruchomić silnik, wystarczy odczytać i wprowadzić oznaczenie jego typu z elektronicznej tabliczki znamionowej. Alternatywną możliwością jest skorzystanie z elektronicznego katalogu dostępnego z poziomu oprogramowania MOVISUITE® .
Poza tym nawet nieznane silniki nie stanowią już większego problemu. Można je uruchomić, używając funkcji automatycznego pomiaru. Optymalna wydajność energetyczna zapewniona jest dzięki zastosowaniu urządzeń zwrotu energii do sieci, magazynowaniu energii czy funkcji stand-by ograniczającej bieżące zapotrzebowanie. Tryb stand-by redukuje zapotrzebowanie na energię falownika podczas przerw w pracy nawet o 85%, nie przerywając przy tym komunikacji z nadrzędnym PLC. Uruchomienie aplikacji realizowane jest za pomocą interfejsu graficznego umożliwiającego łatwe ustalenie profilu ruchu oraz za pośrednictwem automatycznego generowania kodu IEC, będącego podstawą do napisania własnego programu. Dzięki MOVI-C® wszystko jest ze sobą kompatybilne.
Również nasz nowy modułowy system automatyki MOVI-C® gwarantuje tę kompatybilność. Oprogramowanie z techniką sterowania i falownikami, a te z kolei z układami napędowymi. Zapewniamy przyszłościowe rozwiązania automatyzacji dostosowane do Państwa indywidualnych potrzeb.
Zalety:
- Sterowanie dla każdego silnika przy wykorzystaniu tylko jednej serii falowników
- Bezpieczeństwo funkcjonalne od urządzeń kompaktowych po modularne, wieloosiowe systemy z jedno- lub dwuosiowymi modułami
- Szybkie i sprawne uruchamianie dzięki elektronicznej tabliczce znamionowej dostarczającej wszystkie dane przekładni i silnika
- Rozsądne wykorzystywanie energii – Power and Energy Solutions
Celem przedsiębiorstw jest podwyższanie efektywności energetycznej i obniżanie zapotrzebowania na energię za pomocą odpowiednich działań z obszaru automatyzacji – w idealnych przypadkach inteligentne zarządzanie mocą sieciową i energią podwyższa dyspozycyjność instalacji oraz parku maszyn.
Postępująca cyfryzacja, wytwarzanie krótkich serii towarów, zmieniające się życzenia klientów oraz elastyczne procesy produkcji to jedynie kilka wymagających spełnienia warunków brzegowych. Kolejnym czynnikiem wpływającym na konstrukcję techniczną maszyn i produkcję jest wzrost kosztów energii.
W zakresie zasilania energetycznego oferujemy naszym klientom rozwiązania z zakresu zarządzania napięciem sieciowym oraz energią, zgodnie z ideą Przemysłu 4.0. Umożliwia to podjęcie niezbędnych działań pozwalających na lepsze wykorzystanie energii w procesie produkcji.
System zarządzania energią firmy SEW-EURODRIVE Power and Energy Solutions to:
- Redukcja obciążeń szczytowych w sieci zasilającej dzięki zastosowaniu kondensatorów akumulacyjnych w obwodzie pośrednim część wymaganych obciążeń szczytowych udostępniana jest z kondensatorów.
- Redukcja kosztów energii dzięki kondensatorom akumulacyjnym w obwodzie pośrednim – energia wytworzona podczas pracy generatorowej napędów magazynowana jest w kondensatorach akumulacyjnych i ponownie wykorzystywana w kolejnym etapie pracy motorycznej.
- Podłączenie do zewnętrznych sieci prądu stałego – obwód pośredni przyłączany jest do zewnętrznych sieci prądu stałego za pomocą przetwornicy DC-DC.
- Nieprzerwana eksploatacja instalacji w przypadku awarii sieci – energia w kondensatorze akumulacyjnym służy jako zasilacz awaryjny. Zasila napędy, hamulce silników i poziom 24V (PLC).
- Dane pomiarowe wydajności i energii dla systemów zarządzania energią ISO 50001 – moduł zasilania mierzy dane dotyczące wydajności i udostępnia dane z liczników energii. Informacje te można włączać do systemów zarządzania energią ISO 50001.
- Redukcja zawartości wyższych harmonicznych w sieci zasilającej – moduł mocy, dzięki pomiarowi napięcia i prądu zasilania oraz możliwości odpowiedniego zarządzania kondensatorami magazynującymi energię jest w stanie przesunąć pobór prądu z obszaru wyższych harmonicznych na harmoniczną podstawową.
SEW-EURODRIVE oferuje następujące komponenty Power and Energy Solutions: MOVI-C® CONTROLLER, kompaktowy układ wieloosiowy MOVIDRIVE® składający się z modułów zasilających, kondensatorowych oraz modułów o jednej lub podwójnej osi, rozszerzony za pomocą modułów zasilacza sieciowego zasilanego prądem przemiennym oraz prądem stałym oraz odpowiedniego modułu kondensatora.
- Falowniki decentralne MOVIMOT® flexible
MOVIMOT® flexible zapewnia wiele swobody przy optymalizacji produkcji według koncepcji lean automation. Dzięki zastosowaniu falownika decentralnego, automatyka opuszcza centralną szafę sterowniczą i znajduje swoje miejsce na terenie obiektu wraz z techniką napędową – dokładnie tam, gdzie jest potrzebna.
Rozwój naszej oferty produktów techniki decentralnej bazuje na modułowym systemie automatyki MOVI-C® . MOVIMOT® flexible to nowy falownik decentralny, który może zostać zamontowany bezpośrednio na linii produkcyjnej, blisko silnika, niezależnie czy będzie to silnik synchroniczny lub asynchroniczny.
Falowniki MOVIMOT® flexible są dostępne w dwóch wariantach obudowy – MMF1. oraz MMF3.. W przeciwieństwie do wykonania podstawowego (MMF1.), wersja MMF3. może być wyposażona w dodatkowe opcje. Na przykład w wyłącznik serwisowy (z lub bez zintegrowanego wyłącznika nadmiarowo-prądowego), złącze inżynieryjne M12 czy port do podłączenia lokalnego panelu sterowania. Dodatkowo może też być zintegrowany włącznik kluczykowy ze stykiem sygnału zwrotnego.
Falowniki decentralne dostępne są w klasach wydajności prądowej 2.0A, 2.5A, 3.2A, 4.0A oraz 5.5A, co przekłada się na moce od 0.55 kW do 3.0 kW (zależnie od typu silnika). Dodatkowe klasy wydajności (do 7,5 kW) są obecnie w przygotowaniu.
Dzięki cyfrowej integracji silnika wystarczy tylko jeden kabel, aby połączyć falownik MOVIMOT® flexible z napędem, enkoderem i dodatkowymi opcjami. Inteligentne, cyfrowe połączenie standardowym kablem hybrydowym umożliwia dostarczanie mocy oraz transfer danych między falownikiem a silnikiem. O ile silnik wyposażony jest w cyfrowy interfejs danych MOVILINK® DDI, informacje z elektronicznej tabliczki znamionowej, dane hamulca oraz informacje diagnostyczne przekazywane są bezpośrednio do falownika, co umożliwia łatwe uruchomienie.
Modułowy system automatyki MOVI-C® firmy SEW-EURODRIVE umożliwia realizację rozwiązań zarówno z falownikami w szafie rozdzielczej, jak również z elektroniką napędową nabudowaną na silniku czy zamontowaną w jego pobliżu. Zawsze z zachowaniem optymalnego wykorzystania energii w procesie produkcyjnym.
źródło: SEW-EURODRIVE