W fabryce ŠKODY, w mieście Vrchlabí, wyprodukowano 4 000 000 dwusprzęgłowych przekładni automatycznych DSG, 7-stopniowej skrzyni biegów DQ200. Pierwsza sztuka zjechała z linii produkcyjnej już w 2012 roku, kiedy to rozpoczęła się ich seryjna produkcja. Dwusprzęgłowe skrzynie biegów są stosowane w modelach marki, a także w innych pojazdach Grupy Volkswagen. Co ciekawe, ŠKODA do produkcji komponentów wykorzystuje koncepcję Przemysłu 4.0.
– Wyprodukowanie tylu egzemplarzy to niesamowite osiągnięcie dla całego zespołu ŠKODY. To wspaniałe świadectwo wysokiego poziomu wiedzy inżynierskiej naszej załogi. Konsekwentnie i kompleksowo przyglądamy się możliwościom technologicznym koncepcji Przemysłu 4.0. Wybraliśmy zakład w Vrchlabí jako kamień węgielny w tym sposobie produkcji komponentów w Grupie Volkswagen – mówi Ivan Slimák, kierownik w ŠKODA AUTO Vrchlabí.
Od października 2012 roku zakład w Vrchlabí jest najnowocześniejszą fabryką podzespołów marki ŠKODA. Z tego powodu producent samochodów wybudował nową halę fabryczną i gruntownie zmodernizował cały zakład w ciągu zaledwie 18 miesięcy.
Co ciekawe, niemal połowa produkowanych w Vrchlabí automatycznych skrzyń biegów DQ200 jest montowana w modelach ŠKODA. Pozostałe jednostki przeznaczone są dla pojazdów innych marek Grupy Volkswagen. Do największych odbiorców należą zakłady produkcyjne w Niemczech (15%), Turcji (12%) i Czechach (10%), a także w Wielkiej Brytanii (7%), Izraelu (6%) i Polsce (6%).
Zdigitalizowana produkcja dla technologii Przemysłu 4.0
Dzięki wielu podjętym działaniom fabryka w Vrchlabí stała się pod koniec 2020 roku neutralna pod względem emisji CO2. Najnowocześniejsze maszyny zapewniają optymalną efektywność energetyczną – w niektórych przypadkach użyty płyn chłodzący jest ponownie wykorzystywany, a systemy transportowe są zasilane bateriami litowymi. Część procesów i etapów produkcji została zdigitalizowana i zaprojektowana dla technologii Przemysłu 4.0.
Przykładem może być autonomiczny system transportu, który przenosi części między maszynami CNC, a centrum metrologicznym. Robot typu pick-and-place przekazuje kute wały napędowe do dalszej obróbki. Inteligentny system obsługi, który został opracowany przez markę, wykorzystuje algorytmy do oceny obrazów z kamer 3D i określania ruchów chwytających robota.
Wraz z wdrożeniem strategii NEXT LEVEL ŠKODA STRATEGY 2030, komponenty do elektrycznych pojazdów oraz samochody z tym napędem będą produkowane we wszystkich trzech czeskich fabrykach ŠKODA AUTO w miastach Mladá Boleslav, Kvasiny i Vrchlabí do 2030 roku. Celem jest umocnienie marki oraz uczynienie z Czech centrum elektromobilności. Co więcej, w siedzibie firmy w Mladej Boleslav wiosną br. rozpocznie się produkcja modułowych platform MEB przeznaczonych dla modelu ENYAQ iV.
źródło: ŠKODA