4 kwestie, które ułatwiają podejmowanie decyzji technologicznych
Artykuły Raporty Rozwiązania IT Technologie

4 kwestie, które ułatwiają podejmowanie decyzji technologicznych

Firmy, które wchodzą na drogę transformacji cyfrowej stoją przed szeregiem wyzwań, takich jak: zdobycie poparcia dla zmian w organizacji, dobór odpowiednich narzędzi lub technologii czy dostosowanie tępa innowacji, w sposób umożliwiający podejmowanie inteligentnego ryzyka. Sekretem  podejmowania właściwych decyzji technologicznych jest m.in. określenie celu zmiany, dobór doradców i partnerów technologicznych skupionych na rzeczywistych potrzebach firmy oraz ocena obecnego w firmie oprogramowania, narzędzia lub procesu pod kątem integracji z nową technologią.

Według Gartner (renomowanej firmy analitycznej specjalizującej się w doradztwie i badaniach dla branży IT) organizacje, które w bieżącym roku zwiększyły nakłady na innowacje cyfrowe, mają niemal trzy razy większe szanse na zajęcie czołowych miejsc w swojej branży, niż te, które dotychczas osiągały najlepsze wyniki.

Jednocześnie według raportu Accenture „Technology Vision 2021: Leaders Wanted: Masters of Change at a Moment of Truth”, 92 proc. ankietowanych liderów technologicznych stwierdziło, że w bieżącym roku ich firmy koncentrują się na szybkim wprowadzaniu i wykorzystaniu innowacji w praktyce.

Oznacza to, że nowe technologie i produkty cyfrowe stwarzają ogromne możliwości biznesowe dla tych, którzy są gotowi w nie inwestować. Aby umożliwić transformację cyfrową biznesu, konieczne jest przyspieszenie – rozwój technologii lub zakup nowych produktów. Osoby odpowiedzialne za te decyzje muszą mieć świadomość, że jeśli będą one nieprzemyślane, mogą negatywnie wpłynąć na finanse firmy, stworzyć tzw. dług technologiczny lub w najlepszym wypadku zmarnować wysiłki wielu osób. W jaki sposób rozstrzygać te ważne kwestie?

Po co czegoś potrzebuję?

Kiedy nadchodzi czas na wprowadzenie zmian, aktualizację rozwiązań lub zakup nowego narzędzia, osoba odpowiedzialna za rozwój technologii powinna przede wszystkim zastanowić się nad tym, jaki problem próbuje rozwiązać. Nie sztuką jest wydać mnóstwo pieniędzy na technologię, taka inwestycja musi po prostu mieć sens. Każdy projekt powinien mieć jasno określony cel (czasem kilka), aby spełnił swoje zadanie. Bezcelowe jest inwestowanie w innowacje niebędące odpowiedzią na problemy, z którymi mierzy się organizacja.

Kto pomoże mi podjąć decyzję?

Żadna poważna decyzja dotycząca technologii nie powinna być podejmowana przez jedną osobę. Rozsądne jest zebranie niewielkiego zespołu doradców, składającego się z osób z najbliższego otoczenia biznesowego (interesariuszy projektu), którzy ocenią obecnie przyjęte rozwiązania oraz pomogą wybrać kierunek działania w oparciu o swoją wiedzę. Taki krok ułatwi również prowadzenie komunikacji w firmie, zdobycie poparcia dla podjętych decyzji oraz pomoże w budowie otwartości pracowników na zaplanowane zmiany.

Którego partnera technologicznego powinienem wybrać?

Według raportu Gartner „Top Priorities for IT: Leadership Vision for 2021” 72 proc. osób odpowiedzialnych w organizacji za stan, rozwój i wdrożenia technologii informacyjnych (CIO) w bieżącym roku planuje utrzymać lub zwiększyć udział podmiotów zewnętrznych w procesach IT. Statystyka ta świadczy m.in. o tym, że większość organizacji korzysta z umiejętności partnera technologicznego. Pojawia się jednak dylemat: kogo wybrać?

– Należy pamiętać, że rolą firmy IT w procesie wyboru technologii nie jest sprzedaż produktu, czy usługi ale też wsparcie klienta w podjęciu decyzji, z jakich rozwiązań i narzędzi powinien skorzystać. Najważniejsze jest skupienie na rzeczywistych potrzebach klientów i jeżeli wymaga tego sytuacja, zracjonalizowanie podejścia lub przedstawienie alternatywy. Jest to szczególnie ważne teraz, w czasach pandemii, kiedy klienci potrzebują dojrzałych efektów pracy – wyjaśnia Tomasz Woźniak, CEO, Future Mind.

– Nie zawsze najnowsze czy najdroższe rozwiązania będą dla konkretnej firmy korzystne. Zanim zewnętrzna firma IT rozpocznie proces tworzenia rekomendacji musi zrozumieć obecną architekturę klienta, jest bowiem bardzo prawdopodobne, że klient posiada systemy, które cechuje dług technologiczny. Oszacowanie możliwości i kosztów integracji jest równie istotne, co sam dobór rozwiązań. Samo projektowanie nowej architektury w czasach transformacji musi uwzględnić szybkie “dokładanie” i wymianę komponentów – dodaje ekspert.

Jak dana technologia pasuje do obecnych systemów i procesów?

Bardzo ważnym – jeśli nie najważniejszym – krokiem ułatwiającym podjęcie właściwej decyzji dotyczącej technologii jest dokładna analiza tego, w jaki sposób nowa technologia lub produkt cyfrowy zintegruje się z obecnym w firmie oprogramowaniem, narzędziami lub procesami. Jeżeli odpowiedź na to pytanie jest synonimem słowa „bezproblemowo”, oznacza to, że należy zdecydować się na kolejny krok i rozpocząć pracę. Niestety istnieje wiele przykładów bezrefleksyjnego podążania za aktualnymi trendami, czego efektem jest nieudane wdrożenie.

– Ostatnio jeden z naszych Klientów podzielił się z nami doświadczeniami z poprzedniego wdrożenia. Chciał rozpocząć współpracę z innowacyjnym startupem i zainwestował w bardzo drogie narzędzie. Po przenalizowaniu przez nas sytuacji okazało się, że ma on dług technologiczny, który nie pozwala zintegrować go z obecnym w firmie systemem. Przykład ten pokazuje, że podejmując decyzje technologiczne, należy zawsze zrobić kilka kroków w tył i ocenić wszystkie czynniki, które mogą mieć wpływ na nasz projekt  – mówi Tomasz Woźniak, CEO Future Mind.

Wiele firm podejmuje strategiczne decyzję o wymianie kluczowych systemów klasy ERP / CRM raz na kilka lat. W obecnej sytuacji otwarta architektura daje dużo więcej elastyczności niż tzw. „kombajny oprogramowania”. Innowacje w poszczególnych obszarach digitalowych rozwijają się w olbrzymim tempie. Chcąc być otwartym na ich testowanie należy posiadać zwinną i otwartą architekturę, pozwalająca komponować rozwiązania zarówno od liderów rynkowych, ale i tzw. underdogów ze świata startupów. Dobrym przykładem może być tu segment marketing automation czy AI, gdzie startupy konkurują z gigantami technologicznymi jak równy z równym  wyjaśnia ekspert.

Podjęcie właściwej decyzji technologicznej jest największym wyzwaniem, przed którym stają projektanci, menedżerowie i innowatorzy, zwłaszcza teraz, w okresie pandemii, kiedy klienci dokładnie przyglądają się budżetowi oraz efektywności inwestycji.

Literatura:

  1. Raport, „Top Priorities for IT: Leadership Vision for 2021”, Gartner.
  2. Raport „Technology Vision 2021: Leaders Wanted: Masters of Change at a Moment of Truth”, Accenture.

źródło: CCG

Reklama
ITM_24_1920x250
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. View more
Cookies settings
Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Save settings