Dynamiczne zmiany w branży motoryzacyjnej
Aktualności Automotive HR Raporty

Dynamiczne zmiany w branży motoryzacyjnej

W branży motoryzacyjnej zaobserwować można zarówno rozwój projektów greenfield, rozbudowę zakładów, powstawanie nowych jednostek badawczo-rozwojowych (R&D), jak i ograniczanie produkcji, a nawet jej wygaszanie. Niejednorodny obraz automotive nie oznacza jednak drastycznego spadku zatrudnienia, które pod koniec 2023 roku zwiększyło się o 2,9% w porównaniu do roku poprzedniego.

Reklama
Kongres #Industry360

Głównym motorem wzrostu pozostaje nadal produkcja części i komponentów, zapewniająca co najmniej 75% wszystkich miejsc pracy w sektorze, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment.

2023 rok, który można określić jako dobry dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego, był jednocześnie zapowiedzią pogorszenia się koniunktury. Wyrazem spowolnienia jest niższa dynamika zatrudnienia w 2024 roku. Warto jednak wskazać obszary, w których pojawiają się nowe miejsca pracy.

W branży automotive wzrasta zatrudnienie w usługach posprzedażowych tj. serwisowych i obsłudze klienta. Jednak największe zapotrzebowanie na kadry występuje w obszarze zrównoważonego rozwoju produkcji, gdzie nowoczesne sposoby wytwarzania produktów generują popyt na wysoko wykwalifikowanych specjalistów.

 – Szczególnie istotnym przykładem jest elektromobilność oraz prace nad pojazdami autonomicznymi, które powodują wzrost zapotrzebowania na kompetencje inżynierów technologii ekologicznych, doświadczonych programistów czy specjalistów ds. automatyki i robotyki. Automotive inwestuje także w badania i rozwój, tworząc jednostki R&D, w których zatrudniani są m.in. pracownicy naukowi – mówi Katarzyna Kloc-Pawlik, ekspert ds. rekrutacji w Grafton Recruitment.  

Wśród największych wyzwań, z którymi mierzą się przedsiębiorstwa w sektorze automotive z pewnością należy wymienić rosnącą konkurencję ze strony krajów o niższych kosztach pracy, a także wzrost kosztów produkcji wynikający ze zmian preferencji konsumentów w zakresie jakości i funkcjonalności produktów. Do tego dochodzą rosnące ceny surowców, takich jak stal czy aluminium.

– Branża motoryzacyjna nadal odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego na kluczowych rynkach zbytu, co przekłada się na mniejszy popyt. Wyzwaniem jest również niedobór wykwalifikowanych pracowników, w tym specjalizujących się w nowych technologiach oraz konieczność dalszej transformacji branży i zmiany profilu produkcji na pojazdy elektryczne. Jednocześnie rosnąca konkurencja i wynikająca z niej większa presja na produktywność są źródłem niepewności wśród pracowników – kontynuuje Katarzyna Kloc-Pawlik.

Elektromobilność i szanse na stabilne oraz intratne zatrudnienie

Ze względu na trwającą zieloną transformację, sektor elektromobilności staje się jednym z priorytetowych dla polskiej gospodarki. Jego rozwój jest dodatkowo stymulowany przez regulacje unijne w zakresie ESG, wymuszające zmiany w całej branży automotive, również na poziomie stawek wynagrodzeń.

W roku 2023 Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) wsparła projekty inwestycyjne o wartości ponad 7,4 mld euro. Projekty obsługiwane przez PAIH obejmują praktycznie każdy etap łańcucha dostaw.

Nawet pojedyncza inwestycja jednego z wiodących przedsiębiorstw sektora może pociągnąć na sobą dziesiątki mniejszych projektów. Przykładem może być LG Energy Solution w podwrocławskich Kobierzycach, która spowodowała, że Polska zaistniała na mapie potencjalnych lokalizacji dla inwestycji związanych z elektromobilnością – wyjaśnia Monika Kisiel, Manager Direct Investments Department, Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

– Co więcej, powiązane projekty poddostawców LG osiągnęły wartość prawie 3,2 mld euro, dorównując wartości pierwotnego projektu inwestycyjnego. Skorzystały na tym również polskie przedsiębiorstwa, które nawiązały współpracę z nowymi przedstawicielami sektora – dodaje Wojciech Rydel, Manager Direct Investments Dapartment, Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Wysokość wynagrodzeń w branży motoryzacyjnej

W branży motoryzacyjnej dyrektor zakładu zarabia do 38 000 zł, kierownik produkcji do 22 000 zł, a inżynier produkcji do 14 000 zł w zależności od doświadczenia i regionu. Kierownik utrzymania ruchu może liczyć na maksymalnie 19 000 zł, mechanik otrzyma płacę do 9 000 zł, a elektryk do 10 000 zł. Niższe wynagrodzenia oferowane są operatorowi CNC – do 8 000 zł, operatorowi produkcji – do 7 000 zł oraz pracownikowi linii montażowej i operatorowi wózka widłowego – do 6 500 zł czy kontrolerowi jakości – do 6 000 zł.

Jak wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym”, automotive i produkcja urządzeń to sektor, w którym odnotowano najwyższy średni wzrost wynagrodzeń w branży przemysłowej – o 7,6%. Rok wcześniej było to 9%. W centrach dystrybucyjnych wyniósł on 7,1%, podobnie jak rok wcześniej. Najmniejsze podwyżki pensji otrzymali pracownicy centrów badawczo-rozwojowych i centrów inżynieryjnych (2,4%, rok wcześniej 11,6%).

– Przed automotive jest wciąż wiele możliwości, ale też szereg wyzwań. Zdolność do szybkiej adaptacji i gotowość do uczenia się przez cale życie są kluczowe nie tylko w kontekście rozwoju osobistego i zawodowego pracowników, ale również w odniesieniu do rozwoju firm – tłumaczy Danuta Protasewicz, Regional Manager w Grafton Recruitment.

Link do pełnej wersji raportu: https://pl.grafton.com/pl/raport-wynagrodzen-sektor-przemyslowy-2024

Informacje o raporcie: „Raport wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” powstał na podstawie badań przeprowadzonych przez ekspertów Grafton Recruitment i Gi Group Poland S.A. w pierwszym kwartale 2024 roku. Zawiera szczegółowe informacje na temat wynagrodzeń dla ponad 180 stanowisk w różnych obszarach przemysłu, analizę danych statystycznych oraz wyniki badań rynku pracy, które zostały wzbogacone komentarzami ekspertów i praktyków. Raport prezentuje wynagrodzenia dla ponad 180 stanowisk w sektorze przemysłowym z podziałem na branże: motoryzacja i produkcja urządzeń (AGD, automatyka przemysłowa), chemia i FMCG (produkcja żywności, opakowań, przemysł medyczny i farmaceutyczny), badania i rozwój oraz centra inżynieryjne, centra dystrybucyjne i budownictwo.


Grafton Recruitment to międzynarodowa firma rekrutacyjna działająca od 1982 roku, specjalizująca się w rekrutacjach na stanowiska specjalistyczne, kierownicze średniego i wyższego szczebla. Poprzez sieć lokalnych oddziałów w największych polskich miastach wspiera firmy i kandydatów w rekrutacjach w obszarze pracy stałej i tymczasowej, outsourcingu, IT contractingu i RPO. Wachlarz usług dopełnia doradztwo inwestycyjne i doradztwo HR, analizy i raporty rynkowe. Grafton Recruitment jest też wyłącznym dostawcą narzędzi Thomas International w Polsce. Od 2018 roku jest częścią Gi Group Holding, międzynarodowej agencji pracy należącej do czołówki światowych liderów branży rozwiązań rekrutacyjnych. Grupa posiada biura w 37 krajach w Europie, Azji, Afryce i Amerykach. Więcej: www.grafton.pl


źródło: Gi Group Holding w Polsce

Reklama
ITM_24_1920x250
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings