Czy efektywność w logistyce musi oznaczać presję i rotację?
Aktualności Artykuły Biznes HR Logistyka Zarządzanie

Czy efektywność w logistyce musi oznaczać presję i rotację?

Czy nowoczesne centrum dystrybucyjne może działać jak zgrany zespół, a nie bezosobowa maszyna? FIEGE udowadnia, że tak – i że to się zwyczajnie opłaca! Logistyka zaczyna się od człowieka. Dlatego w FIEGE inwestujemy tam, gdzie inni często oszczędzają – w relacje, rozwój i zaufanie.

zleceniem stoją ludzie – i to od ich zaangażowania, energii i poczucia sensu zależy, czy firma działa jak dobrze naoliwiona maszyna, czy jak system gaszenia pożarów. FIEGE – jedna z największych firm logistycznych w Europie – od ponad 150 lat pokazuje, że strategia oparta na zrównoważonym rozwoju, ludziach, otwartej kulturze i dobrym przywództwie przynosi wymierne efekty operacyjne.

Centrum dystrybucyjne w Gardnie – od zera do kultury z sensem

Centrum dystrybucyjne FIEGE w Gardnie to przykład inwestycji typu greenfield, która dała szansę zbudowania od podstaw nie tylko infrastruktury, ale i kultury opartej na szacunku, transparentności i odpowiedzialności.

– Niemal osiem lat temu zaczęliśmy projekt od pustej hali i kilku osób na pokładzie, dzisiaj w tej lokali- zacji pracuje ok. 2500 osób – wspomina Grzegorz Szubartowski, Dyrektor centrum dystrybucyjnego w Gardnie.

Stworzenie dobrego miejsca pracy obarczone jest ogromnym ryzykiem, szczególnie w obszarze rekrutacji. Mimo posiadania rozwiązań automatycznych magazyn bez ludzi nie mógłby funkcjonować. FIEGE od początku stawiało na uczciwość w procesie rekrutacji, transparentną politykę zatrudniania, od rekrutacji przez onboarding, aż po proces wdrożenia pracownika. Klarowne zasady wynagradzania, jednolity system bonusowy i benefity, które wspierają pracowników, a zbudowane są z części standardowej oraz kafeteryjnej, również tworzą wartość dodaną i unikatową ofertę firmy.

U podstaw strategii Employer Brandingowej leży wellbeing, w tym polityka prozdrowotna. W trakcie licznych kampanii EB pracownicy mają możliwość wykonania np. badań genetycznych, mammografii, poziomu witamin czy skorzystania ze szczepień, wsparcia dietetyków i fizjoterapeutów. Na wszystkich zmianach obecny jest ratownik medyczny oraz karetka, która w nagłych sytuacjach może zostać wykorzystana.

Już na etapie rekrutacji firma mówi wprost o warunkach i oczekiwaniach – bo zaufanie zaczyna się od pierwszej rozmowy. Każdy nowy pracownik przechodzi kompleksowy onboarding i otrzymuje mentora. Błędy są częścią procesu uczenia się, a nie powodem do napiętnowania.

Lider jako latarnia, a język komunikacji jako narzędzie

Liderzy w Gardnie to nie „nadzorcy” – to partnerzy. Prowadzą codzienne briefingi, są obecni na podczas zmian, rozmawiają z zespołem. Cyklicznie spotykają się całym zespołem, aby omówić najważniejsze kwestie. Kierownicy Operacyjni, Dyrektor CD dostępni są dla swoich zespołów na indywidualnych dyżurach. Ale najwięcej dzieje się w codziennym kontakcie, on jest najistotniejszy.

Nie chodzi tylko o to, co się mówi, ale jak się mówi. Język nie może ranić. W Gardnie uczymy się być liderami także poprzez sposób komunikacji. „Masz zrobić” zamieniamy na komunikację, która jasno określa odpowiedzialność, ale nie odbiera godności. U nas prosimy, wyjaśniamy, tłumaczymy – bo szacunek nie wyklucza efektywności.

„Każdy w FIEGE ma prawo do dobrego przywództwa” – Jens Fiege

Czy efektywność w logistyce musi oznaczać presję i rotację?To nie tylko deklaracja – to słowa, które zapoczątkowały ważny proces kulturowy w całej organizacji. Z inspiracji piątego pokolenia właścicieli FIEGE w Niemczech powstał Kompas FIEGE – kluczowy projekt, wspierany przez zarząd, mający na celu budowanie wspólnych standardów współpracy i przywództwa we wszystkich jednostkach firmy.

Kompas FIEGE to nie dokument na półce – to codzienna praktyka. Został stworzony na podstawie sugestii pracowników z różnych krajów i poziomów stanowisk. To wspólny drogowskaz, który przypomina, że szacunek, otwartość i odpowiedzialność to wartości, które przekładają się na efektywność, a nie ją ograniczają. W FIEGE wierzymy, że dobre przywództwo i współpraca muszą iść ze sobą w parze – to nasza wspólna odpowiedzialność.

Aleksandra Marczuk, Operations Manager: – Zanim zapytam, dlaczego wynik nie jest w celu, pytam: jak się masz. Czasem to wszystko zmienia i daje mi zupełnie nową perspektywę.

System, który wzmacnia, nie ocenia – bez wyjątków

W FIEGE rozwój to nie przywilej – to proces, do którego każdy chętny ma dostęp. Niezależnie od wieku, płci, orientacji seksualnej, poziomu wykształcenia czy sprawności każdy ma możliwość podniesienia kwalifikacji podczas szkoleń, skorzystania z mentoringu i udziału w programach rozwoju, a w konsekwencji otrzymania szansy awansu.

Joanna Frąckowiak, HR manager, mówi: Uważność na człowieka to nie hasło – to codzienna praktyka. Realizujemy ją poprzez szereg działań, m.in.:

  • dwa razy w roku badamy satysfakcję z pracy w naszym zespole,
  • prowadzimy cykliczne rozmowy rozwojowe z pracownikami,
  • oferujemy szkolenia i programy rozwoju dopasowane do stanowisk,
  • mamy aktywne kanały komunikacji, w tym linię poufnego zgłaszania wniosków czy nieprawidłowości, i zbudowaną strukturę reprezentantów pracowników,
  • pracownicy otrzymują anonimowe wsparcie Konsultanta ds. Społecznych, tzw. żony zaufania, w sytuacjach trudnych, nie tylko zawodowo;
  • wspieramy równość i różnorodność, bo one są dla nas fundamentem szerszej perspektywy.

Do tego:

  • zapewniamy wysokie standardy BHP i ergonomii,
  • oferujemy benefity wspierające podstawowe i rozwojowe potrzeby (transport, stołówka z kuchnią na miejscu, zdrowie, kultura),
  • organizujemy akcje profilaktyki zdrowia (darmowe badania dla pracowników w czasie ich pracy),
  • wspieramy akcje charytatywne i wydarzenia społeczne ważne dla naszych pracowników,
  • oferujemy dodatkowy dzień wolny na wolontariat pracowniczy,
  • tworzymy struktury compliance, które dbają o wysokie standardy procesów, zapewniają odpowiednie procedury i zgodność z obowiązującym prawem.

FIEGE tworzy środowisko pracy, w którym każdy – również osoby z ograniczoną sprawnością – może czuć się bezpiecznie, komfortowo i godnie. Takie podejście to element szerszej filozofii DEI – różno- rodności, równości i inkluzywności – trwale wpisanej w strategię biznesową firmy.

DEI w praktyce: FIEGE Equality Power

Program FIEGE Equality Power działa w trzech kluczowych wymiarach:

  1. Przyciąganie i rekrutacja: FIEGE dąży do przyciągania różnorodnych talentów poprzez kampanie rekrutacyjne uwzględniające różnorodność oraz stosowanie neutralnego języka w ogłoszeniach o pracę.
  2. Rozwój i utrzymanie pracowników: firma oferuje programy rozwojowe, takie jak FIEGE Academy, oraz wspiera inicjatywy mające na celu awans kobiet na stanowiska kierownicze, czy zasady związane z inkluzywnością w miejscu pracy.
  3. Zmiana myślenia i transparentność: Wprowadzane są szkolenia antybiasowe dla kadry zarządzającej, pracowników liniowych oraz działania mające na celu eliminację uprzedzeń i promowanie otwartości w organizacji.

To nie tylko realizacja popularnych treści – to strategie wzmacniające zaangażowanie osób, które wcześniej mogły nie mieć szans na rozwój: kobiet w operacjach, osób neuroatypowych czy członków społeczności LGBTQ+.

People & Culture Index – mierzymy to, co ważne

FIEGE stworzyło własne narzędzie do mierzenia kultury organizacyjnej: People & Culture Index. Oceniamy nasze działania w czterech obszarach: WIN: przyciąganie i rekrutacja talentów; KEEP: utrzymanie pracowników; DEVELOP: rozwój pracowników; CULTURE: kształtowanie kultury organizacyjnej. Na podstawie wyników wprowadzamy konkretne zmiany: nowe szkolenia, kampanie edukacyjne, usprawnienia w komunikacji.

To podejście oparte na danych, ale zakorzenione w wartościach. I działa.

Wyniki? Niska rotacja, wysoka satysfakcja, silna marka

W logistyce rotacja miesięczna powyżej 5, 10 czy 15% to norma. W Gardnie utrzymuje się od lat na stabilnym poziomie 2,5–3%. Wskaźnik retencji pracowników również ma się świetnie – ponad 48% zespołu pracuje tu już pięć lat lub dłużej. Wewnętrzne badania satysfakcji pokazują wynik 4,4/6 w pytaniu: „Jestem zadowolony z mojego miejsca pracy”. Firma została po raz drugi wyróżniona tytułem Friendly Workplace.

To wyniki, które pozwalają stabilnie planować i realizować procesy operacyjne – także w momentach kryzysowych. Podczas pandemii COVID-19 to właśnie nasi pracownicy magazynowi, niewidoczni dla odbiorcy końcowego, zapewnili ciągłość dostaw i bezpieczeństwo łańcuchów dostaw. Ich praca, pozornie „zwykła”, okazała się kluczowa dla funkcjonowania codziennego życia.

Anna Tarka, mentorka: – Czuję się tu dobrze, bo mam świetny zespół, na którym mogę polegać, a mój lider zawsze jest obok, kiedy go potrzebuję – nie tylko w pracy.

Z perspektywy Employer Brandingu to ogromny kapitał – FIEGE przyciąga nie tylko talenty, ale też ludzi, którzy zostają na dłużej. A z takim zespołem można planować długofalowe strategie – nawet w niestabilnych czasach.

W Gardnie nie mamy recepty na wszystko. Ale od początku szukaliśmy lepszej drogi. Takiej, w której człowiek nie jest dodatkiem do systemu, ale jego centrum. Można osiągać wyniki. Ale o wiele łatwej osiągać go z ludźmi, którzy widzą sens w tym, co robią,

i czują odpowiedzialność za swoje miejsce pracy – mówi Ilona Sawicka, Employer Branding Manager.

Wnioski: Ludzie to najlepsza inwestycja w logistyce

FIEGE udowadnia, że można połączyć logistyczną precyzję z ludzkim podejściem. Kluczem jest zrozu- mienie, że kultura organizacyjna nie jest dodatkiem do operacji – ona je współtworzy. Kompas FIEGE, działania DEI, niskie bariery rozwoju, otwartość lide- rów – to wszystko składa się na środowisko, w którym ludzie chcą nie tylko pracować, ale współtworzyć coś większego.

– W świecie logistyki, który nieustannie się zmienia, wymaga elastyczności i często nieszablonowych rozwiązań, pomimo licznych inwestycji w technologię, która zastępuje człowieka lub sprawia, że jego praca jest lżejsza, to właśnie firmy, które stawiają na człowieka, będą lepiej przygotowane na wyzwania przyszłości – tłumaczy Izabela Kesselring, Employee Relations Manager.

www.fiege.com/pl


autorzy: Ilona Sawicka i Izabela Kesselring

artykuł ukazał się w czasopiśmie „Logistyka360” nr 1/2025

 

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings