W obliczu dynamicznego rozwoju rynku dostaw oraz rosnących oczekiwań klientów automatyzacja procesów magazynowych staje się nieodzownym elementem strategii operacyjnej. Z pomocą przychodzi technologia pozwalająca zwiększyć efektywność i precyzję, ale i zoptymalizować koszty i przestrzeń. Eksperci Element Logic analizują sytuację rynkową i podpowiadają, na co zwrócić uwagę, podejmując się automatyzacji.
Wartość globalnego rynku automatyzacji logistyki osiągnęła w 2023 r. 32,7 mld dol., a według prognoz Markets and Markets do 2028 r. wzrośnie do 51,2 mld1. Wzrost ten napędzany jest m.in. przez rozwój sztucznej inteligencji oraz zmianę standardów zarządzania przestrzenią magazynową. Oznacza to, że coraz więcej firm dostrzega potencjał tych technologii i widzi w nich sposób na rozwój biznesu.
W Polsce proces ten również nabiera tempa – w 2023 r. pracowało u nas już niemal 25 tys. robotów przemysłowych, co oznacza wzrost o 9–12% rok do roku2. Choć poziom robotyzacji (78 robotów na 10 tys. pracowników) jest nadal niższy niż średnia europejska, obserwujemy systematyczny postęp – szczególnie w sektorze logistycznym i e-commerce, gdzie aż 43% dużych organizacji wdraża pełną lub częściową automatyzację.
– Rosnąca presja na efektywność operacyjną i ograniczanie kosztów sprawia, że automatyzacja nie jest już opcją, a koniecznością. To inwestycja o korzyściach długoterminowych – mówi Anna Wiśniewska, Managing Director Element Logic.
Odpowiedź na wyzwania rynku
Jednym z głównych problemów, z którymi borykają się firmy, jest niedobór siły roboczej – zarówno w obszarze pracowników magazynowych, jak i w całym łańcuchu dostaw. Jednocześnie rośnie potrzeba skrócenia czasu realizacji zamówień, zwiększenia ich dokładności oraz dostosowania się do rosnących oczekiwań klientów, dla których dostawa tego samego dnia staje się coraz częściej standardem. Automatyzacja to skuteczna odpowiedź na te wyzwania. Pozwala na znaczną redukcję błędów, wzrost wydajności i stabilność operacyjną nawet w okresach wzmożonego popytu.
Prognozy Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR) sugerują, że rynek robotyki będzie rozwijać się w tempie 5–10% rocznie do 2027 r.3, co oznacza też większą dostępność tych rozwiązań dla firm średniej i dużej wielkości. Te z coraz większym zainteresowaniem przyglądają się zaawansowanym systemom dla logistyki i magazynowania, w tym również AutoStore.
Technologia zmieniająca reguły gry
AutoStore to innowacyjny system magazynowy oparty na koncepcji przechowywania produktów w gęsto upakowanych pojemnikach, obsługiwanych przez roboty poruszające się po aluminiowej siatce. Jego największą zaletą jest oszczędność miejsca – nawet do 80% w porównaniu z tradycyjnymi regałami – oraz niezawodność i modułowość, umożliwiająca łatwą rozbudowę w miarę rozwoju firmy. System pracuje 24/7, jest energooszczędny i szybki, a kompletacja zamówień odbywa się z minimalnym udziałem człowieka. Technologię tę wspierają inteligentne narzędzia, takie jak eLogiq, umożliwiający analizę danych operacyjnych w czasie rzeczywistym i jeszcze lepsze zarządzanie ruchem towarów.
Firmy decydujące się na wdrożenie AutoStore osiągają znaczące rezultaty – w wielu przypadkach wydajność magazynu wzrasta nawet o 100%, a zwrot z inwestycji (ROI) możliwy jest do osiągnięcia w ciągu dwóch–trzech lat – przekonuje Michał Korcyl, Account Manager z Element Logic, największego partnera technologicznego AutoStore na świecie.
Element Logic jest największym partnerem AutoStore na świecie, który wspiera firmy w kompleksowej automatyzacji magazynów.
System AutoStore wyróżnia się wysoką niezawodnością, energooszczędnością oraz modułowością, pozwalającą na jego łatwą rozbudowę.
Wdrożenie: na co zwrócić uwagę?
Branża e-commerce, fashion, medyczna, dystrybutorzy części zamiennych czy firmy 3PL. Ich wyzwania i oczekiwania potrafią się diametralnie różnić: od konieczności szybkiej realizacji dużej liczby zamówień (i zwrotów), po kompletację wielu różniących się od siebie produktów. Wdrożenie automatyzacji to decyzja strategiczna, która może ukształtować drogę przedsiębiorstwa na kolejne lata. Pierwszym krokiem do niej jest więc skuteczna analiza potrzeb, wykonana z zaufanym partnerem, jak obecny na rynku od ponad 40 lat Element Logic.
Choć AutoStore stanowi kluczowy element oferty firmy, ta oferuje także specjalne oprogramowanie do zarządzania i kontroli pracy systemu, autorskie roboty, projektowanie zintegrowanych systemów przenośnikowych, a przede wszystkim – podejście konsultingowe i projektowanie rozwiązań pod konkretnego klienta.
Na procesy magazynowe patrzymy holistycznie. Szukamy problemów, które można usprawnić – nie przychodzimy z gotowym produktem, ale z rozwiązaniem. AutoStore jest wynikiem tej analizy, a nie celem samym w sobie – mówi Anna Wiśniewska. Klienci mogą liczyć na nasze pełne wsparcie – od fazy projektowania, przez edukację i wdrożenie, aż po serwis i obsługę posprzedażową. Nie jesteśmy tylko wdrożeniowcem. Jesteśmy doradcą i partnerem w tej kluczowej dla organizacji zmianie podkreśla.
Doświadczenie w Polsce i na świecie
Element Logic działa od 1985 r. Firma jest obecna na 13 rynkach w Europie oraz 8 w obu Amerykach. W Polsce działa równie aktywnie: na swoim koncie ma już 15 wdrożeń AutoStore. Globalnie – ponad 500. Wśród jej realizacji w Polsce warto wymienić współpracę z DHL, gdzie zainstalowano pierwszy system AutoStore dla DHL Supply Chain w Europie Środkowo-Wschodniej. Inny ważny projekt to instalacja dla Hultafors Group – debiut Element Logic w Polsce, który zapoczątkował lokalną obecność firmy.
Z kolei w centrum dystrybucyjnym firmy ASAJ, dzięki automatyzacji, czas kompletacji zamówień został skrócony aż czterokrotnie, co doskonale ilustruje potencjał operacyjny wynikający z wdrożenia technologii AutoStore. Każda z tych firm osiągnęła konkretne cele: od zwiększenia pojemności magazynu i efektywności kompletacji, przez skrócenie czasu realizacji zamówień, po pełną integrację AutoStore z procesami produkcyjnymi.
Zmienność rynku, potrzeba szybszych dostaw, braki kadrowe – to wszystko sprawia, że firmy szukają stabilnych, skalowalnych rozwiązań. Jesteśmy przekonani, że droga rozwoju wiedzie właśnie przez automatyzację procesów. Kluczowe jest, by wejść na nią pewnym krokiem – ze wsparciem partnerów mających doświadczenie oparte na wdrożeniach i ekspercką wiedzę, których to wsparcie nie kończy się w dniu zakończenia instalacji – podsumowuje Anna Wiśniewska.
1 https://pitd.org.pl/news/roboty-automatyzacja-i-ai-w-magazynach-krok-w-strone-logistyki-4-0/
2 https://polskiprzemysl.com.pl/raporty-relacje-analizy-komentarze/robotyzacja-w-polsce-i-na-swiecie/
3 https://zrobotyzowany.pl/informacje/publikacje/5206/raport-miedzynarodowej-federacji-robotyki-world-robotics-2024
Źródło: Element Logic