Chiny otwierają się na motoryzacyjnych inwestorów
Aktualności Biznes Inwestycje

Chiny otwierają się na motoryzacyjnych inwestorów

Największy i najbardziej dynamicznie rozwijający się rynek motoryzacyjny świata jeszcze bardziej łagodzi przepisy dotyczące zagranicznych inwestorów. Już za klika dni, bo w styczniu w życie wejdą nowe przepisy. To dobra informacja dla całej branży EV w kontekście prognoz na 2022 rok. Te, zakładają w Chinach sprzedaż na poziomie 5 mln aut NEV w przyszłym roku.

Reklama
Modułowy system automatyki MOVI-C® | SEW-EURODRIVE

Jeszcze dwie dekady wcześniej Chiny stosowały surowe ograniczenia dotyczące proporcji chińskich i zagranicznych udziałów w spółkach joint venture inwestujących w przemysł motoryzacyjny w tym kraju. Jednak w ostatnich latach krok po kroku te przepisy są łagodzone. Tak będzie i w przyszłym roku, kiedy Chiński rynek motoryzacyjny otworzy się jeszcze bardziej na inwestycje zagraniczne.

Kolejne ograniczenia do kosza

27 grudnia Chińska Narodowa Komisja ds. Rozwoju i Reform (NDRC) ogłosiła listę tzw. ograniczeń dla inwestycji zagranicznych z 2021 r.  Niejako przy okazji wspomniano, że wcześniejsze ograniczenia dotyczące zagranicznej własności w projektach dotyczących produkcji samochodów osobowych, a także liczby wspólnych przedsięwzięć w Chinach, będą zniesione.

Rząd otwiera rynek

Ten ruch rząd chiński zapowiedział już wcześniej. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej otworzyć lokalny rynek. To z kolei oznacza, że ​​zagraniczne firmy samochodowe staną przed nowym dylematem. Do tej pory w Chinach zakładały bowiem spółki także z chińskimi przedsiębiorstwami na określonych warunkach. Ograniczona była m. in. ich ilość.

W 2022 r. zniesione zostaną ograniczenia dotyczące inwestycji zagranicznych w samochody osobowe, a także zniesione zostanie wcześniejsze ograniczenie, zgodnie z którym ten sam inwestor zagraniczny może założyć w Chinach tylko dwie lub mniej spółek joint venture „w celu produkcji podobnych produktów motoryzacyjnych”.

Odwilż od trzech lat

Wcześniej znoszone zostały inne bariery dla zagranicznych inwestorów w Chinach. W 2018 roku zniesiono ograniczenia dotyczące udziałów zagranicznych w spółkach produkujących pojazdów specjalnego przeznaczenia i nowych pojazdów NEV (m. in. dzięki temu Tesla stała się pierwszą firmą motoryzacyjną, która zbudowała w Chinach fabrykę będącą w całości jej własnością).

Nieograniczona ilości spółek

W 2020 roku zniesione zostaną ograniczenia dotyczące udziałów zagranicznych w przedsięwzięciach dotyczących pojazdów użytkowych. Od 1 stycznia 2022 roku zniesione zostaną ograniczenia dotyczące inwestycji zagranicznych w samochody osobowe, a także zniesione zostanie wcześniejsze ograniczenie, zgodnie z którym ten sam inwestor zagraniczny może założyć w Chinach najwyżej dwie spółki joint venture w celu produkcji podobnych produktów motoryzacyjnych.

Czas decyzji

Pierwsze spółki joint venture w Chinach, w tym Beijing Jeep i SAIC Volkswagen, powstały w latach 1984-1985. W 1994 roku Chiny wydały przepisy wymagające od kapitału zagranicznego posiadania nie więcej niż 50 procent udziałów w ich krajowych wspólnych przedsięwzięciach w Chinach. Do tej pory powstało tego typu partnerstw dużo więcej. Do 2021 roku wielkość udziałów decydował o głosie we wspólnych przedsięwzięciach. Po wejściu w życie nowych przepisów, zagraniczne koncerny samochodowe w Chinach będą musiały zdecydować, czy utrzymać status quo, czy też może rozszerzyć lub zmniejszyć (jak choćby ostatnio Daimler wobec BYD w spółce Denza) swoje udziały we wspólnych przedsięwzięciach.

Odgraniczyć straty

Portal cnevpost.com cytuje tutaj Cui Dongshu, sekretarza generalnego Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych:

– Rozsądne byłoby wycofanie się jednej ze stron z niektórych wspólnych przedsięwzięć po zniesieniu chińskich ograniczeń dotyczących zagranicznego udziału w motoryzacyjnych spółkach joint venture w 2022 roku. Niektóre spółki joint venture o niskiej konkurencyjności produktów i powolnym wprowadzaniu nowych technologii doprowadziły do ​​poważnych strat w ich zyskach w związku z niedoborami chipów w tym roku – powiedział Cui Dongshu.

Branża ma rosnąć

Zmiany w Chinach to istotna informacja dla całej branży EV. Oczekuje się bowiem, że sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych (NEV) w Chinach osiągnie w przyszłym roku 5 milionów sztuk, co oznacza wzrost o 47 procent rok do roku. Takie prognozy przedstawił Chen Shihua, zastępca sekretarza generalnego Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM).

Szacuje się, że w 2021 roku sprzedane zostanie w Chinach ponad 3,2 mln aut NEV (z tego około 2,5 mln BEV). Jeśli chodzi o całość przemysłu motoryzacyjnego to w 2021 roku sprzedaż wszystkich pojazdów w Chinach osiągnie 26,1 miliona sztuk, czyli o 3,1 procent więcej rok do roku. W przyszłym roku szacuje się ją na 27,5 miliona sztuk, czyli o 5,4 procent więcej rok do roku.

źródło: ORPA

Reklama
ITM_24_1920x250
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings